Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Specialized Allez Sprint of Canyon Aeroad CF

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 jan 2019 10:53

Matthias. schreef: 15 jan 2019 09:56
Dit jaar zou ik trouwens nooit een canyon aeroad kopen. Vorig jaar kreeg je voor die prijs nog een slx frame waar je van weet dat het kwaliteit heeft, ik heb al van verschillende persoonlijke bronnen (die in de fietsindustrie werken) gehoord dat je maar moet wegblijven van die sl frames. Meer in detail ga ik er niet op ingaan.
Nou ben ik toch juist benieuwd waarom je zou moeten wegblijven van de SL frames. Ik kreeg laatst toevallig de vraag van een vriend van me, wat het verschil is tussen een CF, CF SL en CF SLX frame bij canyon.
Doelgroep was Ultimate of Endurace (afhankelijk van welke geometrie het beste zou passen), en een sportieve toerder. Dus zeker niet per se high end fiets.

Naar mijn, beperkte, weten, zijn de verschillen in de marges. SLX is duurder, lichter, beter. Maar zoek je net niet high end, pak dan een CF SL of een CF frame. krijg je misschien 100 of 150 gram meer carbon, maar maakt het verder nog wat uit?
Ik kreeg het idee dat canyon verder vooral de range van uitvoeringen en afmontage aanpast. Dus CF vanaf Tiagra en budget prijzen. Terwijl de SLX eigenlijk alleen met Ultegra en hoger, met betere wielen te krijgen is, icm dito prijzen.

Als jij expliciet zeg, dat je beter kunt wegblijven van de CF SL fietsen, ben ik toch erg benieuwd waarom dat is. En of dat alleen voor de Aeroad geldt of voor alle modellen in het algemeen?

mbt levertijden, volgens mij gaat dat momenteel best goed, als in dat de levertijd die op de site aangegeven staat voor een model wel nagekomen wordt. Dan rest alleen nog dat sommige modellen/maten/kleuren, pas over een hele tijd leverbaar zijn, maar dat noem ik niet oplopen van levertijden, je weet nu al dat het lang duurt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

bavomeister
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 jan 2019 21:28

bavomeister 15 jan 2019 12:14

Ik ga komend weekend naar Velofollies en zal daar zien bij welke van de fietsen de wow-factor het grootst is. Ook bedankt voor de Rose onder mijn aandacht te brengen, momenteel spreekt hij me niet echt aan maar ik zal hem misschien in het echt eens willen zien.

Ik zit echt in de knoop met de Allez Sprint, ik vind het zo'n mooi fietsje maar weet niet of het verstandig is om voor het alu te gaan. Hij is naar het schijnt een echte criterium racer en ik ga toch een aantal keer per jaar klimmen in het buitenland.

Keuzes... keuzes. :oops:

Gebruikersavatar
Matthias.
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 nov 2017 14:31

Gebruikersavatar Matthias. 15 jan 2019 12:17

Ik vermeld dat omdat ik er zelf niet veel vanaf weet ivm productie etc... Het kunnen natuurlijk ook gewoon marketingpraatjes zijn, maar omdat ik deze personen persoonlijk ken heb ik toch iet of wat vertrouwen in hen.

Wat ze mij hebben kunnen vertellen over de lager geprijsde frames (in dit geval dus de SL modellen omdat dit vorige jaren de 'goedkopere' carbon modellen waren), is dat deze gemaakt worden van het 'restafval' van het carbonweefsel van de duurdere & andere modellen. Nu weet ik niet zeker of dit bij beide CF & CF SL frames is, moet ik nog eens navragen.

Persoonlijk zie ik hier geen problemen in, maar blijkbaar kan dit toch nadelig zijn voor de kwaliteit en levensduur van het product. Ik ben ook even kort gaan zoeken op hun website, maar heb geen info gevonden over het type carbon en de layup, iemand misschien een link? Normaal moet dat toch iedere dealer zijn website staan niet?

Schiet me niet af als dit niet klopt, ik ben zelf geen specialist hier in.

Het kan natuurlijk ook maar een conspiracy zijn hé, ik weet alleen dat deze screenshot (van 28/09/17) de prijs was van een slx frame
Afbeelding
terwijl je nu voor €4700 euro hetzelfde heb maar ipv de SLX het SL frame. Je kan het argument geven dat dat je 500 euro korting kreeg in de foto, maar dat is wel het verschil tussen een SLX en een SL. Maarja dat heb ik ook al vaker vermeld dat die prijzen van canyon soms hun eigen ding doen..
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jan 2019 12:22

Matthias. schreef: 15 jan 2019 12:17 Wat ze mij hebben kunnen vertellen over de lager geprijsde frames (in dit geval dus de SL modellen omdat dit vorige jaren de 'goedkopere' carbon modellen waren), is dat deze gemaakt worden van het 'restafval' van het carbonweefsel van de duurdere & andere modellen.
Afbeelding
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matthias.
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 nov 2017 14:31

Gebruikersavatar Matthias. 15 jan 2019 12:28

Kan zijn, zolang niemand gelijk Luescher Teknik zijne opensnijdt, zullen we het niet weten
Afbeelding

roelw
Forum-lid
Berichten: 479
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 15 jan 2019 12:57

Personen "die in de fietsindustrie werken" = personen die concurreren met Canyon?
Als je even logisch zou nadenken: Stel dat Canyon even veel CL als SLX frames en fietsen verkoopt zouden ze dus per SLX frame minstens de helft van de gebruikte materialen als afval hebben om voldoende SL frames te kunnen maken en bij het samenstellen van een SL frame geen materialen meer mogen verspillen. Wat denk je daar nu zelf van?

SL en SLX is zoals Specialized Pro en S-Works of Pinarello Prince en Dogma.
Je vrienden "uit de fietsindustrie" (en jij ook) zouden moeten begrijpen dat een carbon frame in een matrijs of mal gemaakt wordt en dat die mallen ontzettend duur zijn (elke maat heeft dan ook nog eens zijn eigen mal). Vandaar dat mallen zo veel mogelijk gebruikt en gerecupereerd worden zoals bij de Canyon SL en SLX: zelfde mal maar verschillende types carbon en epoxyhars waarbij de SL iets zwaarder of minder sterke (waardoor je er meer van nodig hebt) vezels gebruiken.
Dat is ook het idee achter open mould frames: een mal produceert frames voor meerdere merken zodat je identieke frames krijgt.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 jan 2019 14:47

bavomeister schreef: 15 jan 2019 12:14 Ik ga komend weekend naar Velofollies en zal daar zien bij welke van de fietsen de wow-factor het grootst is. Ook bedankt voor de Rose onder mijn aandacht te brengen, momenteel spreekt hij me niet echt aan maar ik zal hem misschien in het echt eens willen zien.

Ik zit echt in de knoop met de Allez Sprint, ik vind het zo'n mooi fietsje maar weet niet of het verstandig is om voor het alu te gaan. Hij is naar het schijnt een echte criterium racer en ik ga toch een aantal keer per jaar klimmen in het buitenland.

Keuzes... keuzes. :oops:
Met de Allez geraak je natuurlijk ook eender welk berg op en over.
Voor zover ik lees, is de Allez wat harder/stijver/oncomfortabeler dan de Venge/Tarmac, kan je daar mee leven dan ga je er een goede fiets aan hebben.

Persoonlijk vind ik de voorkant (vork) het belangrijkste deel naar comfort toe en die is gewoon van carbon (zelfde vork als de Tarmac), dus 25/28mm bandjes erin en het zal perfect voldoen.
Afbeelding

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 15 jan 2019 15:04

Matthias. schreef: 15 jan 2019 12:17 I

Wat ze mij hebben kunnen vertellen over de lager geprijsde frames (in dit geval dus de SL modellen omdat dit vorige jaren de 'goedkopere' carbon modellen waren), is dat deze gemaakt worden van het 'restafval' van het carbonweefsel van de duurdere & andere modellen. Nu weet ik niet zeker of dit bij beide CF & CF SL frames is, moet ik nog eens navragen.
.
Dit lijkt me sterk. Bij de slx wordt een ander type carbonvezel gebruikt dan bij de sl. Ik heb nog geen tests gezien van de Aeroad SL, wel van de Ultimate SL. Ten opzichte van de SLX is het verschil 1000 euro en 100 gram. De andere meetwaarden zijn identiek, op het comfort achter na. Alleen bij de SLX zit de zadelpenklem lager in het frame en dat geeft wat meer comfort.

Het grappige is dat het prijs en gewichtsverschil bij de meeste merken te vinden is. (1000 euro en 100 gram) . Verder zijn er geen verschillen. Dezelfde mal wordt gebruikt met iets ander carbon.

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 855
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 15 jan 2019 18:36

Heb je al eens gekeken naar een Orbea Orca Aero?
Opgeven is geen optie!

bavomeister
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 jan 2019 21:28

bavomeister 15 jan 2019 21:51

kappa-man schreef: 15 jan 2019 18:36 Heb je al eens gekeken naar een Orbea Orca Aero?
Jazeker! Ik vind het een prachtige fiets en voor ongeveer €4.900,- (M20i disc + Vision Metron 5D stuur) kan ik de kleurtjes kiezen die ik wil. Alleen staat er dan een alu setje wielen onder. Dan zal ik toch een jaartje moeten wachten voor ik carbon wielen kan monteren, maar dan heb ik ineens wel al een slecht weer setje ;)

Ik ben maar 1,66m groot (of klein) dus ik zal moeten zien hoe de aero frames eruit zien in m'n maatje.

Nu is er toch nog een derde keuze bijgekomen, man man niet gemakkelijk verstandig centjes uitgeven :lol:

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 16 jan 2019 07:25

En een Cervelo S3? Die heeft alle kabels mooi binnendoor. Als ik nu een nieuwe fiets zou gaan kopen dan wil ik echt wel alle kabels binenndoor hebben.

Kijk eens naar de Shimano shifters met de waslijnen, toen de kabels langs het stuur gingen was dat daarna echt geen gezicht meer.

JensH
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:34

JensH 16 jan 2019 08:07

Zeer tevreden van mijn sprint.
Een echt race monster. En niet klimmen hoezo hij weegt 7.3kg...
Ik ga er trouwens de criquielion mee rijden en Amstel..


Stuur staat lager nu dan op foto
🙈
Bijlagen
IMG_20181229_165834.jpg

Plaats reactie