Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon Aeroad of Giant Propel

tim.w
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 jan 2019 10:00

tim.w 10 jan 2019 10:28

Ik heb eindelijk knoop doorgehakt en wil binnenkort een aero bike gaan aanschaffen. In eerste instantie heb ik mijn oog laten vallen op de Canyon Aeroad CF SL DISC 8.0. Zie onderstaande link voor de specs en uitvoering:

https://www.canyon.com/nl/road/aeroad/2 ... c-8-0.html

De laatste dagen ben ik echter gaan rondkijken wat de markt nog meer te bieden heeft en ik kwam ook deze Giant Propel Advanced Disc tegen:

https://www.giant-bicycles.com/nl/prope ... -disc-2019

Er is erg veel informatie te vinden over beide fietsen maar het blijft moeilijk om een keuze te maken. Wat is in jullie ogen de beste keuze?

Suggesties voor andere aero bikes zijn welkom. Mijn budget ligt tussen de 3000 en 4000 euro en ik geef de voorkeur aan een DISC bike.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 10 jan 2019 12:20

Als ik nu een disc fiets zou kopen zou ik in ieder geval willen dat de kabels compleet door het frame lopen. In dat opzicht zou de Canyon voor mij afvallen.

Persoonlijk vind ik de nieuwe Celvelo S3 een erg mooie fiets (net boven je budget, maar welllicht de moeite om deze ook te overwegen)

tim.w
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 jan 2019 10:00

tim.w 10 jan 2019 13:08

Ik ga het meenemen in mijn overweging.

In gerelateerde topics op het internet kom ik ook vaak tegen:

Trek Madone SL6 (Mooie fiets. Enkel de wielset oogt niet heel mooi. Op een aero bike zie ik het liefst diepe wielen)
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... black_grey

Merida Reacto YC (Helaas geen fan van de kleuren)
https://www.merida.nl/racefiets/fitness ... tion/2019/

Gebruikersavatar
Matthias.
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 nov 2017 14:31

Gebruikersavatar Matthias. 10 jan 2019 15:48

Nog enkele mogelijkheden om over na te denken
Sensa Giulia Evo Disc
of
Orbea Orca M30Team-D19
of
Goedkopere versie van nieuwe Focus Izalco Max
Veel opties als je even opzoekt
Afbeelding

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 10 jan 2019 16:50

Die Orbea Orca Aero is toch wel een pareltje, alleen jammer dat je voor die 3300 euro slechts een 105 R7000 disc groep krijgt. Anders wist ik het wel. Voordeel is wel dat je de kleuren en accenten voor dat geld naar eigen smaak kunt combineren en personaliseren. Bovendien een fiets die je niet op elke straathoek tegenkomt.

Ondanks dat de Aeroad alweer een aantal jaar meegaat blijft dat voor mij toch ook een erg aansprekende fiets. Zeker met de geleverde H36 cockpit, die maakt de fiets toch wel af.

Gebruikersavatar
Matthias.
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 nov 2017 14:31

Gebruikersavatar Matthias. 10 jan 2019 18:08

Spykerracing90 schreef: 10 jan 2019 16:50 Die Orbea Orca Aero is toch wel een pareltje, alleen jammer dat je voor die 3300 euro slechts een 105 R7000 disc groep krijgt. Anders wist ik het wel.
Als je €700 meer hebt kan de voor de m20 versie gaan. Die komt met ultegra di2. Nog steeds degelijke prijs voor wat je krijgt. Enkel jammer van de wielen...
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 jan 2019 18:53

Je hebt tegenwoordig veel keuze in Aero, de een iets geslaagder dan de andere.

Ik ga wel met Japie mee dat ik nu een frame zou kiezen waar je remkabels binnendoor kunnen. Al moet ik zeggen dat ik bij mijn foil ook niet veel kabel zie twee kleine stukjes bij het stuur bij het frame zie je het al niet.

De Trek vind ik minder geslaagd die schuine buis, zijwind met 35mm velgen en je gaat alle kanten op volgens mij. Daarnaast is die wel heel zwaar, staat een project one op GCN in een 56cm en die weegt met DA 8kg!!! Mijn foil weegt 7.5 met een 130 gram zwaardere etap groep en de zware versie van het scott frame.

De aeroad blijft mooi, maar de drop is gemiddeld 2cm meer dan bij de andere frames, iets om rekening mee te houden met lange benen.

De cervelo S3, erg mooi, maar duur!

Merida, ik vind het wel mooi, (de MTB,s horen bij de beste van het veld) maar blijf ik er lang naar kijken heeft het toch een bepaald halfords gehalte.


Als we dan toch alles gaan noemen :-)

BMC is ook erg mooi en alhoewel ik geen speci fan ben, de nieuwe venge is misschien wel de mooiste zonder speci stickers :-) Al blijf ik mijn eigen foil ook zeer gelsaagd vinden.

tim.w
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 jan 2019 10:00

tim.w 10 jan 2019 20:07

Dank voor het meedenken. Ik zie veel fraaie alternatieven langskomen.

Tot dusver komen de Canyon en Giant het dichtst in de buurt bij hoe ik m'n Aero Bike het liefst zie (DISC, minimaal ultegra groepset, diepe wielen, zwart frame). Buiten de wielen en geometrie zijn de verschillen niet heel groot tussen de Canyon en Giant. De Canyon heeft dan wel weer een fraai geintegreerd stuur, de Giant zet daar een geintegreerde seat post tegenover... Lastig!

De Orbea is een interessante derde optie. Erg mooie fiets als ik hem inbeeld met een diepere wielset en voor iets meer geld zoals hier boven aangehaald ook een vrij complete fiets. Voor een goed setje aero wielen zit je toch alweer gauw naar een 1000 tot 1800 euro extra te kijken. De vraag is of je dan nog veel waar voor je geld krijgt als je het afzet tegen de andere opties.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 jan 2019 20:17

Sensa heeft ook een mooie.
Net zoals Trek, Giant te koop met een heel mooie korting.
I know myself like no one else
Nothing to defend

tim.w
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 jan 2019 10:00

tim.w 11 jan 2019 08:03

Lcsmet schreef: 10 jan 2019 20:17 Sensa heeft ook een mooie.
Net zoals Trek, Giant te koop met een heel mooie korting.
De Sensa ziet er inderdaad mooi uit. Hij is met DI2 en een mooie wielset nog competitief geprijsd ook! Toch houdt iets me tegen om voor Sensa te gaan.

Ik zag dat onder andere Mantel mooie korting heeft op een aantal Giant Propel modellen. Zijn er nog meer aanbieders/webwinkels waar vaak mooie kortingen langskomen?

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 11 jan 2019 09:38

Als ik de tests lees dan is de keuze tussen de Aeroad en de Propel een no-brainer. De Aeroad is op alle fronten beter. (lichter, stijver, meer comfort en (veel) betere prijs/kwaliteit). Als je gaat voor prijs/kwaliteit zou je ook de Rose Xeon kunnen overwegen.

tim.w
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 jan 2019 10:00

tim.w 11 jan 2019 10:12

Ik neig inderdaad om af te gaan op m'n eerste ingeving; de Canyon Aeroad. De reviews zijn positief en in het algemeen wordt Canyon geprezen voor zijn prijs/kwaliteit verhouding.

Nu twijfel ik enkel nog of ik voor de uitvoering ga met een mechanische Ultegra set of voor de DI2 uitvoering. Tussen beide versies zit een prijsverschil van 1000 euro.

Op het internet heb ik al wat research gedaan. Een deel van de mensen geeft aan dat het de upgrade waard is, een ander deel weer niet. Ik weet dat anderen niet kunnen beslissen waar je je geld aan uit moet geven maar ik ben toch benieuwd naar de verhalen van mensen die de overstap hebben gemaakt van een mechanische naar elektrische groep.

Klein detail: de mechanische ultegra uitvoering heeft een REYNOLDS AR 58/62 C wielset. De DI2 uitvoering is uitgerust met DT SWISS ARC 1400 DICUT DB.

Plaats reactie