Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon Aeroad of Giant Propel

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 19 mar 2019 09:15

Het uiterlijk van Zipp heb ik altijd erg mooi gevonden (ik vind de sawtooth wel erg mooi). Maar het is zeker waard om het verhaal van Steve Hed en nu zijn dochter eens na te gaan. Dit spreekt erg tot de verbeelding, en draagt bij mij heel erg mee aan de charme van het merk HED. Het zijn allebei geen Lightweight Meilensteins, maar ik zou HED en Zipp alle dagen kiezen boven een Mavic, Vision of Scope wiel. Nu het geld nog :p
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

tim.w
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 jan 2019 10:00

tim.w 19 mar 2019 20:07

Ik ben uiteindelijk voor de Zipp's gegaan. Het enige dat ik jammer vind is dat ze een 6 bolt disc mount hebben in plaats van central lock. Voelt toch alsof je een stukje verouderde techniek onder je fiets schroeft. Maar als ik de fiets morgen of overmorgen ophaal en het eindresultaat zie ben ik dat hopelijk weer snel vergeten :D

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 mar 2019 15:10

6-VGaats is geen oude techniek maar gewoon andere techniek.
6-Gaats is wel gemakkelijker om, indien je verschillende wielsets hebt, de discs van deze verschillende wielen allemaal gelijk uit te lijnen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 29 mar 2020 22:18

De Canyon is imo by far de beste fiets. Het is een van de beste Aero frames op de markt, ondanks het feit dat hij al even mee gaat (in 2020 wordt de opvolger verwacht). De combi van eigenschappen (stijd, toch comfortabel en licht zijn uniek) De Propel is de andere kant van het spectrum. Wordt door consumenten nog wel goed gekocht vanwege looks en prijsstelling, maar komt slecht uit tests. Het feit dat profs er vrijwel niet op rijden zegt ook genoeg.
Dus als je erop past (de sportieve, gestrekte zit is niet voor iedereen! is de Aeroad mijn advies)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 30 mar 2020 09:18

Dikzie schreef: 29 mar 2020 21:22 Even los van de geometrie, want beiden passen goed...
Betwijfel dat ten zeerste. Moet de eerste persoon die geen wedstrijden rijdt en goed op een Propel zit nog tegenkomen. Voor iemand die 'nieuw' is in de wielerhobby vind ik het nogal een boute uitspraak dat beide goed passen. Vele mensen zijn je al voor gegaan door o.b.v. uiterlijk een fiets te kopen i.p.v. wat bij je past. Qua houding en rijeigenschappen kan ik me niet inbeelden dat iemand een Propel als eerste en/of enige fiets wil hebben (d.w.z. lang, laag en hard).

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 mar 2020 11:44

Qua geo/zitpositie is een Propel toch niet zó anders dan een Aeroad?

Ik heb beide overwogen en ben destijds vanwege de prijs voor de Propel gegaan.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 mar 2020 12:28

Ik zou voor de Giant gaan.
Om de simpele reden dat ik echt niets heb met Canyon.
Als je mij laat kiezen tussen een Dacia en een ander merk auto kies ik ook hier bijna blind voor het andere merk. :)

Niet echt onderbouwd maar een fiets aankopen is voor mij meer dan prijs/kwaliteit vergelijken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 30 mar 2020 12:36

Lcsmet schreef: 30 mar 2020 12:28 Ik zou voor de Giant gaan.
Om de simpele reden dat ik echt niets heb met Canyon.
Als je mij laat kiezen tussen een Dacia en een ander merk auto kies ik ook hier bijna blind voor het andere merk. :)

Niet echt onderbouwd maar een fiets aankopen is voor mij meer dan prijs/kwaliteit vergelijken.
Canyon vergelijken met een Dacia.. Gekker moet het niet worden. Je hebt nog nooit een canyon gehad of er op gereden maar raad het wel af gewoon omdat het de naam canyon is.

Een Dacia is voor mij het laagste segment decathlon fietsen en al zeker geen aeroad van meer dan 3000 euro die mee doet in het prof peleton.

Het enige dat je wil is dat ze zo weinig mogelijk fietsen verkopen, maar daar heeft de vraagsteller en eigenlijk niemandgeen behoefte aan.

Waar hij wel iets aan heeft is aan een onderbouwde mening die beide frames, groepen, stuur,.. vergelijkt met elkaar en van daaruit een beslissing kan nemen.

Daarom kan ik ook niet op de vraag antwoorden omdat ik geen ervaring heb met beide fietsen. Ik heb wel een canyon ultimate en is een topfiets waar ik nog geen seconde spijt van heb gehad. Met giant heb ik geen ervaring.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 30 mar 2020 12:43

Als beide fietsen passend zijn en binnen het budget vallen, dan is er maar 1 advies mogelijk. Kies de fiets welke jij het mooiste vind.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 30 mar 2020 13:18

Dikzie schreef: 30 mar 2020 11:17
ypuh schreef: 30 mar 2020 09:18
Dikzie schreef: 29 mar 2020 21:22 Even los van de geometrie, want beiden passen goed...
Betwijfel dat ten zeerste. Moet de eerste persoon die geen wedstrijden rijdt en goed op een Propel zit nog tegenkomen. Voor iemand die 'nieuw' is in de wielerhobby vind ik het nogal een boute uitspraak dat beide goed passen. Vele mensen zijn je al voor gegaan door o.b.v. uiterlijk een fiets te kopen i.p.v. wat bij je past. Qua houding en rijeigenschappen kan ik me niet inbeelden dat iemand een Propel als eerste en/of enige fiets wil hebben (d.w.z. lang, laag en hard).
Wat bijzonder dat jij dat zo op afstand, zonder enige wetenschap van mij, kunt beoordelen.

...
Zelf ben ik ook niet het meest tactisch in mijn advies, maar als dat direct zo'n reactie oproept dan is elke goedbedoelde tip er eigenlijk alweer eentje teveel.

Affin, ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat die lichaamsmetingen aantonen dat je korte pootjes/lange armen hebt en een flexibel mens bent. Verder ben je natuurlijk vrij om net als vele anderen gewoon te kiezen wat je mooi vindt (met of zonder spacertoren) en het geometrie vraagstuk over te slaan.

Wat ik bijzonder vind is dat mensen wél een forum bezoeken voor vragen waarop op internet duizenden antwoorden te lezen zijn, maar de vraag waarbij velen (met name de Propel/Aeroad-kopers) de mist in gaan (geometrie) te negeren omdat ze het zelf al wel beter weten.

Succes met je aankoopproces en veel fietsplezier verder!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 mar 2020 13:30

ypuh schreef: 30 mar 2020 13:18
Dikzie schreef: 30 mar 2020 11:17
ypuh schreef: 30 mar 2020 09:18

Betwijfel dat ten zeerste. Moet de eerste persoon die geen wedstrijden rijdt en goed op een Propel zit nog tegenkomen. Voor iemand die 'nieuw' is in de wielerhobby vind ik het nogal een boute uitspraak dat beide goed passen. Vele mensen zijn je al voor gegaan door o.b.v. uiterlijk een fiets te kopen i.p.v. wat bij je past. Qua houding en rijeigenschappen kan ik me niet inbeelden dat iemand een Propel als eerste en/of enige fiets wil hebben (d.w.z. lang, laag en hard).
Wat bijzonder dat jij dat zo op afstand, zonder enige wetenschap van mij, kunt beoordelen.

...
Zelf ben ik ook niet het meest tactisch in mijn advies, maar als dat direct zo'n reactie oproept dan is elke goedbedoelde tip er eigenlijk alweer eentje teveel.

Affin, ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat die lichaamsmetingen aantonen dat je korte pootjes/lange armen hebt en een flexibel mens bent. Verder ben je natuurlijk vrij om net als vele anderen gewoon te kiezen wat je mooi vindt (met of zonder spacertoren) en het geometrie vraagstuk over te slaan.

Wat ik bijzonder vind is dat mensen wél een forum bezoeken voor vragen waarop op internet duizenden antwoorden te lezen zijn, maar de vraag waarbij velen (met name de Propel/Aeroad-kopers) de mist in gaan (geometrie) te negeren omdat ze het zelf al wel beter weten.

Succes met je aankoopproces en veel fietsplezier verder!
Amen

Jordansz
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:09

Jordansz 17 mei 2020 19:39

HarryuitHilversum schreef: 11 jan 2019 09:38 Als ik de tests lees dan is de keuze tussen de Aeroad en de Propel een no-brainer. De Aeroad is op alle fronten beter. (lichter, stijver, meer comfort en (veel) betere prijs/kwaliteit). Als je gaat voor prijs/kwaliteit zou je ook de Rose Xeon kunnen overwegen.
Heb je toevallig nog links naar deze tests?
Zit nu na n paar weekjes research de propel va aeroad optie te bekijken.
Zou dan voor een 2019 model gaan beter leverbaar dan de eeuwig durende out of stock bij canyon. Ook is doe aeroad frame al 5 jaar ongewijzigd.

Een giant advanced pro 2019 zou het dan worden. Toch onbewust geïntrigeerd geraakt na het zien van de fiets afgelopen week terwijl de giant niet op mn radar stond.

Alleen jammer van die kabels buitendoor:

https://www.giant-bicycles.com/nl/prope ... pro-1-2019

De 2020 versie is mooier maar 3700 ik zou er maximaal 3k voor overhebben. In Corona tijden zou dat toch moeten kunnen beter wat meer korting dan geen fiets verkopen of is dat arrogant gesteld? Heb het idee dat de fietsen makers er weinig last van hebben wat een drukte bij de ebike centers.

Uit interesse iemand bekend wat de marge op zo’n giant is? Inkoop technisch

Wat heeft de topic starter uiteindelijk gekozen?

Plaats reactie