Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cannondale CAAD 12 en Canyon Ultimate

steven-eg
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2019 12:54

steven-eg 09 jan 2019 13:48

Hallo mede fietsers,

Ik ben nieuw op dit forum en heb al wel heel wat topics gelezen maar ik zit een beetje in dubio en daarom dat ik dit topic heb aangemaakt.

Korte schets:
Ik ben met het fietsvirus besmet geraakt door mijn schoonvader die mij vorig jaar in april uitdaagde om de Mont Ventoux te gaan beklimmen. Ik Steven, 28 jaar oud, competitief zoals ik ben dacht, ja dat gaan we doen. Ik mocht zijn oude ''Jan Janssen - super prestige'' fiets van een jaar of 20 oud lenen. Na 6 weken trainen, spinnen, fietsen Was het zover, vanaf de Sault kant in 1:26:20. En wat was dit gaaf.
Nu ruim 4500 km verder. Prachtig gefietst in Italië en Oostenrijk o.a. Amalfi kust en Kuhtai kan ik wel zeggen dat ik de smaak te pakken heb en toe ben aan een nieuwe fiets.

Ik vind het leuk om te racen. Rondjes boven de 32 km/h gemiddeld is meer een norm dan een uitzondering. De fiets zal dus ook een sportief karakter moeten hebben.
Qua lengte ben ik 1,76 cm
Binnenbenenlengte 79 cm
armlengte 57 cm
gewicht 73 kg

Budget ongeveer 2000 euro.
Nu heb ik wat huiswerk gedaan en twijfel ik eigenlijk nog tussen twee fietsen

De Canyon Ultimate CF SL DISC 7.0 met shimano 105
Wielen: DT SWISS P 1850 DISC
Gewicht 7,9 KG (SIZE M )

En de

Cannondale CAAD 12 disc 2018 met Shimano Ultegra.
Wielen: Mavic Aksium Disc WTS
Crankstel Cannondale HollowGram Si, BB30a
Cassette Shimano 105, 11-28, 11-speed
Gewicht rond de 8?

Nu weet ik dat de Cannondale een aluminium frame is en die van Canyon van carbon.
Maakt dit een groot verschil en welke zal meer bij mijn sportieve rijstijl passen?
Ook lees ik mindere verhalen over de BB30a bracket van Cannondale is dit echt een nadeel?
Het prijsverschil is in ieder geval best groot.

Daarnaast zal ik in de zomer wederom veel bergen gaan beklimmen dus zal er een bergverzet nodig zijn. volgens mij hebben beide cranks 36 tanden en achter 28 tanden dus een cassette swap zal voor mij wel nodig zijn.

Kunnen jullie mij verder helpen? Zijn er misschien nog alternatieven waar ik nog niet aan gedacht heb? maat 56 zal voor mij geschikt zijn?
Laatst gewijzigd door steven-eg op 10 jan 2019 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jan 2019 14:35

Nu is de Super Prestige van Jam Janssen een zeer goed stalen frame, ook naar de huidige maatstaven. Het mag alleen een paar onsjes minder. Een aluminium frame zou ik zien als een achteruitgang i.p.v. een sprong voorwaarts.

De mijne was wel erg kort en hoog en kwam qua geometrie meer overeen met een Endurace/Synapse.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 jan 2019 15:07

Ik zou de CAAD12 laten staan, BB30A is minder (maar niet zo slecht als gewone BB30), de fiets is erg hard (wat voor jouw helemaal erg gaat aanvoelen aangezien je van een stalen frame komt) en de CAAD heeft de neiging om te rammelen, geen idee wat het precies is maar een clublid met een CAAD12 heeft dit en iemand waar ik in de week al eens mee ga rijden heeft exact hetzelfde.

Voor 2000€ zou ik trouwens ook eens naar de Giant TCR kijken en de Trek Emonda, beiden ook voor rond de 2000€ te krijgen (na eventuele korting)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 09 jan 2019 15:18

Ik weet niet of Bocholt voor jou dichtbij is, maar je zou de x-lite four is kunnen passen.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jan 2019 15:21

steven-eg schreef: 09 jan 2019 13:48 ................ Zijn er misschien nog alternatieven waar ik nog niet aan gedacht heb? maat 56 zal voor mij geschikt zijn?
Kuota Cougar met Di2 => 2100 Euro
Trek, verschillende modellen => tot 40% korting
Sensa, Zanatta, Pinarello, Ridley met hoge kortingen.
Neem eens contact op met Fietsen Wim De Vos in Oosterhout.
I know myself like no one else
Nothing to defend

steven-eg
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2019 12:54

steven-eg 09 jan 2019 15:36

TL@ schreef: 09 jan 2019 15:07 Ik zou de CAAD12 laten staan, BB30A is minder (maar niet zo slecht als gewone BB30), de fiets is erg hard (wat voor jouw helemaal erg gaat aanvoelen aangezien je van een stalen frame komt) en de CAAD heeft de neiging om te rammelen, geen idee wat het precies is maar een clublid met een CAAD12 heeft dit en iemand waar ik in de week al eens mee ga rijden heeft exact hetzelfde.

Voor 2000€ zou ik trouwens ook eens naar de Giant TCR kijken en de Trek Emonda, beiden ook voor rond de 2000€ te krijgen (na eventuele korting)
Desertstorm schreef: 09 jan 2019 15:18 Ik weet niet of Bocholt voor jou dichtbij is, maar je zou de x-lite four is kunnen passen.
bedankt voor jullie reacties.
De caad12 dus laten staan? Ik vind persoonlijk Trek en Giant niet echt mooi.
Bocholt is opzich te doen maar ik wil graag schijfremmen die zijn een stuk duurder.

LD002
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 nov 2013 08:10

LD002 09 jan 2019 22:40

Beste Steven-eg, je krijgt hier wat willekeurige meningen. Ik kan die van mij daar tegenover stellen (CAAD12 is een topframe met een goede racegeo, liever een topklasse aluframe dan een tweede klasse carbonframe, ik ken de rij-eigenschappen van de CAAD10 en die zijn meer dan uitstekend). Beide zijn ongetwijfeld goede fietsen waar je veel lol aan gaat hebben. Ik zou nemen waar ik het meest blij van word (dat zou de caad12 zijn:))

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 jan 2019 02:48

De caad12 is toch te vergelijken met de aluminium ultimate? Beiden relatief licht, hard, race geo.

Als je de ultimate cf vergelijkt met de al. Krijg je denk ik vooral meer comfort van 't carbon. Dan is de keuze meer of je alu of carbon wilt. En komend van staal en mijn ervaring met de alu canyon ultimate zou ik zeggen, kies carbon ultimate.
Ik zou mezelf afvragen of schijfremmen nou per se moeten of dat je dat budget niet in andere waarde moet stoppen. Maar dat is een heeeeel andere discussie ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 10 jan 2019 06:21

En koop de juiste maat.
Een super mooie fiets is een drama wanneer te groot of te klein.
Ik betwijfel ook een beetje of de ultimate in medium of small mag zijn.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 jan 2019 11:26

LD002 schreef: 09 jan 2019 22:40 Beste Steven-eg, je krijgt hier wat willekeurige meningen. Ik kan die van mij daar tegenover stellen (CAAD12 is een topframe met een goede racegeo, liever een topklasse aluframe dan een tweede klasse carbonframe, ik ken de rij-eigenschappen van de CAAD10 en die zijn meer dan uitstekend). Beide zijn ongetwijfeld goede fietsen waar je veel lol aan gaat hebben. Ik zou nemen waar ik het meest blij van word (dat zou de caad12 zijn:))
Er zijn bijna geen slechte carbon frames meer en de Ultimate hoort al helemaal niet in die categorie thuis.

Imho is heel die "beter goed alu dan matig carbon" stelling een beetje achterhaald. Top aluminium frames hebben twee grote voordelen voor de fabrikant: ze zijn marginaal duurder om de maken en ze kunnen ze voor veel meer verkopen en het geeft ze de ruimte om het carbon instapmodel hoger te positioneren. Ik wil hiermee niet zeggen dat het slechte frames zijn maar ik zou altijd voor carbon gaan, al is het maar omdat carbon te repareren is.

Voor de rest sluit ik mij aan bij Mark en TKMP
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 10 jan 2019 11:30

LD002 schreef: 09 jan 2019 22:40 Beste Steven-eg, je krijgt hier wat willekeurige meningen. Ik kan die van mij daar tegenover stellen (CAAD12 is een topframe met een goede racegeo, liever een topklasse aluframe dan een tweede klasse carbonframe, ik ken de rij-eigenschappen van de CAAD10 en die zijn meer dan uitstekend). Beide zijn ongetwijfeld goede fietsen waar je veel lol aan gaat hebben. Ik zou nemen waar ik het meest blij van word (dat zou de caad12 zijn:))
Blijft het feit staan dat ik ook in mijn omgeving ervaringen hoor met krakende bb's en andere dingen die rammelen bij hun CAAD's. Als ik die ervaringen niet zou horen zou ik er zelf waarschijnlijk ook een aanschaffen. (En het liefst dan de oranje versie van vorig jaar excl. Etap)
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 10 jan 2019 13:07

Het kraken van BB30 ken ik juist vooral uit Carbon frames en veel minder bij Aluminium frame's. Ken meerder mensen met een CAAD12 en zelf iemand met een Caad12 naast een systemsix en hoor alleen maar heel positieve geluiden over deze fietsen. Mijn eigen ervaring met een BB30 in een carbon specialized is overigens echt dramatisch en ondertussen geen BB30 meer in dat frame. In mijn aluminium CAADX (dus geen 12) voldoet het BB30 bracket tot op dit moment 1000 km waarvan ruim de helft onverhard en veelal niet droog perfect.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie