Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Venge Pro / S3 / Propel / Aeroad

aadje82
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2010 21:36

aadje82 15 jan 2019 21:35

Ik ben wel benieuwd wat je keuze wordt, ik zit namelijk met hetzelfde dilemma, ik heb de Venge gereden weliswaar de topuitvoering, echt ik heb nog nooit op zo'n snelle fiets gereden. Halverwege het testrondje gestopt of ik niet geflest werd met een kleiner tandwiel. Wat een snel apparaat, mag ook wel met een adviesprijs van 11.000. Bij Cervelo tot nu toe helaas nog geen mogelijkheid gehad om te testen.

Ik heb voor mezelf de volgende plussen en minnen
Venge Pro
+ hij is echt snel
+ hij is relatief licht 7,5 kg
+ mooie wielen
- lelijke kleurstelling (persoonlijke smaak natuurlijk)
- prijs €7200
Cervelo
+ exclusiever (kleiner merk)
+ mooier (persoonlijke smaak)
+ Prijs €6300
- hij is zwaar di2 met carbon velgen en nog 8,5kg
- novatech wielen (geen premium, maar verder geen ervaring mee)

Vandaar mijn interesse in je keuze, ik ben er nog niet uit....
When I ride I\'m happy!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jan 2019 08:26

Die fiets is precies net zo snel als een aluminium Rose met een 105 groep en velgremmen. Houdt jezelf toch niet zo voor de gek. Als jij een mooie dure fiets wilt kopen is dat helemaal prima, maar ga het proberen goed te praten met argumenten die nergens op trekken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 jan 2019 08:30

De Venge pro is echt geen 7.5 kilo met een DI2 ultegra groep, dat kan je op je buik schrijven.
Een disc aero racer met Ultegra onder de 8 kilo, is nagenoeg onmogelijk, of je moet met exotisch spul gaan werken, maar dat is weer vrij raar met een Ultegra groep.

Elke racer is die prijsklasse rijd top. Ik heb ook op een Venge gereden en in nuance nagenoeg geen verschil met mijn foil. De speci is ietsje levendiger en de foil wat rustiger, maar op de Venge zat een 9cm stuurpen en op mijn foil een 12.

Persoonlijk vind ik de venge echt wel heel mooi en ben zeker geen speci fan. De 7200 is vrij normaal in die klasse met die afmontage, je kan ook een los frame pakken en zelf opbouwen, dan kan je rond dat bedrag en een beetje karting ook wel opbouwen met een etap of DA Di2 set

aadje82
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2010 21:36

aadje82 16 jan 2019 22:46

Wat een onzin amclassic-fan, die fiets is wel degelijk veel rapper dan een aluminium rose, Eenmaal op snelheid zal het verschil niet zo groot zijn, maar als je net als ik wedstrijden rijdt en veel moet versnellen dan is er echt wel verschil. Zo'n Venge is echt veel sneller, (zal ook wel een stukje mentale doping zijn) maar dat helpt ook.... Wat wasbeer 2006 betreft het gewicht. Ik heb dat gewicht niet zelf nagemeten, maar dat is wat ik kan vinden.
When I ride I\'m happy!

aadje82
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2010 21:36

aadje82 16 jan 2019 22:48

Venge pro.PNG
When I ride I\'m happy!

aadje82
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2010 21:36

aadje82 16 jan 2019 22:48

When I ride I\'m happy!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jan 2019 08:53

aadje82 schreef: 16 jan 2019 22:46 Wat een onzin amclassic-fan, die fiets is wel degelijk veel rapper dan een aluminium rose, Eenmaal op snelheid zal het verschil niet zo groot zijn, maar als je net als ik wedstrijden rijdt en veel moet versnellen dan is er echt wel verschil. Zo'n Venge is echt veel sneller, (zal ook wel een stukje mentale doping zijn) maar dat helpt ook.... Wat wasbeer 2006 betreft het gewicht. Ik heb dat gewicht niet zelf nagemeten, maar dat is wat ik kan vinden.
Als een aluminium Rose nu 18 kg had gewogen dan had je een punt gehad, maar dat is niet het geval. Grote kans zelfs dat de aluminium Rose met velgremmen praktisch even zwaar is.

Ik zie in het filmpje van de Specialized nergens een weegschaal. Ze hebben gewoon een lang shot van de fiets gemaakt er een dramatisch muziekje onder gezet en de specs van Specialized erbij geplakt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8451
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 17 jan 2019 08:57

Ik dacht nu komt er een film waarom de Venge een snelle fiets is,maar helaas het is een promotie video.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 17 jan 2019 09:40

Ik heb daar helaas nog nooit iets van gemerkt. Ik ben van geen enkele fiets harder gaan fietsen.

Van meer/vaker/beter fietsen ben ik overigens wel harder gaan fietsen….

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 jan 2019 09:49

Een fiets is niet snel, behalve als er een motortje in zit. De bereider maakt de snelheid.
De verschillen in gewicht zijn marginaal, allemaal rond de 7.5 a 8kg. Alleen als je bergop gaat en je een fiets echt laag in de 6kg kan krijgen zul je op een lange klim een verschil mogen merken in eindtijd.

Mentale doping is prima, maar dat ligt ook aan de bereider. Wat is je verwachting en ben je al overtuigd geraakt nog voor de 1e meter, of ben je ontzettend nuchter en maakt het allemaal geen zak uit.

Eerlijk gezegd, tussen 2 fietsen zal een fijne wielset, fijne zit en stuurgedrag (hoeken/lengte stuurpen etc). meer bepalend zijn voor hoe lekker jij je kracht op de pedalen kwijt kunt, dan het verschil in gewicht tussen deze fietsen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 jan 2019 11:50

Ik gooi hem er maar weer eens in voor de 100x op mijn 26" mtb met racing ralphs op 3 bar, was ik na 40 ritten naast elkaar te zetten slechts 8% trager als met een de vorige Foil.

Die fiets woog 4kg minder en is een stuk meer aero en dan banden geven iets minder weerstand. en dat alles zorgt voor 8%, Met mijn 29" is het verschil nog minder, nooit goed kunnen verglijken maar dat gaat al snel naar 5 a 6%.

Wat zou dan maximal het verschil kunnen zijn tussen een venge en bv een propel, foil, of rose alu?? Ik weet het niet, maar dat is nooit meer dan 1%

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 17 jan 2019 12:54

Volgens mij is de "S-Works Venge" nog 3km/h sneller dan de "Venge Pro" :mrgreen:

Plaats reactie