Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Ervaring met Trek Domane (SLR) met schijfremmen?

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 04 jan 2019 20:07

Wie heeft er ervaring met Trek Domane (SLR) met schijfremmen, vooral in nat weer?

Mijn ervaringen met schijfremmen in de bergen zijn zeer goed, maar jammer genoeg zijn mijn ervaringen in nat weer extreem slecht.
Wat ik (via FM) ook maar heb geprobeerd (alles vernieuwd, en zelfs test met ander wiel), vanaf er water op straat lag, huilde/krijste mijn voorrem zo erg dat voetgangers 50 meter voor mij niet wisten wat hun overkwam.

Ik overweeg de aanschaf van een Trek Domane SLR, als frame nog te koop in velgrem en schijfrem versie.
In principe zou ik voor de velgrem kiezen, gezien mijn vorige ervaringen.
Vooraleer een definitieve beslissing te nemen, wil ik graag toch nog eens polsen naar de huidige stand van de techniek. Misschien gedragen nieuwere versies van schijfremmen, op een ander frame (voorvork) zich toch iets beschaafder?

Dirk

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 04 jan 2019 20:13

Ik heb een SLR6 frame zelf opgebouwd met schijfremmen. R785 Ultegra met Rt99 schijven. Ik vind het helemaal super. 1 vingertje remmen in de bergen, bij regen ook gewoon kunnen remmen, altijd remkracht. Er komt af en toe een gillende keukenmeid uit, maar volgens mij komt dat door de temperatuur. Als ze koud zijn willen ze wel eens gillen, maar dat is zelden. Voor mij persoonlijk uitermate ondergeschikt aan alle voordelen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 jan 2019 20:38

Ik heb een Domane SLR disc met Sram Etap en een Domane SL disc met Ultegra.
Soms maken de remmen inderdaad een hels lawaai.
Maar even doorremmen en dan is dat direct over.
Ik heb jaren met velgremmen in de bergen en de Ardennen gereden en geef mij toch maar het lichte bedieningsgemak van remmen met discs.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik niet de allerbeste daler ben en net iets meer dan 85 kg op de weegschaal leg.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 jan 2019 09:58

Met de huidige stand van techniek zal je bij koude temperaturen (onder de 5° is mijn ervaring) en wat nat weer, altijd krijsende remmen hebben (totdat ze warm zijn)

Ja het is vervelend maar voor mij wegen de voordelen nog steeds op tegen de nadelen. (wat niet wil zeggen dat Shimano het niet eens mag oplossen natuurlijk)
Afbeelding

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 05 jan 2019 11:38

Schijfremmen hoeven geen geluid te maken. De mijne hebben nu ca 11.000 km dienst gedaan (originele ultegra blokken en schijven zijn nog niet versleten) in weer en wind, verhard en onverhard, vlak en bergen. Ik heb ze nog nooit op enig bijgeluid kunen betrappen, uitgezonderd af en toe wat vuil dat meedraait (zonder te remmen).
Laatst gewijzigd door marcus66 op 05 jan 2019 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
En nu ben ik fietsen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5109
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 05 jan 2019 11:40

Gewoon op de weg valt het allemaal wel mee bij mij, maar onverhard/modderig dan piepen en kraakt het allemaal wel lekker.
Maargoed op zo'n moment hoor je met velgremmen ook de remrand wegslijten.

kristofvs
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 20 jul 2014 19:36
Locatie: Melle (België)

kristofvs 05 jan 2019 16:03

Geen ervaring met Domane en schijfremmen.
Maar ik vind domane of emonda geen vuil weer fiets. Die BB90 constructie zorgt ervoor dat het water zo in de linkse lager loopt. Met als gevolg dat de linkse lager totaal versleten ga zijn en de rechtse als nieuw...De afdichting is ondermaats.

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 05 jan 2019 17:08

marcus66 schreef: 05 jan 2019 11:38 Schijfremmen hoeven geen geluid te maken. De mijne hebben nu ca 11.000 km dienst gedaan (originele ultegra blokken en schijven zijn nog niet versleten) in weer en wind, verhard en onverhard, vlak en bergen. Ik heb ze nog nooit op enig bijgeluid kunen betrappen, uitgezonderd af en toe wat vuil dat meedraait (zonder te remmen).
Op welke fiets staan jou Ultegra shijfremmen gemonteerd?

sleech
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 mei 2009 12:24

sleech 06 jan 2019 21:32

Ik vind het ook belangrijk dat de je bij een nieuwe fiets (of vervangend schijven/blokjes) eerst de schijven goed inremmen om de geluidjes te verminderen.

Ik heb twee Domanes - eerst een ALR5 met 105, en de schijven maakten heel veel geluid. Vanaf het begin heb ik gewoon ‘normaal’ gefietst, en niets specifiek gedaan met inremmen.

Bij de tweede Domane - een SL8 met DuraAce - heb ik op de eerste ritten opgelet, en advies gevolgd om de schijven goed in te remmen (bijv. https://www.mantel.com/blog/schijfremblokken-inremmen/). Op dit fiets heb ik geen piepende schijven, behalve af en toe in de eerste kilometers als het koud is (bijv. vandaag, ~4c)

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 08 jan 2019 11:34

ddetaey schreef: 05 jan 2019 17:08
marcus66 schreef: 05 jan 2019 11:38 Schijfremmen hoeven geen geluid te maken. De mijne hebben nu ca 11.000 km dienst gedaan (originele ultegra blokken en schijven zijn nog niet versleten) in weer en wind, verhard en onverhard, vlak en bergen. Ik heb ze nog nooit op enig bijgeluid kunen betrappen, uitgezonderd af en toe wat vuil dat meedraait (zonder te remmen).
Op welke fiets staan jou Ultegra shijfremmen gemonteerd?
Het is een Scott Addict 20 disc uit 2017. Ik heb hem minimaal aangepast, maar rijd met de standaard Syncros RP2.0 wielen (niet de lichtste, maar wel strak en solide) met 160mm centre lock schijven. Wat voor blokjes erop zitten zal ook uitmaken, hoewel ik niet eens weet wat er bij mij op zit.

P.s. De 2019 Addict is een comfort fiets, mijn Addict kun je vergelijken met de huidige RC.
En nu ben ik fietsen.

Plaats reactie