Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies gevraagd

Gebruikersavatar
Cactusmuis
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2018 20:10
Locatie: Maastricht

Gebruikersavatar Cactusmuis 30 dec 2018 20:47

Graag jullie meer dan gewaardeerde visie:

1.96 meter
115 kg ( brede schouders/rug/kleine buik :) )
Touren/racen/klimmen
1500-2000 eu
Gewenst racefiets, voorkeur aero frame (hij kocht voor mij met kerst een Merida dus ga ervan uit dat hij dat model mooi vindt, dit gaat dus vooral over de uitstraling en niet zo zeer over zo hard mogelijk willen fietsen) Minimaal shimano 105 of vergelijkbaar.

Eventueel "zelf" bouwen (wielset bv van www.Handgespaakt.nl, 36 spaaks) welke frame tot 700 eu, is dan momenteel meest geschikt?

Hoor graag v jullie!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 dec 2018 21:49

Zo'n vraag is eigenlijk niet te beantwoorden zonder de persoon (en dan de lichaamsmaten en ook wel de ervaring en fietsgewoonten) te kennen.
De uitstraling en dergelijke moet je zelf maar uitzoeken, maar frames verschillen in geometrie zodanig dat niet iedereen daar goed op zit en dat geldt zeker voor hele grote en hele kleine mensen.
\Voor 700 € zal het ofwel een alu budgetframe ofwel een carbon frame uit het Verre Oosten worden , maar ik betwijfel of de laatste wel gaan passen, ze zijn nogal beperkt qua maten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Cactusmuis
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2018 20:10
Locatie: Maastricht

Gebruikersavatar Cactusmuis 30 dec 2018 23:42

Oké Keezx duidelijke taal! Toch bedankt vd reactie al komen we er niet meteen veel verder mee.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 31 dec 2018 09:34

Fiets kopen op basis van enkel looks en uitstraling is geen goed idee.
Juiste geometrie is het belangrijkste uitgangspunt, en dan is er een of andere bikefit nodig. Om 115 kg te dragen heb je stevige wielen nodig, Handgespaakte wielen zijn dan de beste optie maar daarom moet je niet heel de fiets zelf laten opbouwen. dan ga je veel duurder uitkomen. Meeste nieuwe fietsen hebben goedkope basiswielen, hou deze voor jezelf als slechtweer wieltjes. Of je FM wil ze gewoon overnemen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 dec 2018 09:43

@gene, ik vraag me af of wielen in een goedkopere fiets per definitie ontoereikend zijn. Ze zijn vaak zwaarder, maar kunnen ook minder gewicht dragen?
Als Cactusmuis en vriend plezier in het fietsen hebben, zal het gewicht ook waarschijnlijk minder worden. Vroeg genoeg om dan naar andere wielen te kijken.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 31 dec 2018 09:55

Jans schreef: 31 dec 2018 09:43 @gene, ik vraag me af of wielen in een goedkopere fiets per definitie ontoereikend zijn. Ze zijn vaak zwaarder, maar kunnen ook minder gewicht dragen?
Als Cactusmuis en vriend plezier in het fietsen hebben, zal het gewicht ook waarschijnlijk minder worden. Vroeg genoeg om dan naar andere wielen te kijken.
Je kunt het altijd proberen maar 115 kg is niet niks. Ik zie maar al te vaak knappende spaken in dergelijke situaties, erg frustrerend. En stevige wielen moeten niet duur zijn.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 31 dec 2018 10:21

Cactusmuis schreef: 30 dec 2018 20:47 Graag jullie meer dan gewaardeerde visie:


Gewenst racefiets, voorkeur aero frame (hij kocht voor mij met kerst een Merida dus ga ervan uit dat hij dat model mooi vindt, dit gaat dus vooral over de uitstraling en niet zo zeer over zo hard mogelijk willen fietsen) Minimaal shimano 105 of vergelijkbaar.
Als hij Merida mooi vindt dan zou je een Reacto kunnen overwegen. Maar bij 196cm zijn idd zoals boven genoemd de lichaamsmaten belangrijk. Hoe flexibel is degene voor wie de fiets is, Aero fietsen zijn vaak voor snel en hard en niet voor rustig een rondje. Het valt me lastig een goede fiets te adviseren
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 31 dec 2018 17:05

Als je bij Rose een fiets bestelt kun je vaak zelf kiezen voor extra sterke wielen. Dan hoef je geen wielen weg te gooien. Ik heb zelf geen Rose, maar wel een Rose-wielset. Niks bijzonders, maar het houdt mij en mijn gewicht (102 kg) goed op de weg.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 01 jan 2019 12:28

Zou het een idee zijn om hem mee te slepen naar een zaak waar ze een mooi aanbod van fietsen hebben en er samen met hem 1 uit te zoeken? Toegegeven is niet zo leuk als er bij verrassing 1 mee nemen, maar de fiets zal wel beter bij hem passen.

hagi
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 01 jan 2019 17:28

Even naar math salden in limbricht en een fiets met 105 heb je voor 1000 euro
Keuze zat denk dat je voor 1300 euro klaar bent met een goede set wielen die het gewicht van je partner kunnen dragen
Zou op een door de weekse dag afspraak maken
Dan meten ze hem helemaal op en weet je zeker dat de maat goed is
De maat mooet kloppen voor veel fiets plezier

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 04 jan 2019 10:21

gene schreef: 31 dec 2018 09:34 Fiets kopen op basis van enkel looks en uitstraling is geen goed idee.
Juiste geometrie is het belangrijkste uitgangspunt, en dan is er een of andere bikefit nodig. Om 115 kg te dragen heb je stevige wielen nodig, Handgespaakte wielen zijn dan de beste optie maar daarom moet je niet heel de fiets zelf laten opbouwen. dan ga je veel duurder uitkomen. Meeste nieuwe fietsen hebben goedkope basiswielen, hou deze voor jezelf als slechtweer wieltjes. Of je FM wil ze gewoon overnemen.
Sterke wielen is het enige wat er in dit geval echt toe doet.
Geometrie is ook onbelangrijk. Juiste framehoogte en er voor zorgen dat de afstand zadel-stuur goed is volstaat. Dat verschil in geometrie is voornamelijk marketinggedoe van de verschillende frame fabrikanten om zich te proberen te onderscheiden t.o.v. de concurrentie.
Ik reed vroeger vooral veldritten en af en toe een wegwedstrijd en had voor beide disciplines afzonderlijk fiets(en). Ik kwam er al snel achter dat de cyclocrosser in wegkoersen geen enkel nadeel had en de geometrie was wel behoorlijk anders. Soms zelfs een voordeel omdat de trapas hoger lag en in bochtenrijk parkoers je minder snel met de pedaal in de binnenbocht in de problemen kwam. Dus de racefiets vrij snel daarna weggedaan.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 jan 2019 10:25

PassoEira schreef: 04 jan 2019 10:21
gene schreef: 31 dec 2018 09:34 Fiets kopen op basis van enkel looks en uitstraling is geen goed idee.
Juiste geometrie is het belangrijkste uitgangspunt, en dan is er een of andere bikefit nodig. Om 115 kg te dragen heb je stevige wielen nodig, Handgespaakte wielen zijn dan de beste optie maar daarom moet je niet heel de fiets zelf laten opbouwen. dan ga je veel duurder uitkomen. Meeste nieuwe fietsen hebben goedkope basiswielen, hou deze voor jezelf als slechtweer wieltjes. Of je FM wil ze gewoon overnemen.
Sterke wielen is het enige wat er in dit geval echt toe doet.
Geometrie is ook onbelangrijk. Juiste framehoogte en er voor zorgen dat de afstand zadel-stuur goed is volstaat. Dat verschil in geometrie is voornamelijk marketinggedoe van de verschillende frame fabrikanten om zich te proberen te onderscheiden t.o.v. de concurrentie.
Ik reed vroeger vooral veldritten en af en toe een wegwedstrijd en had voor beide disciplines afzonderlijk fiets(en). Ik kwam er al snel achter dat de cyclocrosser in wegkoersen geen enkel nadeel had en de geometrie was wel behoorlijk anders. Soms zelfs een voordeel omdat de trapas hoger lag en in bochtenrijk parkoers je minder snel met de pedaal in de binnenbocht in de problemen kwam. Dus de racefiets vrij snel daarna weggedaan.
Ik zou wel naar de geometrie kijken,zit toch redelijk verschil in tussen een Trek domane of een Cannondale Caad10.maar een beetje verkoper stelt de juiste vragen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie