Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Keuze gravelbike

Gebruikersavatar
fred404
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 25 jul 2010 11:07
Locatie: Oldenzaal

Gebruikersavatar fred404 05 mar 2019 07:22

Ernie C. schreef: 04 mar 2019 21:49 Voor een racefiets kan ik je daar alleen maar gelijk in geven maar bij een gravelracer of crosser zijn canti's het alternatief voor schijven en die remmen nog minder en zijn nauwelijks nog te krijgen
Dat valt reuze mee. Deze zijn heel erg nieuw. De Avids vervangen voor deze vanwege de looks. :roll: En, remmen doe je zo weinig mogelijk, toch?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 mar 2019 09:54

Natuurlijk zijn ze nog wel nieuw te vinden maar als je een gemiddelde fietsenmaker binnenloopt zie je geen fietsen meer staan met canti's staan en wordt je vreemd aangekeken als je er naar vraagt.

Aan de andere kant, heeft je fietsenmaker nog ergens een overjarige crosser staan met canti's voor een leuk prijsje dan zou ik die ook overwegen als het een woon-werkfiets betreft. Ook gravelen en crossen in Nederland is dan nog prima te doen.
Campagnolo Ultra Dork

Weer_begonnen
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 mar 2015 09:20

Weer_begonnen 05 mar 2019 09:57

TRP biedt nog een enorm assortiment canti's aan. Zelf heb ik mijn canti's op de crossfiets (die nu dienst doet als ww en gravelbike) vervangen door mini-v brakes van TRP, remt als een trein.
The mind is like a parachute; it only works when it is open.

Weer_begonnen
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 mar 2015 09:20

Weer_begonnen 05 mar 2019 09:58

Ernie C. schreef: 05 mar 2019 09:54 Natuurlijk zijn ze nog wel nieuw te vinden maar als je een gemiddelde fietsenmaker binnenloopt zie je geen fietsen meer staan met canti's staan en wordt je vreemd aangekeken als je er naar vraagt.
That's why we got the interweb!
The mind is like a parachute; it only works when it is open.

DeZatteFlandrien
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2019 21:08

DeZatteFlandrien 15 mar 2019 06:54

Ik ben ook op zoek naar een gravelbike in deze prijsklasse, enkele fietsen die ik tegenkwam:
1. Stevens Gavere: staat bij cyclocross maar volgens enkele artikels toch meer een allrounder...
2. Trek checkpoint
3. Bulls daily grinder 2
4 cube nuroad race
5 de Scott die in eerder in dit topic las
6 canyon, met idd lange wachttijden en verschrikkelijke naden
7. Willier Jareen

Ik ben ook nie echt een kenner, wil min race en mtb inruilen en lange tochten maken on- en offroad, de plaatselijke mtb parcours zijn niet technisch en er zijn nog veel paden te ontdekken...

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 15 mar 2019 07:35

Een koersfiets ernaast houden is best ok. Ook al ga je die minder gebruiken.

Voor de rest goed plan.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 15 mar 2019 09:36

Ik heb zelf mijn crosser met canti's ingeruild voor een exemplaar met hydraulische schijven. De prestaties van de cantilever zijn bij nat weer echt slecht. Op een crossparcours is dat nog te overzien, maar op de weg was mijn crosser bij slecht weer niet inzetbaar vanwege de gevaarlijk lange remweg.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 mar 2019 09:53

Je had ook gewoon mini V-brakes kunnen monteren, die remmen prima, maar ja dan had je geen nieuwe fiets kunnen kopen ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 mar 2019 09:23

Op een modderig crossparcours vind ik die dan weer minder vanwege de geringe afstand tussen de blokken en de velg.

Overigens heb ik op het vlakke juist geen problemen met canti's, ook niet als het nat is. Juist op een wat meer technisch crossparcours zie ik de voordelen van schijfremmen. Zo blijft iedere fiets een compromis en daarmee is iedere fiets die je koopt een goede reden om er nog één bij te kopen :mrgreen: .

En dan terug naar de vraag van vandaag: Lees je eerst goed in in de mogelijke bandbreedtes en de verschillen in geometrie. Dan vallen er waarschijnlijk al een aantal af. kies dan de mooiste en/of degene die bij een winkel staat waarvan je de beste service verwacht. Een paar honderd euro ben je zo weer vergeten en een fiets die het net niet is in de schuur hebben staan blijf je je aan ergeren.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie