Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Keuze gravelbike

jelgervandermeer
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 mei 2010 01:20

jelgervandermeer 25 dec 2018 11:42

Ik heb een Ridley X-trail met 105 en hydraulische remmen afgemonteerd. Fiets is wat aan de zware kant maar met de 50 x 34 voor en 11-32 achter kom ik zelfs op de wat stijle offroad klimmetjes nog wel boven.

In de winter rijd ik er mee off road en in de zomer heb ik er Maxxis Re-fuse (40 mm :) ) banden onder en gebruik ik de fiets voor oa woon - werk.

De fiets heeft een fel gele kleur, daar moet je van houden, of tegen kunnen, maar dat is voor mij geen probleem. De Fiets rijdt lekker, is goed afgemonteerd en had een prima prijs. Dat zijn belangrijkere dingen voor mij dan de kleur.

- Jelger -

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 26 dec 2018 08:52

Misschien moet ik inderdaad eens bekijken welke groep het best bij me past, de 105 of de Rival 1. Moeilijke keuze :)
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 27 dec 2018 17:16

Ik heb een Kona en ben er super blij mee.
Die Canyon is ook een mooie bike!
Wat me wel weer opvalt dat Kona niet echt "goede"/snelle foto's op zijn website zet.
Kona met spacertoren en stuur ik wat gekke hoek en Canyon met 'slam that stem' :-)
Met Kona kan je mogelijk iets beter bikepacken als je dat zou willen.
Goed bedenken wat je wilt en veel hier surfen/zoeken.
Succes!
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 27 dec 2018 18:02

ric schreef: 27 dec 2018 17:16 Ik heb een Kona en ben er super blij mee.
Die Canyon is ook een mooie bike!
Wat me wel weer opvalt dat Kona niet echt "goede"/snelle foto's op zijn website zet.
Kona met spacertoren en stuur ik wat gekke hoek en Canyon met 'slam that stem' :-)
Met Kona kan je mogelijk iets beter bikepacken als je dat zou willen.
Goed bedenken wat je wilt en veel hier surfen/zoeken.
Succes!
Dat is denk ik wel de juiste invalshoek bij het maken van een keuze: wat ga je met je fiets doen? Een "uurtje CX-en, een dagtocht gravelen, een tentje mee en ook nog in het bos pitten... "

jelgervandermeer
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 mei 2010 01:20

jelgervandermeer 28 dec 2018 07:34

Den Deze schreef: 26 dec 2018 08:52 Misschien moet ik inderdaad eens bekijken welke groep het best bij me past, de 105 of de Rival 1. Moeilijke keuze :)
Er is genoeg op internet te vinden over de voor en nadelen van een 1x vs een compact (of triple).

Ik heb voor de een compact gekozen omdat ik las dat je bij de 1x nogal een verschil kan hebben tussen de verschillende cassette bladen. Dat leek me voor weggebruik (waarvoor ik mijn fiets soms gebruik) niet ideaal. Maar dat was meer een gevoel, want nog nooit op een 1x gereden. Op de weg gebruik ik meestal het buitenblad, op vlakke gravelpaden ook. Wordt het meer technisch, dan zit ik vooral op het kleinste blad voor.

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 28 dec 2018 09:55

Nee_Nee schreef: 27 dec 2018 18:02Dat is denk ik wel de juiste invalshoek bij het maken van een keuze: wat ga je met je fiets doen? Een "uurtje CX-en, een dagtocht gravelen, een tentje mee en ook nog in het bos pitten... "
In België hebben wij langs onze kanalen (Dijle, Nete, Schelde, ...) deels asfalt liggen, maar ook grote delen grint/steentjes/zand/...
Hij zou dienen om net dié stukken te gaan verkennen.
Lokaal zijn hier ook wat mtb-routes die niet heel technisch zijn en voornamelijk vlak, deze kan ik dan ook eens rijden als het niet té vettig ligt :)

Ben dus voornamelijk op zoek naar een allround-fiets.
Nu vind ik geregeld nog eens een paadje langs de weg waar ik heel graag zou indraaien, maar de fiets laat het niet toe :)
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

rton
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 dec 2010 13:12

rton 28 dec 2018 10:06

Den Deze schreef: 28 dec 2018 09:55
Nee_Nee schreef: 27 dec 2018 18:02Dat is denk ik wel de juiste invalshoek bij het maken van een keuze: wat ga je met je fiets doen? Een "uurtje CX-en, een dagtocht gravelen, een tentje mee en ook nog in het bos pitten... "
In België hebben wij langs onze kanalen (Dijle, Nete, Schelde, ...) deels asfalt liggen, maar ook grote delen grint/steentjes/zand/...
Hij zou dienen om net dié stukken te gaan verkennen.
Lokaal zijn hier ook wat mtb-routes die niet heel technisch zijn en voornamelijk vlak, deze kan ik dan ook eens rijden als het niet té vettig ligt :)

Ben dus voornamelijk op zoek naar een allround-fiets.
Nu vind ik geregeld nog eens een paadje langs de weg waar ik heel graag zou indraaien, maar de fiets laat het niet toe :)
Niet om de n+1 plannen te dwarsbomen, maar voor die halfverharde paden voldoet een gewone wegfiets ook prima. Zelf gravel ik regelmatig met mijn wegfiets en 25mm (Conti GP 4000SII en Conti FourSeasons voor wat meer lekbestendigheid) over dit soort paden zonder problemen. Voor meer mtb achtige paden is dit minder geschikt, maar daarvoor heb ik dan weer een mtb.

hagi
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 29 dec 2018 09:48

Koop lekker een gravel bike ga je geen spijt van krijgen.
Is gewoon een veelzijdige fiets heb zelf de goedkoopste specialized sequoia
Gebruik hem als stadfiets neem hem mee op vakantie hoef ik maar twee fietsen mee te nemen die van mijn vrouuw en mijn gravelracer
In combinatie met 40 mm banden heerlijk comfortabel op gravelpaden in sauerland
En loopt ook niet gek op de weg en ook leuke om eenpaar dagen er tussen uit te gaan.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 29 dec 2018 10:11

Klopt wat rton zegt maar met 40+mm rijdt het ook nog comfortabel. Dus vooral doen, die gravelbike.
Pak zelfs regelmatig de gravelbike voor een; rondje op asfalt. Rijdt gewoon erg fijn. Gaat alleen een paar km/u langzamer.
o'7o

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 dec 2018 11:07

Die gravelbike is inderdaad erg leuk, ik zou hem echter niet als enige fiets willen. Het directe, gooi en smijt en supersnelle van mijn TCR, daar komt de gravelfiets toch echt niet bij in de buurt (ook al zit ik bijna exact hetzelfde op mijn gravelfiets dan op mijn TCR)
Afbeelding

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 30 dec 2018 08:42

ric schreef: 27 dec 2018 17:16 Ik heb een Kona en ben er super blij mee.
Die Canyon is ook een mooie bike!
Wat me wel weer opvalt dat Kona niet echt "goede"/snelle foto's op zijn website zet.
Kona met spacertoren en stuur ik wat gekke hoek en Canyon met 'slam that stem' :-)
Met Kona kan je mogelijk iets beter bikepacken als je dat zou willen.
Goed bedenken wat je wilt en veel hier surfen/zoeken.
Succes!
Waar gebruik je de fiets zoal voor?
Staal zou zeer comfortabel rijden heb ik vernomen :)

Ik ga eens bij een lokale dealer van Cannondale binnenspringen om de Topstone te bekijken.
Canyon is pas in maart leverbaar, maar ik heb tijd.
Alleen spijtig van die lelijke lasnaden, snap niet dat ze dat zelf niet zien...
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 30 dec 2018 22:17

Meeste voor woon-werk.
Af en toe off-road. Vorige week over het strand gefietst, viewtopic.php?f=22&t=85561&hilit=vandaag&start=1236
Misschien volgend jaar een meerdaagse trektocht.

Fiets is idd comfortabel maar komt ook dat ik er heerlijk op zit.
Als je in de buurt woont mag je komen kijken/proberen.
(ik heb een 54 en ben 184)
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Plaats reactie