Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Specialized Tarmac Disc Comp vs. Cube Agree C62 SLT Disc vs. Ridley Fenix SL Disc

Welke fiets?

- Specialized Tarmac Disc Comp
9
38%
- Cube Agree C62 SLT Disc
7
29%
- Ridley Fenix SL Disc
8
33%
 
Totaal aantal stemmen: 24

Ceber
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 dec 2018 22:56

Ceber 17 dec 2018 23:33

Beste fietsliefhebbers,

Graag had ik jullie advies ingewonnen bij de aankoop van mijn nieuwe racefiets (ter vervaning van een 10 jaar oude Thompson Maestro).

Ik ben 33 jaar, 1m83, fiets elk jaar zo'n 8.000 km met koersfiets, waarvan 90% woon-werk verkeer betreft. Daarom dat ik zeker schijfremmen verkies (en een minimum aan comfort). Verder doe ik een paar wedstrijden (vooral duathlons) per jaar, op recreatief niveau weliswaar, maar liefst zoek ik dus ook een fiets die voldoende stijf is en sportief rijdt. Mijn budget is 3.000 à 3.500 euro.

Nu had ik volgende drie fietsen op het oog (allen vergelijkbare prijsn, nl. 3.400 à 3.500 euro):[

- Specialized Tarmac Disc Comp

Afbeelding

Fiets met een goede reputatie, enig comfort maar toch nog redelijk competitief, full ultegra afgewerkt en DT Swiss R470 wielen. Maar het is natuurlijk wel het "instapmodel" van de Tarmac...


- Cube Agree C62 SLT Disc

Afbeelding

Een kader dat ook verrassend goede recensies krijgt, en bovendien ook nog eens met Ultegra DI2. Ook een mooie fiets vind ik. Nadeel is wel dat de wielen (Newmen Evolution SL R32) slecht zouden zijn (vorig jaar recall geweest), dat de fiets pas in februari beschikbaar is in mijn maat en dat Cube natuurlijk geen A-merk is.


- Ridley Fenix SL Disc

Afbeelding

Volgens mijn fietsenmaker een nog agressiever kader dan de Tarmac, al leek me dat vreemd voor een endurance-fiets, maar ook full ultegra met een nog betere DT Swiss wielset (DT Swiss E1800 Spline DB) - andere wielen dan afgebeeld op deze foto.


De drie fietsen liggen voor mij in balans en na weken twijfelen geraak ik er niet uit... De DI2 bij de Cube is zeer aantrekkelijk, maar de wielset schrikt me af (en ik heb geen zin op te leggen voor andere wielen). Bij de Ridley heb ik minder vertrouwen in de fietsenwinkel die hem verkoopt. De Tarmac is misschien de meest voor de hand liggende keuze, maar toch ben ik niet overtuigd...

Kunnen jullie helpen? Welke van de drie fietsen is volgens jullie kortweg de "snelste"?

Bedankt alvast!

Transalp2011
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mei 2014 20:45

Transalp2011 18 dec 2018 14:28

Volgens mij is de tarmac een performance racer ofwel koersfiets en zijn de fenix en agree beide endurance modellen. Dus dat is sowieso een keuze, wil je rechter zitten of platter. Dat is de belangrijkste keuze hier denk ik zo.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 18 dec 2018 16:07

Ik fiets sinds juli jl. met een Ridley Fenix SL, maar met velgremmen.
Maar de bouw van het frame ziet er wel anders uit dan de Disc versie.
https://www.ridley-bikes.com/nl/product/fenix-sl/#/

Zelf zeer tevreden over de fiets met Ultegra groep.
Enige minpuntje: de aandrijflijn van Ultegra had de eerste periode wat ongewenste geluidjes. maar dat schijn niet ongewoon te zijn bij de laatste Ultegra versie.

Eén advies, bij Ridley is het mogelijk de fiets af fabriek te laten aanpassen op het vlak van stuur, stuurpen, etc.
Bespreek je wensen met de dealer, eventueel op basis van meetgegevens.

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 18 dec 2018 17:03

patrickvb schreef: 18 dec 2018 16:07 Zelf zeer tevreden over de fiets met Ultegra groep.
Enige minpuntje: de aandrijflijn van Ultegra had de eerste periode wat ongewenste geluidjes. maar dat schijn niet ongewoon te zijn bij de laatste Ultegra versie.
Sorry wat off topic, maar misschien een domme vraag "welke soort geluidjes"
Op mijn Isaac heb ik de nieuwste Ultegra en daar heb ik in het begin echt vreemde piepjes en kraakjes in gehad en nu LIJKT het ineens weg te zijn (klopt af)



Als ik als leek deze 3 fietsen zie springt de Ridley er direct uit als het mooist ogende exemplaar 8-)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 dec 2018 18:08

Ceber schreef: 17 dec 2018 23:33 ...Welke van de drie fietsen is volgens jullie kortweg de "snelste"?
..
Dit zijn 3 degelijke goede fietsen.
Jouw conditie zal veel belangrijker zijn om snel te gaan dan de fiets.

Kies de fiets welke jij het mooiste vindt en die je het beste past.

PS, Een Trek Emonda SL7 disc met Di2 en Carbon wielen voor 3750 Euro ( dit is de prijs na korting) kan je misschien ook overwegen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ceber
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 dec 2018 22:56

Ceber 18 dec 2018 18:53

Een Trek Emonda SL7 disc Di2 voor 3750 Euro lijkt me toch enigszins optimistisch, niet?

Misschien de Emonda SL 6 (met mechanische Ultegra) voor dit budget, maar het is toch onmogelijk om ergens een korting te krijgen waardoor de Emonda SL7 slechts 3.750 (i.p.v. 5.000 euro) zou kosten?

Ceber
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 dec 2018 22:56

Ceber 18 dec 2018 18:57

Bedankt voor de antwoorden alvast, ik neig naar de Tarmac aangezien deze (zoals Transalp schreef) meest performance is. Met misschien een setje Cosmic Elites of Ksyriums als upgrade.

De Ridley vind ik ook mooi, maar ik heb een oude Thompson Maestro die er sterk op lijkt en het zal aangenaam zijn om eens op een volledig ander kader te rijden (en de Maestro houd ik dan misschien voor lange of kassei -ritten)...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 dec 2018 19:05

Ceber schreef: 18 dec 2018 18:53 Een Trek Emonda SL7 disc Di2 voor 3750 Euro lijkt me toch enigszins optimistisch, niet?

Misschien de Emonda SL 6 (met mechanische Ultegra) voor dit budget, maar het is toch onmogelijk om ergens een korting te krijgen waardoor de Emonda SL7 slechts 3.750 (i.p.v. 5.000 euro) zou kosten?
Dat kan wel degelijk, met zelfs nog een paar pedalen erbij. :)

Maar TS geeft aan om liever een Tarmac aan te schaffen, dus het maakt niet echt uit.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ceber
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 dec 2018 22:56

Ceber 18 dec 2018 22:54

Lcsmet schreef: 18 dec 2018 19:05
Ceber schreef: 18 dec 2018 18:53 Een Trek Emonda SL7 disc Di2 voor 3750 Euro lijkt me toch enigszins optimistisch, niet?

Misschien de Emonda SL 6 (met mechanische Ultegra) voor dit budget, maar het is toch onmogelijk om ergens een korting te krijgen waardoor de Emonda SL7 slechts 3.750 (i.p.v. 5.000 euro) zou kosten?
Dat kan wel degelijk, met zelfs nog een paar pedalen erbij. :)

Maar TS geeft aan om liever een Tarmac aan te schaffen, dus het maakt niet echt uit.
Indien je me de gegevens van de LBS geeft die een Emonda SL7 aan deze prijs verkoopt, dan stap ik wel af van het idee van de Tarmac :D Maar ik vrees dat we eerder rond de 4,5k euro zitten voor deze fiets...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 dec 2018 23:34

Ceber schreef: 18 dec 2018 22:54
Lcsmet schreef: 18 dec 2018 19:05
Ceber schreef: 18 dec 2018 18:53 Een Trek Emonda SL7 disc Di2 voor 3750 Euro lijkt me toch enigszins optimistisch, niet?

Misschien de Emonda SL 6 (met mechanische Ultegra) voor dit budget, maar het is toch onmogelijk om ergens een korting te krijgen waardoor de Emonda SL7 slechts 3.750 (i.p.v. 5.000 euro) zou kosten?
Dat kan wel degelijk, met zelfs nog een paar pedalen erbij. :)

Maar TS geeft aan om liever een Tarmac aan te schaffen, dus het maakt niet echt uit.
Indien je me de gegevens van de LBS geeft die een Emonda SL7 aan deze prijs verkoopt, dan stap ik wel af van het idee van de Tarmac :D Maar ik vrees dat we eerder rond de 4,5k euro zitten voor deze fiets...
Trek Emonda SL 7 disc model 2019
Ultegra Di2
Bontrager Aeolus 3 Pro carbon wielen
Adviesverkoopprijs 4999 Euro - 25% korting is echt wel 3750 Euro.
Ik heb je een pb gestuurd.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 dec 2018 08:47

Een Cube met Newman wielen klinkt toch een beetje als droog brood van de Aldi. Dat is leuk als je op de centjes moet letten maar als je met 3500 euro staat te wapperen mag er wel wat meer smaak aan zitten. De fietsenmaker van die Ridley lult uit zijn nek. die valt dus ook af. Dan blijft alleen die overpriced Specialized over.

Lukt die Trek met 25% korting dan is dat een goede deal. Iets in dezelfde stijl als de fietsen die je zelf noemt is de Rose X-Lite Four Disc met Di2.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 19 dec 2018 10:03

Lcsmet schreef: 18 dec 2018 18:08
Ceber schreef: 17 dec 2018 23:33 ...Welke van de drie fietsen is volgens jullie kortweg de "snelste"?
..
Dit zijn 3 degelijke goede fietsen.
Jouw conditie zal veel belangrijker zijn om snel te gaan dan de fiets.

Kies de fiets welke jij het mooiste vindt en die je het beste past.
Zoals bij meerdere threads is dit vaak de (imo terechte) conclusie ;)
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Plaats reactie