Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Race vs gravel, Cannondale of Giant

Martijn_H
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 26 sep 2018 21:19

Martijn_H 23 nov 2018 17:15

Wellicht een outsider, maar imho de moeite waard: BMC Roadmachine X.

Zie artikel voor specs en prijs. Zou mijn keuze zijn!

https://granfondo-cycling.com/bmc-roadmachine-x-review/

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 18 dec 2018 16:22

Niet met het idee om je topic te kapen o.i.d., maar ik zit eigenlijk met hetzelfde.

Ik wil een comfortabel kunnen fietsen en ook van de gebaande paden af kunnen. Idee wat ik heb is een Cube Nuroad 2019 aanschaffen en daar de de gravelbandjes afhalen en 30..32mm wegbandjes eronder, of i.d.d. zoals hiervoor al aangegeven word een set wielen erbij aanschaffen voor wegbandjes en als ik dan (gepland) het terrein in ga de originele set wielen en gravelbanden erin steken.
Rule #5

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 18 dec 2018 19:26

Ik begrijp uit diverse tests dat de Checkpoint een weg georiënteerde graveller is: met een wegverzet, sportieve zit, maar wel voorzien van nokjes e.d. Geen fiets waar je 50mm bandjes in steekt. Ook de Diverge gaat die kant op. Volgens mij zitten daar wel minder nokjes op. Heb ik eerder dit jaar naar gekeken, maar ik kwam uit bij de Sequioa (net als de Diverge ook van Specialized). Die is wat meer op touren gericht i.p.v. racen (ruimte voor brede banden, veel lichter verzet).
Verschillende wielsetjes vind ik een uitkomst. Zeker als je tubeless rijdt is het makkelijker om wielen te wisselen dan banden. Echt een aanrader.
Michiel

nokietje
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2018 10:22

nokietje 30 dec 2018 23:47

Ik heb ondertussen de Topstone gezien en de banden die daarop liggen, zijn toch wel zwaar, daar wil ik niet echt de weg mee op. Ik ben dus weer hopeloos aan het twijfelen (ligt wel wat ik mijn aard).

Heb ondertussen ook de checkpoint gezien maar ik twijfel over de kleur, is dat stom? De Checkpoint komt wel méér “weg” over, maar daar zullen de bandjes ook voor iets tussen zitten. Maar het nut van de meerprijs zie ik dan weer niet.

Door FMs af te schuimen, heb ik nu ook teveel Carbon gezien (Sensa, Felt, BMC...), de meeste FMs raden me trouwens eerder een echte racer aan dan een gravel.

Ik zou nog een Cube dealer kunnen bezoeken, maar ik zie nu al tussen de bomen het bos niet meer. Ik probeer morgen nog eens te gaan kijken...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 dec 2018 01:43

De keuze van de fiets laten afhangen van welke banden standaard gemonteerd worden is in ieder geval niet slim. Voor een paar tientjes heb je die verwisseld.

Kleur is zeker belangrijk. Een sportieve fiets moet ook mooi zijn!

Fietsenmakers raden vooral een racefiets aan omdat ze dat al jaren doen. Van hun advies zou ik niet teveel uitgaan.
Campagnolo Ultra Dork

nokietje
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2018 10:22

nokietje 06 jan 2019 20:40

Ok, de kogel is door de kerk. Na het nodige pas en meetwerk, is het toch de checkpoint geworden. Die “paste” (voor mijzelf subjectief maar volgens de FM ook objectief) het beste. Hij is besteld en hopelijk over een maand ter beschikking. Toch Trek, iets minder korting maar dat zal ik wel overleven...

Mijn oprechte dank voor alle advies en hulp! Ik kan bijna niet wachten (deze week 120km gedaan op mijn stalen Batavus). Gelukkig kan ik ondertussen ook benodigdheden gaan shoppen...

Plaats reactie