Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Race vs gravel, Cannondale of Giant

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 14 nov 2018 11:28

MarkVeenstra schreef: 14 nov 2018 09:42 Ik zeg gravelracer :).
Woon werk, dus beetje comfort mag wel. incl makkelijke montage spatbordjes en eventueel een drager (dan kan de rugzak naar de drager toe voor meer comfort).
Vooral dit inderdaad, ik ben ook bezig om een woonwerk fiets samen te stellen. Voor mij zijn spatborden en een drager toch wel een must. Met als opmerking dat ik door weer en wind wil gaan rijden en de TS ws alleen met mooi weer.

Maar zonder rugzak fietsen is toch wel een groot pluspunt vind ik.

nokietje
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2018 10:22

nokietje 14 nov 2018 22:11

Ik tel steeds meer stemmen voor een gravelracer :-)

In alle eerlijkheid, ik acht de kans eerder klein dat je me straks ergens offroad op de fiets ziet. Dus ik kan klaastuin ergens wel volgen. En ik denk dat de FM me wel als "sportief" beschouwde, vandaar zijn advies.

Anderzijds:
- aan wedstrijden ga ik inderdaad niet deelnemen
- kasseien liggen er hier nog steeds genoeg
- het plan is toch alleszins om het weer geen excuus te laten zijn (en ja, dat zal het bij ijzel en storthagel nog altijd zijn, maar ik laat ook geen hardlooptraining omwille van het weer, waarom zou ik dan mijn fiets laten staan?). Spatbordjes makkelijk kunnen bevestigen, is misschien helemaal niet zo slecht dan.

Ik denk niet dat ik een drager nodig heb, ik heb een locker op het werk die ik kan aanvullen op de andere dagen (doe ik nu ook).

Ah ja: de Synapse had ik doorgestreept, de aluminiumversie heeft mechanische remmen, en de carbon versie zit al direct een pak hoger in prijs. Mijn vrouw vind de CaadX ook wel mooi :D

Die remmen van de Giant, dat had ik niet gezien. Initieel zat ik naar de Ultegra versies te kijken (toen ik nog verwachtte dat de samenaankoop nog meer korting ging opleveren) en daar is dat niet.

Hoewel ik vooral lees dat de mensen die ze hebben, er geen probleem mee hebben, schuif ik die in mijn hoofd nu toch een beetje naar achter. Eigenlijk valt Giant daarmee af (want zowel de TCR, de Revolt als de Defy zijn zo), tenzij ik Ultegra zou gaan.

Nu even wachten op antwoord van de FM of en wanneer hij de 2019 modellen binnen heeft, dan kan ik gaan "passen".

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 15 nov 2018 10:34

Als je uitgaat van €2400,- met kortingen e.d. zou je bij Giant op de Defy Advanced 1 uitkomen. Ultegra en ruimte voor 32mm banden. Lijkt me ook best comfortabel 😉

Ik vraag me wel af of dat soort fietsen niet een beetje overkill zijn voor TS. Bij een eerste racefiets die met name voor woonwerk gebruikt gaat worden en dan liefst het hele jaar door zou ik normaal gesproken eerder aan een alu fiets met 105 denken. Maar dat ligt misschien aan mij.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 nov 2018 13:45

Juist die 32mm banden endurance fietsen snap ik niet. Neem dan een echte gravelracer. Zo'n Topstone is met 105 even duur als een Caad12. De topstone weegt iets van 1400 gram meer maar 600 daarvan zit al in de banden.

Neem er een paar racebandjes bij en je hebt twee fietsen voor de prijs van één. Je kunt wel zeggen dat je jezelf niet off road ziet gaan maar met een gravelracer gaat het niet om wilde mtb ritten of tot je enkels door de modder ploeteren. Je kunt gewoon bijna ieder pad indraaien dat je tegenkomt, zeker zolang het landschap nog redelijk vlak is. Het betekent vooral dat er in bijna iedere omgeving veel meer te ontdekken is. Om nu voor een paar tientjes en grammen die optie te laten liggen vind ik persoonlijk zonde.

Als ik één fiets zou mogen hebben zou het een gravelracer zijn. Mogen het er twee zijn, dan een gravelracer en een stadsfiets. Daarna komt pas de racefiets.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 15 nov 2018 14:07

+1 voor Ernie C waarbij voor mij dan blijft gelden let wel even goed op de geometrie, op een Topstone ging ik op geen enkele manier passen, op de CAADX perfect.
Ach, ik zeg ook maar wat

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 15 nov 2018 14:16

Als je echt flexibel wilt zijn zou je er een extra setje wielen bij moeten hebben. Geregeld banden wisselen lijkt me niet al te praktisch.

Maar goed, die Topstone ligt in principe in lijn met mijn laatste advies (alu en 105) 😉 en is wat mij betreft een stuk zinniger dan een carbon racer van €2.400. En als ik moest kiezen wist ik het ook wel. Spijt zul je er ook niet snel van krijgen denk ik. Enige slag om de arm is dat er volgens mij nog weinig echte rij-ervaringen te vinden zijn.

Maar als TS aangeeft dat offroad eigenlijk helemaal niet interessant is, waarom zou je de keuze dan beperken? Er zijn wel meer fietsen die prima voor zijn doel te gebruiken zijn. En als je de Giant / Cannondale beperking loslaat helemaal.

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 16 nov 2018 08:16

Vanwege de mogelijkheid om spatborden te kunnen monteren voor woon-werkverkeer en voor natte ritten (je fiets blijft ook schoner) en de omgeving met prachtige onverharde routes zou ik zeker voor een gravelracer kiezen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 nov 2018 14:54

MarkVeenstra schreef: 14 nov 2018 09:42 Ik zeg gravelracer :).


Vraag er banden op die niet teveel profiel hebben. 98% van de tijd zit je op de weg (gezien de doelen), dus heb je eigenlijk geen profiel nodig (ook niet in de winter). maar als er 28 of 32mm banden op komen, kan je die incidentele makkelijke offroadpaadjes prima tackelen, terwijl je op de weg met weinig rolweerstand lekker mee komt.
Nou ik zou toch wel wat profiel nemen, bv een racing raplh profieltje is wel lekker als er zooi licht die zijn makkelijker te controleren dan een slick.

En veel weerstand geeft het niet, das echt een gevoel een hele 29 mtb met 2.25 banden en een racert scheelt maar 6 a 7% snelheid.

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 17 nov 2018 13:26

Ik had een racefiets, maar heb voor het woon-werkverkeer toch een gravelracer gekocht omdat ik in weer- en wind met de fiets ga werken.
Ik heb een Kona Rove NRB DL met 47c banden. Die zijn erg breed, maar het stoort me niet. Ik gebruik de fiets 100% om op de weg te rijden. Ik heb een rekje en spatborden geïnstalleerd. Ben enorm tevreden van mijn aankoop.
Voor woon- werkverkeer zou ik je altijd een gravelracer aanraden.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

nokietje
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2018 10:22

nokietje 17 nov 2018 18:14

klaastuin schreef: 15 nov 2018 14:16 Als je echt flexibel wilt zijn zou je er een extra setje wielen bij moeten hebben. Geregeld banden wisselen lijkt me niet al te praktisch.

Maar goed, die Topstone ligt in principe in lijn met mijn laatste advies (alu en 105) 😉 en is wat mij betreft een stuk zinniger dan een carbon racer van €2.400. En als ik moest kiezen wist ik het ook wel. Spijt zul je er ook niet snel van krijgen denk ik. Enige slag om de arm is dat er volgens mij nog weinig echte rij-ervaringen te vinden zijn.

Maar als TS aangeeft dat offroad eigenlijk helemaal niet interessant is, waarom zou je de keuze dan beperken? Er zijn wel meer fietsen die prima voor zijn doel te gebruiken zijn. En als je de Giant / Cannondale beperking loslaat helemaal.
Eigenlijk vind ik dat idee van een extra setje wielen met lichtere banden, best interessant. Hoeft niet onmiddellijk, maar lijkt me een potentieel interessante upgrade.

Is er iets wat je me meer zou aanraden dan Cannondale (Giant lijkt me steeds verder naar de achtergrond te verzeilen)? Op zich heb ik geen enkel commitment bij die winkel, dus kan alles nog. Ik wil wel bij een LBS aankopen (noem me ouderwets, maar ik wil ergens terecht kunnen).

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 18 nov 2018 00:48

nokietje schreef: 17 nov 2018 18:14
Is er iets wat je me meer zou aanraden dan Cannondale (Giant lijkt me steeds verder naar de achtergrond te verzeilen)? Op zich heb ik geen enkel commitment bij die winkel, dus kan alles nog. Ik wil wel bij een LBS aankopen (noem me ouderwets, maar ik wil ergens terecht kunnen).
Het lastige van vergelijken met de Topstone is dat de fiets nog erg nieuw is en er weinig gebruikerservaringen te vinden zijn. Gravelbikes zijn enerzijds een niche-product en anderzijds een heel breed spectrum aan fietsen. Je hebt gravelbikes die race-georienteerd zijn en gravelbikes die richting een toerfiets gaan (toeren als in lange afstanden met bepakking waarbij snelheid niet het belangrijkste is). Waar de Topstone in dat spectrum valt is bij mijn weten nog niet duidelijk. Gezien de vele bevestigingspunten lijkt het niet echt een racemonster te zijn, maar je weet het niet....

Voor wat betreft vergelijkbare gravelbikes die je bij een fm zou kunnen kopen kun je denken aan een Trek Checkpoint. Voor dezelfde specs wel wat duurder, maar over deze fiets is inmiddels wel e.e.a. te vinden. De Specialized Diverge zit aan de sportieve kant van het spectrum, maar die krijg je voor dit geld enkel met mechanische remmen.

Als het niet persé een gravelbike moet zijn zou je ook kunnen denken aan een Trek Domane disc. Of, als je meer richting budget gaat, een Cube Attain SL disc. Dan heb je voor €1150 een 105 afgemonteerde fiets met hydraulische schijfremmen...

Maar of die opties beter zijn dan een Topstone? Lastig te zeggen dus. Maar m.i. is er een behoorlijke range aan producten die voor jouw inzetgebied prima voldoen.

nokietje
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2018 10:22

nokietje 21 nov 2018 22:43

Bericht teruggekregen van de FM. De Caad12 2019 komt pas begin januari, de Topstone 105 zelfs pas eind januari. Plan eventjes in de kast dus, want ik wil beide wel een kans geven...

Ik ga ondertussen wel eens de checkpoint bekijken in een andere winkel, idem voor de cube (al neig ik toch naar een gravelracer).

Plaats reactie