Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Los frame kopen

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 12 nov 2018 12:59

Dag allen,

Ik overweeg weer eens een frame-upgrade te doen.
Ooit ben ik begonnen met knutselen aan een fiets, en gaandeweg heb ik steeds mooiere onderdelen op mijn fiets gezet. Destijds was ik nog wat minder serieus bezig met fietsen, en heb ik een beetje een budget-frame aangeschaft van pedalforce (gewoon een open mould carbon frame volgens mij).
Hij voldoet prima, hij past bij mijn houding op de fiets, maar het frame is verder niet heel veel bijzonders.

Dus ik ben aan het rondneuzen voor een nieuw frame, waar ik zo veel mogelijk van de onderdelen die ik nu heb op over wil zetten.

Alleen vind ik het to nu toe lastig om goede frames in de verkoop te vinden.
Wat ik kan vinden zijn vooral open mould frames (swett, planetX), of buitenproportioneel dure merk-frames.
Niet dat ik geen geld wil uitgeven, maar bijvoorbeeld dat een los frame 200 euro minder kost dan een volledige fiets met dat frame (bij Orbea).

Hebben jullie misschien nog tips voor bijvoorbeeld outlets voor losse frames?

Verder nog een vraag over de maarvoering:
Bij een fietsmeting kwam ik op de volgende waarden in een retul rapport:
Frame-stack: 543mm
Frame-reach: 378mm
Effective seat tube angle: 76 degrees


Ik neem aan dat ik voor de goede maat vooral moet kijken naar de eerste twee, frame stack (verticaal hoogteverschil tussen BB en de stuurpen) en frame reach (horizontale afstand tussen de BB en de stuurpen)?

En is een frame met ongeveer dezelfde stack en reach, maar met een andere seat-tube angle altijd goed passend te krijgen door met het zadel te schuiven?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 nov 2018 13:16

Bij salden.nl vind je heel wat opties die afgeprijsd zijn. Ook vosfietsen.nl
heeft er heel wat op de website staan.
Bij merken als rose, Canyon of zelfs soms btwin(decathlon) vind je de frames ook in redelijke prijzen.
Maar vooral: contacteer je lokale fietshandelaars. Hun leveranciers hebben dikwijls rest frames van het voorbije seizoen. Vertel hen welke maat je zoekt en dikwijls komen ze met goede koopjes opzetten (zeker op dit moment).
Het is echt de moeite naast het internet de fysieke winkels te contacteren.

Walter

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 12 nov 2018 13:18

als je van betaalbare (outlet) cube frames houdt, kun je die hier vinden:
https://www.bike-discount.de/en/shop/frames-6868

Andere optie is alieexpress

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 12 nov 2018 13:24

vermeulen schreef: 12 nov 2018 12:59 CUT
En is een frame met ongeveer dezelfde stack en reach, maar met een andere seat-tube angle altijd goed passend te krijgen door met het zadel te schuiven?
Meestal wel, maar niet altijd.
Als je zadel aan al aan het einde van de stelmogelijkheid zit en hij moet verder, dan dus niet...oppassen dus.
Overigens heb je bij je metingen een 76 graden zitbuis genoemd en da 's een extreem grote hoek, voor veruit de meeste rijders is 73 a 74 graden optimaal en dat verschilt behoorlijk van die 76 en duidt erop dat je met een doorsnee frame al een speciale (zero setback) zadelpen zou moet nemen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 nov 2018 13:33

Keezx schreef: 12 nov 2018 13:24
vermeulen schreef: 12 nov 2018 12:59 CUT
En is een frame met ongeveer dezelfde stack en reach, maar met een andere seat-tube angle altijd goed passend te krijgen door met het zadel te schuiven?
Meestal wel, maar niet altijd.
...
en je hebt nog altijd de setback van je zadelpen. Ook hier is heel wat speling. En dan bij sommige zadels kan je meer schijven dan bij anderen. Alles bij elkaar voldoende variabelen om er voor te zorgen dat je net met wat jij al in huis hebt het misschien net niet passend te krijgen is, maar er zijn zeker oplossingen om het wel passend te krijgen is.
Je zou dit beter anders verwoorden: ik rij nu met een setback van zadelpunt van 3 cm: lukt dat bij ieder frame zo af te stellen. Zolang je geen extreme setback hebt (in een van de 2 richtingen) zal het wel lukken.
Walter

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 12 nov 2018 13:37

Bij de stack moet je ook rekenen met de spacers die je nu onder je pen heb.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 12 nov 2018 13:39

ik heb mijzelf hetzelfde gedaan 5jaar terug:
ik moest een nieuw los frame moeten kopen ivm alu breuk, het nieuwe frame hing op de zolder van FMer, een cinelli saetta.
sinds dien allerij onderdelen naar eigensmaak gekocht en dit bevalt mij perfect.
het ligt aan de prijs van het frame; heb je een aanbieding dan kan je hierna los gaan met je onderdelen.
nu ben ik weer opzoek net als jij, short list:
canyon ultimate sl frameset in Small moet wel passen 1300,-
Cinelli superstar in M 1300,- die grijze 2018 is ergens voor bijna de helft.
colnago overjarige CLX (dus 2017 model)
wat is de richting kwa frame prijs?


die 76deg is lastig en bijna onmogelijk, maar ehh bedenk goed er zijn 3 kontact punten en die moeten kloppen.
er zijn opties als maatje groter/kleiner.
zadelpen setback -25mm of 0mm
stuurpen 90-120mm.
een excel tabelletje maken en tadaa je kan gaan shoppen.

ff om zeker te zijn, er is frame stack and reach en de totaal reach en stack als je stuurpen en spacers toevoegd.
https://www.bikeradar.com/gear/article/ ... ant-50174/

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 nov 2018 13:55

japiecarbon schreef: 12 nov 2018 13:37 Bij de stack moet je ook rekenen met de spacers die je nu onder je pen heb.
Die snap ik niet.

Bikefit gedaan, en daaruit is een frame stack geadviseerd.
Dan maakt het toch 0,0 uit wat voor fiets je nu hebt, en hoeveel spacers er onder of boven de stuurpen zitten? Al kom je van een oude gazelle herenfiets..., door de bikefit ligt er al een advies op basis waarvan gezocht wordt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 12 nov 2018 14:20

Stel dat je een frame heb met een balhoofd van 200mm en geen enkele spacer onder je balhoofd. Dan kan je ditzelfde toch bereiken bij een frame met een 180mm balhoofd en met 20mm spacers.

Of maak ik nu een denkfout?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 nov 2018 14:56

japiecarbon schreef: 12 nov 2018 14:20 Stel dat je een frame heb met een balhoofd van 200mm en geen enkele spacer onder je balhoofd. Dan kan je ditzelfde toch bereiken bij een frame met een 180mm balhoofd en met 20mm spacers.

Of maak ik nu een denkfout?
Ja/nee: als bij beide frames de reach zelfde is, zal door toevoegen van spacers de reach een beetje verminderen. Al is dat veelal minimaal is, zeker bij 2cm. Er bestaan een aantal goede websites die de cockpit voor je uitrekenen (welke afstanden krijg je bij welke stuurpen, hoeken voorvorkbuis, spacers...).
Maar de oorspronkelijke vraag van de topic starter ging over de zadelpositie. De zadelpositie moet je bekijken tov de trapas en niet tov het stuur.
Dus eerst zet je je zadel goed tov de trapas. Hoe? Hangt af van rijder zijn voorkeur, verhouding onder/bovenbeen.... Je streeft dan naar een bepaald aantal cm setback van zadelpunt tov trapas. En dit zou hetzelfde moeten zijn of je nu een een maatje groter of kleiner gaat, of je je stuur wat hoger of lager zet.
Nadien zet je je stuur op een gewenste afstand tov je zadel.
Je kan dus niet zomaar je zadel verschuiven om een gewenste zadel-stuur afstand te krijgen.

Walter

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 nov 2018 15:47

japiecarbon schreef: 12 nov 2018 14:20 Stel dat je een frame heb met een balhoofd van 200mm en geen enkele spacer onder je balhoofd. Dan kan je ditzelfde toch bereiken bij een frame met een 180mm balhoofd en met 20mm spacers.

Of maak ik nu een denkfout?
Sowieso gaan er wat termen door elkaar:
- Spacers heb je niet zo snel onder je balhoofd. Meest gebruikelijke is boven je balhoofd (onder je stuurpen).
Maar ik snap wel wat je bedoeld, echter zoekt TS niet op basis van zijn huidige frame (met een bepaalde stack, reach en afstelling). Maar zoekt TS op basis van een gegeven framestack en framereach.
We weten niet eens of bij het advies van de bikefit, een specifieke stuurpenlengte, hoek en type stuur, is meegegeven. Wat wel handig zou zijn. Want een frame met 10mm kortere reach, kan prima passen als je 120mm stuurpen monteert ipv 110mm (als, in dit voorbeeld, het uitgangspunt een 110mm stuurpen was).
Evenzo, en dat is wat jij ook bedoeld denk ik :winkthumb: , Gegeven dat je een frame zoekt met stackhoogte 543mm. En je komt iets tegen met 523mm, en verder helemaal naar wens, dan zal in de afstelling 20mm spacer onder de stuurpen nodig zijn om het stuur op de gewenste afstelling te krijgen.
Maar dan maakt het niet uit, wat voor fiets de TS op dit moment rijdt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 12 nov 2018 15:59

Dat is inderdaad wat ik bedoel, en ik neem ook aan dat je naar de afmetingen van je huidige fiets kijkt, want als die prima fietst zou ik daar niet heel veel van afwijken. Een meting is ook maar iets gebaseerd op een of andere theorie. Als je bij 3 verschillende bedrijven een meting laat doen geef ik je 0% kans op een exact overeenkomende uitslag.

Plaats reactie