Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Geometrie cross tegenover race

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 31 okt 2018 11:12

Ben aan het kijken naar een crosser voor m'n woon-werk/slechtweerfiets. Moet ik dan dezelfde maat aanhouden?
Volgens mij zit de bracket iets hoger. Dus moet dan bij een racemaat 58, de cyclocross zoeken in 56 of wel gewoon ook 58 zoeken?

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 31 okt 2018 11:23

Heb zelf wegfiets in 56 heb voor crosser 54 genomen, anders wat het echt niet passend te krijgen. nu wel met een wat langere nok, omdat ik een relatief lang bovenlijf heb, kreeg ik het niet anders voor elkaar om het passende te krijgen, maar een 56 was op geen enkele manier passen geworden bij de crosser.
Ach, ik zeg ook maar wat

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 31 okt 2018 11:29

Critic schreef: 31 okt 2018 11:12
Volgens mij zit de bracket iets hoger. Dus moet dan bij een racemaat 58, de cyclocross zoeken in 56 of wel gewoon ook 58 zoeken?
Je meet de zadelhoogte toch niet vanaf de grond?? Dit meet je altijd vanuit je bracket, in dat opzicht is de maat uiteraard gewoon hetzelfde. Je moet naar de stack en reach kijken.

roelw
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 31 okt 2018 11:36

Dat dacht ik nu toch ook. 56cm op racefiets = 56cm op crossfiets

Bijkomende vraag: voor een woon-werkfiets en slechtweerfiets kies je niet beter een gravelgeometrie?
In welke mate verschil een gravelgeometrie van een crossgeometrie? Crossfiets heeft minder lange wielbasis en hoger bracket maar hoe uit zich dat in rijgedrag?
Kun je met een gravelfiets gemakkelijk in het bos crossen?
Kun je met een crossfiets gemakkelijk lange afstanden op wegen onverhard rijden?

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 31 okt 2018 12:31

roelw schreef: 31 okt 2018 11:36 Dat dacht ik nu toch ook. 56cm op racefiets = 56cm op crossfiets

Bijkomende vraag: voor een woon-werkfiets en slechtweerfiets kies je niet beter een gravelgeometrie?
In welke mate verschil een gravelgeometrie van een crossgeometrie? Crossfiets heeft minder lange wielbasis en hoger bracket maar hoe uit zich dat in rijgedrag?
Kun je met een gravelfiets gemakkelijk in het bos crossen?
Kun je met een crossfiets gemakkelijk lange afstanden op wegen onverhard rijden?
De afstand is maar 18km dus dat valt best mee zelfs bij iets andere zit..
En er zijn gewoon veel meer crossers op MP dan 2e hands gravel.. Dus ook gewoon en budgettaire keuze..

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 31 okt 2018 13:18

Toen ik in de jaren 70 en 80 op het op een na hoogste niveau wedstrijden reed had ik drie identieke crossfietsen en een wegfiets, Alles 56 cm. Geometrie zeker anders want bij de crossers lag de trapas een paar cm hoger.
Toen er wat schade was aan de wegfiets heb ik op de crosser aan wegwedstrijden meegedaan. Ik kon het verschil niet merken en reed er ook geen cm/uur harder of langzamer door. Het tweede deel van de periode dat ik licentiehouder was reed ik zowel veldritten als wegkoersen op de crossfiets want heb de wegfiets weggedaan.
Mijn ervarings conclusie is , dat al dat gedoe tegenwoordig over geometrie van verschillende fietsmerken vooral marketing geleuter is en het eigenlijk niets uitmaakt.

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 31 okt 2018 13:43

Helemaal akkoord met PassoEira. Weg- en crossfietsen hebben bij mij altijd dezelfde maat gehad. Voor de finetuning speel ik een beetje met de afstelling van zadel en stuur. Zo staat op de crosser het stuur een centimetertje dichter bij het zadel en een centimeter lager ten opzichte ervan, vergeleken met de wegfiets. Leek me net even geschikter voor veel draai- en keerwerk. Puur op het gevoel en met (een beetje) try & error bepaald.
Koop dus gewoon een crossfiets in dezelfde maat als je wegfiets en - gesteld dat je daar goed op zit - vertrek van dezelfde afstelling van stuur en zadel.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 okt 2018 14:24

Met dezelfde maat moet je ook uitgaan van hetzelfde merk. Waarschijnlijk maakt dat merk de crosser zelf al wat korter dan de racer. Dan ga je wel uit van twee wedstrijdfietsen. Heb je nu al een comfortracer dan moet de crosser misschien zelfs wel een maatje groter zijn om dezelfde stack en reach te hebben.
Campagnolo Ultra Dork

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 31 okt 2018 15:12

Waarop baseren jullie dat een crossfiets korter is? Voor zover ik weet is de wielbasis over het algemeen groter dan een wegfiets.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 okt 2018 16:21

De reach is korter. De wielbasis langer vanwege de langere chainstays om ruimte voor brede banden en modder mogelijk te maken. Ook de meestal iets kleiner balhoofdhoek draagt bij aan een langere wielbasis.
Campagnolo Ultra Dork

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 31 okt 2018 23:55

Heldere antwoorden en uitleg. Ik kan er weer mee verder ;-)

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 03 nov 2018 21:50

Volgende vraag...
Hoe stel je je zadel af? Door de hogere bracket, kom ik bijna niet meer bij de grond als ik zadelhoogte afstel op zelfde hoogte als m'n racer? Heeft iedereen dat of rijd je juist met lager zadel en in een andere houding?

Plaats reactie