Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Endurace cf sl 8.0 disc vs Ultimate cf sl 8.0 disc vs Wilier Cento 1 NDR (disc)

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 406
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 24 okt 2018 13:32

Keuzestress...

Het moge duidelijk zijn, ik ben op zoek naar een endurance fiets (ivm enige nekklachten) om éindelijk mijn ouwe trouwe Bianchi te vervangen. Budget ca € 2.500,-.

Mijn vinger hing al enige tijd boven de bestelknop van de Endurace, totdat vorige week de Ultimate verscheen en ik deze week ook nog de nieuwe Wilier Cento 1 NDR ontdekte! Moeilijk moeilijk moeilijk.

Ik denk dat de Endurace voor mij een topfiets is. Mooie fiets (in Hellfire Red) met mooie onderdelen (Ultegra en prima wielen), en comfortabel. Voor de Ultimate geldt hetzelfde maar die is dan weer een fractie duurder en heeft dat nut voor mij?
Maar dan de Wilier. Tja... Eigenlijk was de Cento 10 NDR wel één van mijn droomfietsen. En met de Cento 1 NDR komt die droomfiets wel een stuk dichterbij. Maar die zou dan wel met 105 en mindere wielen komen. En is dat dan wel de meeste verstandige beslissing? Ik kan overigens verder nog geen specificaties vinden (gewicht e.d) van de Wilier, jullie wel?

Nu is mijn vraag dus eigenlijk of er iemand een nuttig plasje over de volgende vraag kan doen:

Zal ik mijn oorspronkelijke plan aanhouden en voor de beter uitgeruste Endurace gaan of laat ik mij toch verleiden door een Italiaanse schone....

Het heeft overigens geen haast daar ik besloten heb om mezelf in te houden tot ik in januari van het fietsplan gebruik kan maken :-). Dus genoeg tijd om een gedegen beslissing te nemen.
Canyon Endurace CF SL 8.0 Disc 2019

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15961
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 okt 2018 13:38

Bianchi-Ber schreef: 24 okt 2018 13:32 ................. En met de Cento 1 NDR komt die droomfiets wel een stuk dichterbij. ....................
Als je een Canyon koopt kan je blijven dromen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

camu
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 feb 2008 00:34

camu 24 okt 2018 13:49

Lcsmet schreef: 24 okt 2018 13:38
Bianchi-Ber schreef: 24 okt 2018 13:32 ................. En met de Cento 1 NDR komt die droomfiets wel een stuk dichterbij. ....................
Als je een Canyon koopt kan je blijven dromen.
Dat klopt idd, de mijne is elke dag een droom om op te rijden ;)
Bianchi-Ber schreef: 24 okt 2018 13:32 ....
Zal ik mijn oorspronkelijke plan aanhouden en voor de beter uitgeruste Endurace gaan of laat ik mij toch verleiden door een Italiaanse schone....
...
Als die Willier echt je natte droom is zou ik daar zeker voor gaan. Aangezien je toch al besloten hebt voor een Disc versie te gaan zal het gewichtsverschil tussen Ultegra en 105 je weinig uitmaken, kwalitatief is die 105 groep echt wel prima en met de nieuwste versie zijn die remhoeven ook nog een beetje om aan te zien!

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 406
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 24 okt 2018 15:03

camu schreef: 24 okt 2018 13:49Als die Willier echt je natte droom is zou ik daar zeker voor gaan. Aangezien je toch al besloten hebt voor een Disc versie te gaan zal het gewichtsverschil tussen Ultegra en 105 je weinig uitmaken, kwalitatief is die 105 groep echt wel prima en met de nieuwste versie zijn die remhoeven ook nog een beetje om aan te zien!
Haha, nou natte droom gaat wat ver maar het is wel een heule knappe fiets. Maar dat is de Endurace ook! Aargh!

Disc is niet iets wat ik perse wil, maar bij de Endurace 8.0 heb je geen keuze!

Ik zou de Wilier met 105 maar dan zonder discs kunnen doen en dan nog een paar stuivers overhouden als startkapitaal voor een betere wielset… Maar ik ken mezelf, dan blijft toch aan me knagen dat ik voor hetzelfde geld een beter afgemonteerde fiets had kunnen kopen, mét discs, die ik niet nodig heb maar die wellicht een mooie bonus zijn...
Canyon Endurace CF SL 8.0 Disc 2019

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2440
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 24 okt 2018 15:18

Ik snap niet waarom de Ultimate in dit lijstje staat.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 24 okt 2018 16:07

Als je niet perse schijfremmen wilt dan kun je ook aan de Endurace CF denken.
Koop je voor hetzelfde geld een nog wat beter afgemonteerde heel fijne fiets.

Maar als de Willier jouw natte droom is, dan moet je daarvoor gaan, anders blijft het aan je knagen....
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 406
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 24 okt 2018 16:08

Kiekeboe schreef: 24 okt 2018 15:18 Ik snap niet waarom de Ultimate in dit lijstje staat.
Nou vooral omdat ik niet zeker weet of die fiets voor mij een meerwaarde kan hebben te opzichte van de Endurace?
Canyon Endurace CF SL 8.0 Disc 2019

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 406
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 24 okt 2018 16:12

synapse schreef: 24 okt 2018 16:07 Als je niet perse schijfremmen wilt dan kun je ook aan de Endurace CF denken.
Koop je voor hetzelfde geld een nog wat beter afgemonteerde heel fijne fiets.

Maar als de Willier jouw natte droom is, dan moet je daarvoor gaan, anders blijft het aan je knagen....
CF is ook een idee maar die is er niet in een kleurstelling die ik mooi vind...

Ik ga een dezer dagen de Wilier maar eens in het echt bekijken. Misschien valt het wel hartstikke tegen... :shock: :D
Canyon Endurace CF SL 8.0 Disc 2019

JordyFr
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 jun 2012 13:04

JordyFr 24 okt 2018 19:09

Bianchi-Ber schreef: 24 okt 2018 16:08
Kiekeboe schreef: 24 okt 2018 15:18 Ik snap niet waarom de Ultimate in dit lijstje staat.
Nou vooral omdat ik niet zeker weet of die fiets voor mij een meerwaarde kan hebben te opzichte van de Endurace?
Zit weinig verschil in die fietsen, de een is €100 duurder maar heeft dan wel de carbonnen stuur+stuurpen combinatie. Maar wat hij denk ik bedoeld is dat je aangeeft dat je nekklachten hebt en dus een comfort fiets wilt. Dat is de Ultimate niet echt (tov de Endurace in ieder geval).

Ik geloof dat de goedkopere modellen van die wilier (daar waar jij naar kijkt) nog met quick release werken, alleen al om die reden zou ik die fiets niet kopen. Disc + quick release werkt gewoon niet lekker is mijn ervaring.

Je kunt bij Canyon altijd de fiets 30 dagen uit proberen, bevalt hij niet dan stuur je hem kosteloos retour. Dan kun je altijd nog een Willier kopen.

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 406
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 24 okt 2018 19:34

JordyFr schreef: 24 okt 2018 19:09
Bianchi-Ber schreef: 24 okt 2018 16:08
Kiekeboe schreef: 24 okt 2018 15:18 Ik snap niet waarom de Ultimate in dit lijstje staat.
Nou vooral omdat ik niet zeker weet of die fiets voor mij een meerwaarde kan hebben te opzichte van de Endurace?
Zit weinig verschil in die fietsen, de een is €100 duurder maar heeft dan wel de carbonnen stuur+stuurpen combinatie. Maar wat hij denk ik bedoeld is dat je aangeeft dat je nekklachten hebt en dus een comfort fiets wilt. Dat is de Ultimate niet echt (tov de Endurace in ieder geval).

Ik geloof dat de goedkopere modellen van die wilier (daar waar jij naar kijkt) nog met quick release werken, alleen al om die reden zou ik die fiets niet kopen. Disc + quick release werkt gewoon niet lekker is mijn ervaring.

Je kunt bij Canyon altijd de fiets 30 dagen uit proberen, bevalt hij niet dan stuur je hem kosteloos retour. Dan kun je altijd nog een Willier kopen.
Ik dacht te hebben begrepen dat ook de Ultimate een comfortabele fiets is?

Maar wat je zegt over de quick release is nuttig. Ik heb nog geen ervaring met discs dus daarin ben ik afhankelijk van de informatie van derden.

En ja, de waarborg van het mogen retourneren is zeker een plus.
Canyon Endurace CF SL 8.0 Disc 2019

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2440
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 25 okt 2018 09:07

Bianchi-Ber schreef: 24 okt 2018 16:08
Kiekeboe schreef: 24 okt 2018 15:18 Ik snap niet waarom de Ultimate in dit lijstje staat.
Nou vooral omdat ik niet zeker weet of die fiets voor mij een meerwaarde kan hebben te opzichte van de Endurace?
Die Wilier en de Endurace zijn een beetje te vergelijken qua geometrie.
De Ultimate is toch net iets sportiever en valt niet onder de categorie "endurance racers".

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 406
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 26 okt 2018 11:19

In dat geval valt de Ultimate af. Ik zie dat er morgen in Wateringen een Wilier testdag is waar ik de Cento1NDR eens in het wild kan bekijken. Maar gelet op de opmerkingen hier (ook over de steekassen) gaat vooralsnog de voorkeur naar de Canyon.

Dank allen.
Canyon Endurace CF SL 8.0 Disc 2019

Plaats reactie