Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

fiets met ondersteuning

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 17 okt 2018 10:34

Lol, je hebt gelijk Jans, ik haal twee topics door elkaar. Excuses moi

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 okt 2018 10:48

Bospaadje schreef: 17 okt 2018 10:34 Lol, je hebt gelijk Jans, ik haal twee topics door elkaar. Excuses moi
:like:

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 17 okt 2018 16:50

E bike vind ik beste innovatie van de fiets. Mijn echtgenote heeft er eentje en we fietsen nu aan dezelfde gemiddelde snelheid. In mijn fietsclub zijn er 2 (oudere) fietsers die nog meekunnen dankzij hun E-bike. En zo zijn er nog heel wat. Ik vind het enggeestig zich denigrerend uit te laten over elektrische fietsen.
@TS Niks aantrekken van de reakties en gewoon doen. Ik zou wel voor een Pedelec (45km/h) kiezen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 okt 2018 18:17

Ik rij nu een demo Stromer ST2 puur voor woon-werk. Gister 33km met 41.8gemiddeld en een gemiddelde hartslag van 146. Oftewel, je moet nog best inspanning leveren om die snelheid te halen en bent toch significant sneller dan met de auto over de A4. Zou mijn racefiets of atb er nooit voor inruilen, maar puur als commuter ben ik als ooit hard core tegenstander toch wel om.
Less is bore

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 okt 2018 18:28

PassoEira schreef: 16 okt 2018 22:38 Iemand ervaring met deze fiets? https://www.giant-bicycles.com/nl/bikes ... d-eplus-gx
Ik ben me aan het oriënteren naar een dergelijke fiets.
Wat wil je er mee gaan doen? Het is een fiets die geschikt is voor onverharde paden. In jargon is dat een 'gravelbike". Als je er vooral mee op de verharde weg wilt rijden, dan zoek je een andere fiets, of tenminste andere banden.

De fiets geeft trapondersteuning tot 25kmh. Alles wat je harder wilt, moet je zelf trappen.
Wil je met een groepje mee dat gem 30kmh rijdt, dan moet je fors aan de bak

(met een e-bike moet je nog steeds zelf fietsen, maar je actieradius wordt veel groter, zeker als je om een of andere reden wat zwakker bent, bijv. door leeftijd of ziekte of gebrek)

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 17 okt 2018 18:31

bve schreef: 17 okt 2018 08:10 De reacties hier verbazen me. Niemand hier kent de situatie van de TS. Wie weet onder gaat hij chemotherapie en wil hij ondanks zn zwakke gezondheid lekker door de bossen fietsen. Wie weet wil hij 100 offroad KOMs pakken op strava.
Dat eerste is de reden.
Een e-gravelbike omdat ik dan met dezelfde fiets zowel een veldtoertochtje als een wegritje kan doen. En vrij gemakkelijk dragers kan monteren voor een meerdaagse rit.
Het mogelijk frustreren van Strava-strebers is een leuke bijkomstigheid. :)

jaapieaap
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 26 mei 2017 14:18

jaapieaap 17 okt 2018 18:55

Die voorgestelde giant is wel een erg lelijk model.
Als het dan toch een sportieve fiets met ondersteuning moet worden dan kan je deze overwegen

https://www.orbea.com/nl-nl/ebikes/race/gain-all-road

Je ziet nagenoeg niets van de batterij en motor.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 okt 2018 20:39

PassoEira schreef: 17 okt 2018 18:31Een e-gravelbike omdat ik dan met dezelfde fiets zowel een veldtoertochtje als een wegritje kan doen. En vrij gemakkelijk dragers kan monteren voor een meerdaagse rit.
Op strava zet je je ritten natuurlijk op e-bike, Dan rijd je tegen gelijkgestemden.

Je wilt éen fiets voor drie doelen: veldtoertochten, wegritten en fietsvakantie.

Voor de fietsvakantie moet je als eerste te weten komen wat je actieradius is met deze accu. Ik kan slecht rekenen, dus aan mij heb je niets.

Voor je dragers zou je ook oogjes willen hebben op het frame. Die kan ik niet vinden op de foto. Dus hoe gaan je dragers erop?

Veldtoertochten met een race/gravel model zou ik alleen doen als je nu al aan een crosser gewend bent. De meeste deelnemers aan een veldtoertocht komen op een MTB. Da's niet voor niets. Dat moet je kunnen. Een e-bike onder je gat betekent niet ineens dat je de vaardigheden hebt om een veldtoertocht mee te komen

Voor een wegrit ga je denk ik andere banden nodig hebben. Ga je banden wisselen, of komt er een tweede wielset?

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 17 okt 2018 20:46

Mijn ervaring met de 25km ondersteuning (fiets van mijn vrouw) is dat ik (bijna) altijd moet inhouden om van de ondersteuning gebruik te maken. Voor mij is alleen tegen de wind in fietsen zinvol op zo'n fiets. Voor de rest ben ik bezig het verschil in gewicht van een normale fiets vooruit te bewegen, dus extra onnodige inspanning te leveren, die je op een gewone fiets veel beter kan gebruiken. Kan mij voorstellen dat je op de door TS bekeken/gewenste fiets, zeker op de weg, weinig hebt. Dan zou een speed pedelec/mtb een betere oplossing zijn.

@Nee_Nee volgens de beschrijving van de Giant zijn bevestigingen voor dragers geintergreerd.

Wel weer slim is om geen actieradius bij de specificaties te zetten. Dat zal buiten de weg niet echt veel zijn, vermoed ik zomaar.

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 17 okt 2018 21:36

jaapieaap schreef: 17 okt 2018 18:55 Die voorgestelde giant is wel een erg lelijk model.
Als het dan toch een sportieve fiets met ondersteuning moet worden dan kan je deze overwegen

https://www.orbea.com/nl-nl/ebikes/race/gain-all-road

Je ziet nagenoeg niets van de batterij en motor.
Bedankt voor de link. Helaas heb ik er niet veel aan want hoe iets er uit ziet boeit me niet of nauwelijks . Bovendien is het gepresenteerd in het Engels en dat kan ik nauwelijks lezen.

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 17 okt 2018 21:39

alliance_0 schreef: 17 okt 2018 20:46 @Nee_Nee volgens de beschrijving van de Giant zijn bevestigingen voor dragers geintergreerd.

Wel weer slim is om geen actieradius bij de specificaties te zetten. Dat zal buiten de weg niet echt veel zijn, vermoed ik zomaar.
Vanwege dat laatste mijn openingsvraag.

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 17 okt 2018 22:14

@Nee_Nee;
In een grijs verleden heb ik een klein decennium cyclocrosswedstrijd gereden en daarna zo'n 30 jaar veldtoertochten gereden. Nooit op een MTB altijd op de crossfiets.
Ik ben van plan om banden te wisselen indien gewenst.
(Kan je op Strava ook onder e-bike plaatsen? Ga ik niet doen want dan kan ik nog geen "Strava-opscheppers" hun recordjes verbeteren is de leuke bijkomstigheid er vanaf. 😃)

Plaats reactie