fiets met ondersteuning
E bike vind ik beste innovatie van de fiets. Mijn echtgenote heeft er eentje en we fietsen nu aan dezelfde gemiddelde snelheid. In mijn fietsclub zijn er 2 (oudere) fietsers die nog meekunnen dankzij hun E-bike. En zo zijn er nog heel wat. Ik vind het enggeestig zich denigrerend uit te laten over elektrische fietsen.
@TS Niks aantrekken van de reakties en gewoon doen. Ik zou wel voor een Pedelec (45km/h) kiezen.
@TS Niks aantrekken van de reakties en gewoon doen. Ik zou wel voor een Pedelec (45km/h) kiezen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37674
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik rij nu een demo Stromer ST2 puur voor woon-werk. Gister 33km met 41.8gemiddeld en een gemiddelde hartslag van 146. Oftewel, je moet nog best inspanning leveren om die snelheid te halen en bent toch significant sneller dan met de auto over de A4. Zou mijn racefiets of atb er nooit voor inruilen, maar puur als commuter ben ik als ooit hard core tegenstander toch wel om.
Less is bore
Wat wil je er mee gaan doen? Het is een fiets die geschikt is voor onverharde paden. In jargon is dat een 'gravelbike". Als je er vooral mee op de verharde weg wilt rijden, dan zoek je een andere fiets, of tenminste andere banden.PassoEira schreef: ↑16 okt 2018 22:38 Iemand ervaring met deze fiets? https://www.giant-bicycles.com/nl/bikes ... d-eplus-gx
Ik ben me aan het oriënteren naar een dergelijke fiets.
De fiets geeft trapondersteuning tot 25kmh. Alles wat je harder wilt, moet je zelf trappen.
Wil je met een groepje mee dat gem 30kmh rijdt, dan moet je fors aan de bak
(met een e-bike moet je nog steeds zelf fietsen, maar je actieradius wordt veel groter, zeker als je om een of andere reden wat zwakker bent, bijv. door leeftijd of ziekte of gebrek)
Dat eerste is de reden.
Een e-gravelbike omdat ik dan met dezelfde fiets zowel een veldtoertochtje als een wegritje kan doen. En vrij gemakkelijk dragers kan monteren voor een meerdaagse rit.
Het mogelijk frustreren van Strava-strebers is een leuke bijkomstigheid.
Die voorgestelde giant is wel een erg lelijk model.
Als het dan toch een sportieve fiets met ondersteuning moet worden dan kan je deze overwegen
https://www.orbea.com/nl-nl/ebikes/race/gain-all-road
Je ziet nagenoeg niets van de batterij en motor.
Als het dan toch een sportieve fiets met ondersteuning moet worden dan kan je deze overwegen
https://www.orbea.com/nl-nl/ebikes/race/gain-all-road
Je ziet nagenoeg niets van de batterij en motor.
Op strava zet je je ritten natuurlijk op e-bike, Dan rijd je tegen gelijkgestemden.
Je wilt éen fiets voor drie doelen: veldtoertochten, wegritten en fietsvakantie.
Voor de fietsvakantie moet je als eerste te weten komen wat je actieradius is met deze accu. Ik kan slecht rekenen, dus aan mij heb je niets.
Voor je dragers zou je ook oogjes willen hebben op het frame. Die kan ik niet vinden op de foto. Dus hoe gaan je dragers erop?
Veldtoertochten met een race/gravel model zou ik alleen doen als je nu al aan een crosser gewend bent. De meeste deelnemers aan een veldtoertocht komen op een MTB. Da's niet voor niets. Dat moet je kunnen. Een e-bike onder je gat betekent niet ineens dat je de vaardigheden hebt om een veldtoertocht mee te komen
Voor een wegrit ga je denk ik andere banden nodig hebben. Ga je banden wisselen, of komt er een tweede wielset?
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
Mijn ervaring met de 25km ondersteuning (fiets van mijn vrouw) is dat ik (bijna) altijd moet inhouden om van de ondersteuning gebruik te maken. Voor mij is alleen tegen de wind in fietsen zinvol op zo'n fiets. Voor de rest ben ik bezig het verschil in gewicht van een normale fiets vooruit te bewegen, dus extra onnodige inspanning te leveren, die je op een gewone fiets veel beter kan gebruiken. Kan mij voorstellen dat je op de door TS bekeken/gewenste fiets, zeker op de weg, weinig hebt. Dan zou een speed pedelec/mtb een betere oplossing zijn.
@Nee_Nee volgens de beschrijving van de Giant zijn bevestigingen voor dragers geintergreerd.
Wel weer slim is om geen actieradius bij de specificaties te zetten. Dat zal buiten de weg niet echt veel zijn, vermoed ik zomaar.
@Nee_Nee volgens de beschrijving van de Giant zijn bevestigingen voor dragers geintergreerd.
Wel weer slim is om geen actieradius bij de specificaties te zetten. Dat zal buiten de weg niet echt veel zijn, vermoed ik zomaar.
Bedankt voor de link. Helaas heb ik er niet veel aan want hoe iets er uit ziet boeit me niet of nauwelijks . Bovendien is het gepresenteerd in het Engels en dat kan ik nauwelijks lezen.jaapieaap schreef: ↑17 okt 2018 18:55 Die voorgestelde giant is wel een erg lelijk model.
Als het dan toch een sportieve fiets met ondersteuning moet worden dan kan je deze overwegen
https://www.orbea.com/nl-nl/ebikes/race/gain-all-road
Je ziet nagenoeg niets van de batterij en motor.
Vanwege dat laatste mijn openingsvraag.alliance_0 schreef: ↑17 okt 2018 20:46 @Nee_Nee volgens de beschrijving van de Giant zijn bevestigingen voor dragers geintergreerd.
Wel weer slim is om geen actieradius bij de specificaties te zetten. Dat zal buiten de weg niet echt veel zijn, vermoed ik zomaar.
@Nee_Nee;
In een grijs verleden heb ik een klein decennium cyclocrosswedstrijd gereden en daarna zo'n 30 jaar veldtoertochten gereden. Nooit op een MTB altijd op de crossfiets.
Ik ben van plan om banden te wisselen indien gewenst.
(Kan je op Strava ook onder e-bike plaatsen? Ga ik niet doen want dan kan ik nog geen "Strava-opscheppers" hun recordjes verbeteren is de leuke bijkomstigheid er vanaf. )
In een grijs verleden heb ik een klein decennium cyclocrosswedstrijd gereden en daarna zo'n 30 jaar veldtoertochten gereden. Nooit op een MTB altijd op de crossfiets.
Ik ben van plan om banden te wisselen indien gewenst.
(Kan je op Strava ook onder e-bike plaatsen? Ga ik niet doen want dan kan ik nog geen "Strava-opscheppers" hun recordjes verbeteren is de leuke bijkomstigheid er vanaf. )