Pagina 1 van 3

Geometrie-vraag Holdsworth Competition

Geplaatst: 10 okt 2018 22:01
door Hanz Bé
Ik kijk al een tijdje met enige interesse naar de Holdsworth competition framesets. (Er is hier op het forum al een opbouw-topic met een dergelijk frame geweest.)
https://www.planetx.co.uk/i/q/FRHOCO/ho ... n-frameset

Soms komen die frames plots in een spectaculaire aanbieding voorbij, en dan is het handig als ik direct de gewenste maat weet, zodat ik vlot op de “koop-knop” kan drukken (als het financieel allemaal past.... )

Ik rij nu meest op een RoseX- lite crs, maat 57. Deze heeft een conische spacer van 15mm en daarop nog 15 mm gewone spacer. En een 100mm stuurpen. Een fijne fiets voor pittige clubritjes én een prima klimfiets.
De enige fysieke klacht die ik op de Rose wel eens heb, is soms tintelende handen.
(Nb: heb hier ook al een paar 200km ritten op gedaan)

De holdsworth zou ik dan willen opbouwen als wat relaxtere fiets voor de langere ritten. Hij mag voor mij dan wel iets meer stack hebben.

Hieronder van beide fietsen de geometrie tabellen. Kan iemand met kennis van geometrie (type Ernie C) me uitleggen wat de gevolgen zijn van een M of een L Holdsworth frame, in verhouding tot mijn huidige Rose?

Geometrie Rose
7677907B-1533-4EE1-8CD9-3D3B3C807129.jpeg



Geometrie Holdsworth.
75470250-F952-4437-8AC6-E9E410DA0DBE.png

Re: Geometrie-vraag Holdsworth Competition

Geplaatst: 10 okt 2018 22:38
door Philippos
Hanz, ik heb afgelopen augustus in een spectaculaire price drop dit frame gekocht. Ik heb hem eind augustus retour verzonden omdat de bevestigingspunt van de voorderailleur ontbrak. Dit klopt niet als je de foto's bekijkt online en ook hier. De klantenservice medewerker beaamde dat dit niet klopte. Ze hebben keurig een DHL courier het frame bij mij thuis laten ophalen, op hun kosten.
Later kreeg ik een bericht dat het ontwerp aangepast is en dat de nieuwe voorraad inderdaad zonder bevestigingspunt geleverd is voor de voorderailleur en dat er nu gebruik moet worden gemaakt van een klemband.
Ik heb daarbij mijn bedenkingen. De onderste schroef gat voor de bidonhouder is op dezelfde plek als op de foto's waar de bevestigingspunt wel aan het frame zit. Het lijkt mij dat dit een probleem gaat leveren met een klemband, deze zal pak 'm beet op dezelfde hoogte moeten komen. Ik ben nog in conclaaf met de klantenservice.

Dit uiteraard los van jouw vraag over de maat. Frame zag er mooi en goed afgewerkt uit. De foto's doen hem geen goed.

Nu nog even kijken hoe we hier uitkomen. Ik heb het gevoel dat ze een partij foutieve frames hebben ontvangen (zonder bevestigingspunt) en dat ze nu aan het bomen zijn wat te doen. Normaal krijg ik snel reactie, binnen en dag. Tussen mijn laatste opmerking over bovenstaande verhaal en nu zit al een week, ik wacht nog op een antwoord.

Ik zou nog even wachten met je aankoop of via een chat/mail een expliciete bevestiging vragen dat bovenstaand bij jou niet het geval zal zijn.

Re: Geometrie-vraag Holdsworth Competition

Geplaatst: 10 okt 2018 22:44
door Philippos
Even een "Ernie-tje" proberen te doen, kijken of ik wat geleerd heb hier.
Ik denk maat L 8-)

Re: Geometrie-vraag Holdsworth Competition

Geplaatst: 11 okt 2018 12:35
door Hanz Bé
Dank voor je tip mbt de derailleur-bevestiging. Iets om rekening mee te houden! Hoor graag hoe dit bij je afloopt.

Wat betreft de maat, ik ben met name ook benieuwd wat bijv. een hogere stack bij de frames betekent voor de lengte van de stuurpen, maar bijv. ook wat de gevolgen zijn van andere frame hoeken. Dus net iets meer dan alleen maar de maat benoemen.

Re: Geometrie-vraag Holdsworth Competition

Geplaatst: 11 okt 2018 14:56
door gene
Hangt er vooral van af hoe veel je wil hoger zitten, of wil je ook korter zitten? Met de M ga je slechts 1 cm hoger zitten met zelfde aantal spacers als je nu hebt.
Eenvoudigweg stack en reach vergelijken.
De zit- en balhoofdhoek is nagenoeg gelijk aan deze van je Rose.

Re: Geometrie-vraag Holdsworth Competition

Geplaatst: 11 okt 2018 17:15
door Ernie C.
Philippos schreef: 10 okt 2018 22:44 Even een "Ernie-tje" proberen te doen, kijken of ik wat geleerd heb hier.
Ik denk maat L 8-)
:winkthumb: Een L inderdaad. Die "assumed stack en reach" mag je links laten liggen. De stack en reach van de L zijn 575/394.
Omdat je nu al een 10 cm stuurpen heb kan het wel zijn dat je naar 9 of 9,5 cm toe moet. Dat is niet ideaal. Het is dus niet echt een frame met een comfortabele geometrie.

De hoeken die een halve graad verschillen gaan weinig doen.

Als je dan toch naar die kortere stuurpen toe moet is dit misschien een optie in XL: https://bikesuperior.nl/winkel/fietsen/ ... acciaio25/. Wel wat duurder maar veel fraaier afgewerkt en er gaat nog wat van de prijs af als je contact opneemt met de verkoper.

Beide frames stonden begin dit jaar op mijn shortlist.

Re: Geometrie-vraag Holdsworth Competition

Geplaatst: 11 okt 2018 18:15
door Philippos
Ernie C. schreef: 11 okt 2018 17:15 :winkthumb: Een L inderdaad. Die "assumed stack en reach" mag je links laten liggen. De stack en reach van de L zijn 575/394.
In de tabel van de Holdsworth staat bij L
Stack 610
Reach 488
Als ik de assumed er van af haal dan blijft er over
Stack 610 - 15 = 595
Reach 488 - 100 = 388

Hoe kom jij aan 575/394 voor maatje L?

Re: Geometrie-vraag Holdsworth Competition

Geplaatst: 11 okt 2018 20:43
door Hanz Bé
Philippos schreef: 11 okt 2018 18:15
Ernie C. schreef: 11 okt 2018 17:15 :winkthumb: Een L inderdaad. Die "assumed stack en reach" mag je links laten liggen. De stack en reach van de L zijn 575/394.
In de tabel van de Holdsworth staat bij L
Stack 610
Reach 488
Als ik de assumed er van af haal dan blijft er over
Stack 610 - 15 = 595
Reach 488 - 100 = 388

Hoe kom jij aan 575/394 voor maatje L?
Dit was mijn berekening ook, wat dan in mijn ogen tot een iets hogere stack leidt met alleen een headset spacer. En met een extra spacertje kom je dan zo maar 2cm hoger uit.
En volgens mij met een 100mm stuurpen te rijden.

Of zie (bereken) ik dit verkeerd?

Re: Geometrie-vraag Holdsworth Competition

Geplaatst: 11 okt 2018 21:03
door Ernie C.
Het "probleem" is dat je maar ongeveer 2mm korter komt te zitten en 2 cm hoger. Ideaal gezien is die rond de 1/3. Een 95mm stuurpen zou ideaal zijn maar die zijn schaars. Misschien is er ook nog wat ruimte om te smokkelen met de reach van het stuur.

Re: Geometrie-vraag Holdsworth Competition

Geplaatst: 11 okt 2018 21:06
door Ernie C.
Philippos schreef: 11 okt 2018 18:15
Ernie C. schreef: 11 okt 2018 17:15 :winkthumb: Een L inderdaad. Die "assumed stack en reach" mag je links laten liggen. De stack en reach van de L zijn 575/394.
In de tabel van de Holdsworth staat bij L
Stack 610
Reach 488
Als ik de assumed er van af haal dan blijft er over
Stack 610 - 15 = 595
Reach 488 - 100 = 388

Hoe kom jij aan 575/394 voor maatje L?
Gooi de rest van buislengtes en hoeken door de calculator en dan krijg je dat als antwoord. Holsworth geeft alle relevante maten dus wordt het mij en Hans makkelijk gemaakt. Waarschijnlijk wordt er ook nog een headset spacer meegeteld.

Re: Geometrie-vraag Holdsworth Competition

Geplaatst: 11 okt 2018 21:21
door Hanz Bé
Ernie C. schreef: 11 okt 2018 21:03 Het "probleem" is dat je maar ongeveer 2mm korter komt te zitten en 2 cm hoger. Ideaal gezien is die rond de 1/3. Een 95mm stuurpen zou ideaal zijn maar die zijn schaars. Misschien is er ook nog wat ruimte om te smokkelen met de reach van het stuur.
Je bedoelt dat ik bij 2cm hoger, ik idealiter ongeveer 7mm korter zou moeten komen? Dat lijkt me inderdaad wel op te lossen door dan voor een andere cockpit te kiezen. De Rose heeft een ritchey stuur. Hiervan heb ik de reach nu ff niet bij de hand, maar volgens mij heeft/had bijv. 3t wel korte sturen in de collectie.

Re: Geometrie-vraag Holdsworth Competition

Geplaatst: 11 okt 2018 21:40
door Ernie C.
Klopt maar voor die 2cm hoger moet je dan wel naar 2,5cm spacers. Het kan allemaal wel maar het blijft een sportief frame. Dat was ook één van de redenen dat ik uiteindelijk voor de Tommasini ben gegaan. Met een quill stuurpen is het net iets makkelijker smokkelen ;) .