Pagina 1 van 3

Race/gravel fiets met Rohloff en Gates

Geplaatst: 09 okt 2018 22:41
door Begelaar
Ik overweeg een race/gravel fiets met Rohloff naaf en Gates belt. Bij een proefrit vond ik het schakelen behoorlijk stroef. Wie heeft er ervaring met Rohloff?

Re: Race/gravel fiets met Rohloff en Gates

Geplaatst: 09 okt 2018 23:45
door NoChain
Dat is inderdaad zo. Op zich is het een mooi systeem maar zou er zelf niet mee willen rijden.

Re: Race/gravel fiets met Rohloff en Gates

Geplaatst: 10 okt 2018 00:08
door klimmer
Indien keuze voor Gates belt, dan wel voor CDC-riem. Is wel al uit productie. Hier en daar nog te koop. Was kennelijk te goed. CDX-riem is peperduur en enkele gebruikerservaringen doen concluderen dat de levensduur niet veel langer is dan van een goede ketting.

Re: Race/gravel fiets met Rohloff en Gates

Geplaatst: 10 okt 2018 07:30
door Janar
Rohloff schakelt de eerste 1000 km heel erg stroef. Daarna wordt het langzaam beter en vanaf 2 a 3k gaat het pas soepel en wordt de naaf ook stiller.

Mijn naaf zit nu op bijna 2k km en is bijna ingelopen. Ik vond het eerst teleurstellend maar onderhoud is super: fietsje afspoelen en drogen en klaar is Jan. Over duurzaamheid van de riem kan ik nog niks zeggen. Rohloff heeft wel een nadeel met gewicht; het is zwaarder dan schakelsysteem.

Re: Race/gravel fiets met Rohloff en Gates

Geplaatst: 10 okt 2018 08:05
door hotrod
De Rohloff naaf moet inderdaad ingereden worden. Ik zou gewoon een ketting nemen in plaats van een riem. Ik zie het voordeel van de riem niet zo. Een ketting is in het gebruik veel minder kritisch.

Ik heb het wel altijd een aantrekkelijk concept gevonden voor een fiets die vies mag worden (modder, mtb of gravel). Een dergelijke fiets is veel makkelijker schoon te maken, zoals Janar ook zegt.

Re: Race/gravel fiets met Rohloff en Gates

Geplaatst: 10 okt 2018 08:19
door MarkVeenstra
hotrod schreef: 10 okt 2018 08:05 Ik zie het voordeel van de riem niet zo. Een ketting is in het gebruik veel minder kritisch.

Ik heb het wel altijd een aantrekkelijk concept gevonden voor een fiets die vies mag worden (modder, mtb of gravel). Een dergelijke fiets is veel makkelijker schoon te maken, zoals Janar ook zegt.
Dus het voordeel van de riem zie je wel.., namelijk makkelijk schoon te maken?
Of verwijs je in het 2e deel juist weer naar de rohloff naaf?

Re: Race/gravel fiets met Rohloff en Gates

Geplaatst: 10 okt 2018 10:23
door Nee_Nee
Ga je de Rohloff met een draaischakelaar of met twee shifters bedienen? Met shifters is in mijn beperkte ervaring wel iets stroever en minder praktisch, zeker als je onder druk (heuvel op) nog moet schakelen. Dan moet je goed anticiperen.

Re: Race/gravel fiets met Rohloff en Gates

Geplaatst: 10 okt 2018 13:25
door hotrod
MarkVeenstra schreef: 10 okt 2018 08:19
hotrod schreef: 10 okt 2018 08:05 Ik zie het voordeel van de riem niet zo. Een ketting is in het gebruik veel minder kritisch.

Ik heb het wel altijd een aantrekkelijk concept gevonden voor een fiets die vies mag worden (modder, mtb of gravel). Een dergelijke fiets is veel makkelijker schoon te maken, zoals Janar ook zegt.
Dus het voordeel van de riem zie je wel.., namelijk makkelijk schoon te maken?
Of verwijs je in het 2e deel juist weer naar de rohloff naaf?
Je hebt gelijk MarkVeenstra, ik was niet duidelijk. Het voordeel vind ik met name, dat je geen derailleurs en cassette hoeft schoon te maken.
De ketting van een Rohloff-configuratie schoonhouden vind ik niet zo'n punt.

Re: Race/gravel fiets met Rohloff en Gates

Geplaatst: 20 okt 2018 17:09
door mhr-zip
Is een pinion naaf een optie? https://pinion.eu/en/

Voordeel is dat deze meer in de midden zit, en je zwaarte punt niet zover naar achter ligt.

Re: Race/gravel fiets met Rohloff en Gates

Geplaatst: 20 okt 2018 17:52
door scepticus
Alleen zou ik een Pinion geen 'naaf' meer noemen ;)

Re: Race/gravel fiets met Rohloff en Gates

Geplaatst: 20 okt 2018 18:11
door Nee_Nee
Versnellingsbak dan.

Re: Race/gravel fiets met Rohloff en Gates

Geplaatst: 29 nov 2018 20:08
door groverr
Ik heb een Velotraum Speedster met Rohloff en riem. Ik rij er al mijn woon-werk verkeer mee, maar ook de 100 cols met kampeerspullen of een lekker dagtochtje. Schakelen gaat met STI shifters en een Gebla Rohbox. Er zitten dikke banden onder.
- Na pekel of modder zet ik hem in de schuur. Soms spoel ik hem even af. Geen kettingonderhoud, maar dat is dan ook het enige voordeel van een riem.
- In Nederland gebruik ik versnelling 9 tot 14. Stappen vergelijkbaar met een bergcassette.
- In de bergen kom je met kampeerspullen tegen 18% op.
- 2 versnellingen schakelen per slag. Ook schakelen in stilstand.
- Vanuit een afdaling naar een klim schakel je probleemloos mee, naarmate je snelheid afneemt.
- Als je met 40 een dorpje in komt denderen en je wil weer heuvelopwaarts vertrekken bij de bakker moet je meerdere slagen maken met je shifter. Gelukkig kan dat dus stilstaand.
- Met het dragertje, spatborden, verlichting, dikke banden en zware wielen is de fiets iets trager dan een echte racefiets. Het comfort van die banden heb je vooral in de bebouwde kom en bij tegels/klinkers. Het plezier heb ik vooral als je van mooie gladde weggetjes moeiteloos bospaden of halfverharde fietspaden op rol. Ik hou bij het bedenken van mijn routes geen rekening meer met het type wegdek. Ik maak regelmatig dagtochten van 150 km met stukken door het bos en over gladde dijken.

Als je een Rohloff met riem voor een echte racefiets wil, zou ik hem alleen kopen als veel in de winter wil rijden en een hele grote hekel hebt aan poetsen. Als je vaker van het asfalt af gaat worden de voordelen van een Rohloff naaf en riem al snel groter, omdat je met meer stof en modder te maken krijgt en je bereik ook wat belangrijker wordt. Hoewel ik op mijn herfsttochtje via de R1 naar Berlijn, met veel offroad en heuvels, niet in de allerlaagste versnellingen ben geweest.

De naaf wordt inderdaad al snel stiller. Ik vond het schakelen helemaal niet zwaar, maar het is wel soepeler geworden.