Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Race/gravel fiets met Rohloff en Gates

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 19 okt 2020 19:36

Rij al 10 jaar met verschillende Rohloff's, nooit olieverlies.
What makes the boat go faster?

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 19 okt 2020 20:11

Ik ging er al vanuit dat dit eerder een uitzondering is. Als je alleen maar moet voortgaan op negatieve ervaringen die je terugvindt op internet dan koop je niets meer.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 20 okt 2020 08:21

krispie76 schreef: 17 okt 2020 16:36 Zijn er hier collega fietsers die de overstap hebben gemaakt van derailleur naar Rohloff op een zelfde type fiets die iets meer kunnen vertellen of je veel aan snelheid moet inboeten met een Rohloff i.c.m. riem?
Ik ben gisteren bij de FM langs geweest en kreeg daar niet echt een sluitend antwoord op. Ik kreeg de indruk dat volgens de FM de Rohloff net zo goed rijdt als eenzelfde fiets met derailleur.
Een paar jaar geleden heb ik eens proefgereden op een Santos met riem, die behoorlijk vergelijkbaar was met mijn toenmalige derailleur fiets. Wat mij opviel was niet zozeer dat de fiets minder snel was, maar wel zo voelde. Iets minder direct. misschien wel te soepel. En hoewel ik de Rohloff wat techniek betreft altijd boeiend vond kon het mij toen niet bekoren.

Nu rij ik zelf op een Idworx Rock n Rohler, Met Rohloff en ketting. En die fiets heeft dat gevoel nou juist helemaal niet. Sterker nog de manier waarop ik met deze fiets kan versnellen voelt (let op voelt!) vele malen sneller dan met welke andere MTB die ik heb gehad ook met een Derailleur.

Maar ik ben mij er van bewust dat het niet alleen de aandrijving is maar het totaal van de fiets. Deze fiets past mij gewoon heel erg goed.

Je hebt het over een testfiets vragen, en dat zou ik dan ook zeker doen.
Het is dan ook dat ik hier op uitkwam nadat ik eigenlijk gewoon voor de gein, gewoon omdat het kon, een rondje op een Idworx deed... En dat was een duur rondje want ik was op slag verliefd.. En nogmaals het is allemaal gevoel.

Het lijkt of de riem ook voor de één in positieve zin en voor de ander in negatieve zin bijdraagt aan dat gevoel.

Als je een fiets met een Dropbar wil. kijk ook eens bij Tout Terrain:
https://www.vakantiefietser.nl/px/tout- ... ochure.pdf

saillant detail... Idworx heeft ook een gravelaar, Maar die heeft nou juist weer een derailleur...

Dan nog even over die olielekkage.
Wat ik begrepen heb is dat bij extreme warmte er soms een oliefilmpje rondom de naaf kan ontstaan. Dat is normaal geeft Rohloff aan. Ik heb het echter afgelopen zomer (wat de eerste zomer was voor mij met een Rohloff) niet ervaren. En wat ik in een instructiefilmpje ook ergens gezien heb is dat het nippeltje op de naaf niet altijd even goed wordt teruggedraaid... Maar goed.. dan zou ik de verhalen met de negatieve ervaringen moeten lezen.

Op de site van Bikefeeling staat in ieder geval dit:
EEN OLIE LEKKENDE ROHLOFF NAAF KOMT SOMS VOOR EN IS VERVELEND, MAAR GEEN DIRECT PROBLEEM.
Een Rohloff naaf is afgedicht met oliekeerringen. Deze zijn niet 100% oliedicht waardoor je naaf kan gaan zweten of lekken. Zweten is een druppeltje en lekken een plasje olie. Er zit 25ml olie die in je naaf na onderhoud, en er is slechts 7 ml nodig voor de smering. De overige olie helpt om geluiden te dempen. Bij lekkage blijft er altijd olie aan de tandwielen plakken. Je kunt dus met een gerust hart verder fietsen want Rohloff garandeert dat de naaf nog 5000 kilometer probleemloos werkt.


De volgende oorzaken van Rohloff lekkages gaan vaak vanzelf over:

recente olie wissel, waarbij teveel olie is gebruikt
grote temperatuurverschillen of grote drukverschillen (bijv. na vliegen)
de fiets is op z’n kant vervoerd, bv in de auto
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 okt 2020 14:43

Beslist uitgebreid testrijden. Je krijgt meer gewicht aan de achterkant en dat is wel even wennen. En als het niets voor je is, dan kun je daar maar beter tijdig achterkomen

groverr
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2018 19:07

groverr 20 okt 2020 23:28

Een riem + Rohloff voelt iets zompiger aan als je de riem op spanning brengt bij het aanzetten. Dit komt vooral door de riem, maar gelukkig is de riem niet elastisch. :D Kortom, het is net zoals het gevoel dat je met lagere bandenspanning langzamer rijdt.

Een riem + Rohloff combinatie is iets minder efficiënt dan een schone ketting + derailleur. Als de ketting en derailleur vies zijn, wint de riem + Rohloff combinatie weer. De 11e versnelling is de 'direct drive' en het meest efficiënt. Versnellingen 1 tot 7 hebben ietwat meer weerstand, doordat er extra dingen in de naaf gaan meedraaien. Dit is ook een beetje te horen. Dit zijn echter versnellingen voor als je wil omvallen tijdens het fietsen.

Mijn fiets is vooral trager bij het accelereren, doordat alles zwaar is uitgevoerd (wielen, brede banden, accessoires etc). Daardoor kan ik wel doen, wat ik wil doen. Als de vaart er eenmaal in zit blijf ik makkelijk op snelheid en rol ik langer uit in vergelijking met mijn gewone racefiets. Het extra gewicht (1kg) van de naaf is relatief, aangezien je geen zware ketting meer hebt, geen cassette, geen 2e voorblad en geen derailleurs.

En lekken doen ze zelden tot nooit, maar als het gebeurd is er nog niets aan de hand. Olie moet je 1 x per 5000 km spoelen en verversen en is makkelijk zelf te doen.

Als je op zondag heel hard met groepen mee fietst, zou je wat harder moeten werken na een bocht. Als je alleen fietst of makkelijk met de groep meefietst heb je nergens last en is je fiets al schoon door er een bidonnetje water over te gooien.

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 07 mar 2021 20:39

Wat is eigenlijk het verschil tussen de cross lite en de race lite?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 mar 2021 09:27

Details in de afmontage. Die worden nogal uitvergroot. Het frame is hetzelfde

Plaats reactie