Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Race/gravel fiets met Rohloff en Gates

Begelaar
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 okt 2018 21:11

Begelaar 29 nov 2018 22:39

Hi Grover, Bedankt voor je uitgebreide en zeer waardevolle reactie!
Inmiddels is de keus gemaakt, het wordt een Santos Cross Lite. Ongeveer zelfde setup als jij beschrijft. Schwalbe G-One 40mm banden. Als het goed is wordt ie dit jaar nog geleverd. Vol verwachting klopt mijn hart.

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 12 dec 2018 18:13

Die santos was/is ook de enige 'race/gravelfiets' die ik kon vinden met deze naaf en ook nog eens schijfremmen. Ben wel benieuwd wat de fietsies, merken van de andere reageerders zijn. Ik wil de fiets lekker af en toe gebruiken bij ons op de veluwe, bospaden, maar nog veel vaker op de gewone verharde weg als 'echte racefiets'/toerfiets met gemiddelde snelheid 27-28, dus hoef geen profs bij te houden met boven de 30 per uur. Denk wel dat echte hardfietsers ook hard zullen lachen om dit fietsie....ik twijfel oa tussen deze en een gravelbike van j guillem of Gilbertson crawler. Wel zelfde prijsklasse ongeveer, fors en richting 4k.

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 27 jun 2020 21:15

Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder....voor mij helaas door werkloosheid afgelopen jaar nog geen nieuw fietsie...maar ja dat heeft wel het voordel dat er een prachtig alternatief op de markt is gekomen waar ik verliefd op ben geworden. De gravelfiets van het Nederlandse titaniummerk Pilot: pinion gearbox en gates riem.
Daarnaast ben ik wel benieuwd naar de eventuele rijervaring in dit jaar van @Begelaar

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 29 jun 2020 22:07

Volgens mij is Begelaar na zijn 3e en laatste bericht in nov 2018 niet meer op dit forum geweest.... dus of je antwoord krijgt...
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

A3aan
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 aug 2015 14:22

A3aan 30 jun 2020 09:47

Ik vind het een ideale vcombinatie de Rohloff en riem, maar voor een racefiets wel aan de zware kant!

Mijn racefiets ouik het niet op hoeven/willen. vanewge het schakelen dat zwaarder gaat en het gewicht. daarnaast rijd ik mijn regen rondjes heerlijk op mijn Santos, waardoor mijn racefiets niet veel in slecht weer gebruikt wordt en dus het onderhoud nogal mee valt.

Dus: Racefiets met Riem en Rohloff kan, maar is niet zo licht en efficient als normaal.
Onderhoud is het argument om voor een riem en rohloff te gaan, als je in alle weersomstandigheden nooit wilt om hoeven kijken naar je aandrijving... is het heel handig, tuinslang er langs en klaar ben je weer.

ook stap je zo op in je nette kleren, zwart van kettingsmeer wordt het niet.

Begelaar
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 okt 2018 21:11

Begelaar 10 jul 2020 16:02

@Harry, inmiddels heb ik al heel veel kilometers op de Santos Cross Lite afgelegd. Een heerlijke fiets waar je zo ongeveer alles mee kunt doen, behalve racen. Ik gebruik de fiets het hele jaar door voor woon-werk, off-road, gravel en als vakantiefiets. De ambitie om er ook echt hard mee te rijden heb ik laten varen, daar is ie echt te zwaar voor. Waarschijnlijk is de Santos Race Lite beter geschikt voor het snellere werk, alhoewel m.i. een Rohloff of Pinion aandrijving altijd te zwaar zullen zijn voor race-werk. Echter, ik gebruik de Cross-Lite ook voor meerweekse fietsvakanties met tent en daarvoor is ie uitermate geschikt. Heb ook naar de Pilot met Pinion gekeken, maar ben allergisch voor eBikes en de Pinion lijkt teveel op zo'n motortje :-(.

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 17 okt 2020 16:36

Zijn er hier collega fietsers die de overstap hebben gemaakt van derailleur naar rohloff op een zelfde type fiets die iets meer kunnen vertellen of je veel aan snelheid moet inboeten met een rohloff i.c.m. riem?
Ik ben gisteren bij de FM langs geweest en kreeg daar niet echt een sluitend antwoord op. Ik kreeg de indruk dat volgens de FM de rohloff net zo goed rijdt als eenzelfde fiets met derailleur.

Ik heb het idee om mijn Koga f3 met deore xt te vervangen door een Koga worldtraveller met rohloff en riem. Dat is we een heel dure fiets en als het resultaat is dat ik een stuk trager moet gaan rijden met de rohloff naaf dan ga ik dat niet doen. Ter info met mijn f3 haal ik zo'n gemiddelde van 25km/h.
Mijn Koga f3 heeft zowiezo nieuwe wielen nodig en die zou ik dan ombouwen tot een soort van fitnessbike om in de zomer mee gaan rond te rijden. De worldtraveller wordt dan mijn allround fiets waarmee ik dan de ritten in het donker en in de winter zal gaan rijden.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 17 okt 2020 16:59

De Rohloff naaf zal er niet voor zorgen dat je langzamer rijdt. Heeft geen effect tov derailleur. Het verschil zit vooral in de aerodynamica.
o'7o

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 okt 2020 18:55

Een versnellingsnaaf met tandwielen , ook al is het een Rohloff, heeft significant meer mechanische weerstand dan een kettingschakeling. en dat zal merkbaar zijn, al is het effect van meer rechtop zitten uiteraard groter.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 17 okt 2020 19:52

Rij al jaren met een mtb rohloff. Ideaal voor mijn rondjes, (soms) even afspuiten en wegzetten. Wel 2 kettingen die ik om en om gebruik. In de winter heb ik echt geen zin om alles schoon te maken. Dan wil ik gewoon lekker fietsen zonder onderhoud.
What makes the boat go faster?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 18 okt 2020 07:19

Waarom niet een F3 met een Alfine 8sp of 11sp naaf?
Ruil je oude Koga F3 in en neem er een met een Alfine naaf.
De 11sp Alfine is wel beter bestand tegen intensief gebruik, maar ook een stuk duurder.

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 19 okt 2020 19:33

Goede vraag? Waarom Rohloff en geen Allfine 11sp?

Als ik voor de winter en donkere/koude/natte dagen een derailleur- wil inruilen voor een naafversnelling dan wil ik natuurlijk een zo efficient mogelijk systeem.
Als je wat rondkijkt op het internet dan is iedereen zo vol lof over die Rohloff terwijl de Allfine meestal het kenmerk krijgt dat die toch niet zo soepel rijdt.

Zoals Keesz in een eerdere post al aanhaalde gaat iedere naaf wel extra weerstand toevoegen t.o.v. een derailleur, dat lijkt mij ook logisch maar dan wil ik die weerstand ook wel maximaal beperken en als die veel duurdere Rohloff zo goed is zoals wordt beweerd ben ik bereid om die aan te schaffen.

Ondertussen heb ik wat meer reviews gelezen en zie ik ook dat velen nogal klagen over olieverlies bij de Rohloff en dat verontrust me dan weer. Maar soit, de mensen die problemen hebben met een product zijn ook de eerste die op internet op zoek gaan naar een oplossing, We zullen het daar dan maar op steken.

Misschien moet ik maar eens een testfiets vragen vooraleer tot deze aankoop over te gaan.

Plaats reactie