Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Tijdritfiets of Aero wielen

thoml
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2018 14:54

thoml 04 okt 2018 15:00

Hallo,
Ik ben op dit moment aan het twijfelen om voor het volgende seizoen een tijdritfiets te kopen (planet X stealth) en deze te rijden met mijn dura ace c35 wielen of om een set tijdritwielen (evt. dicht achterwiel) te kopen voor mijn Giant propel wat opzich al een aerodynamisch frame is. Wat zullen jullie aanraden? Qua prijs is het ongeveer gelijk.
Alvast bedankt voor de opmerkingen!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 04 okt 2018 15:19

Wielen en positie maken een zeer groot verschil. Als jij de Giant aanpast met een set hoge wielen van 80mm of meer, en daarenboven nog clip on bars zou kunnen monteren op je stuur, zou ik dat verkiezen boven een 'budget' TT fiets met relatief lage wielen.

Het wordt natuurlijk een andere zaak moest je na verloop van tijd toch voldoende budget hebben om die TT fiets dan te upgraden met een hoge, aero wielset.
Afbeelding

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 04 okt 2018 15:43

Als je echt veel tijdritten gaat raad ik toch echt aan om een tijdritfiets te kopen. Maar ga je enkele tijdritten rijden zou ik aanraden om een set 80mm wielen te kopen. Alhoewel een dicht wiel goed en snel is is het verschil niet gigantische. Eventueel zou je de 80 mm diepe velgen ook in snelle crits kunnen gebruiken.
Maar zoals ik zei als je veel tijdritten gaat rijden zou ik echt een fiets aanschaffen. Uit ervaring kan ik vertellen dat je op een gegeven moment continue aan het schuiven bent met je zadel, andere stuurpen, stuurtje erop zetten. En dit word gewoon stom op een gegeven moment. Als je op je tijdritfiets wilt moet dat direct kunnen, je moet niet eerst je fiets nog moeten ombouwen. Je moet zegmaar de dag na een koers zo die fiets kunnen pakken

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 04 okt 2018 16:08

flowik schreef: 04 okt 2018 15:43 Als je echt veel tijdritten gaat rijden
Zoals we niet weten wat TO eigenlijk wil gaan doen blijft het natuurlijk gissen qua adviezen.

Ten opzichte van C35 wielen die al best wel aero zijn zal een hypersnelle wielset a la 808 Firecrest vooral voordeel geven bij grotere 'yaw angles'

http://www.aeroweenie.com/assets/img/da ... wheels.png
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

thoml
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2018 14:54

thoml 04 okt 2018 16:36

scepticus schreef: 04 okt 2018 16:08
flowik schreef: 04 okt 2018 15:43 Als je echt veel tijdritten gaat rijden
Zoals we niet weten wat TO eigenlijk wil gaan doen blijft het natuurlijk gissen qua adviezen.

Ten opzichte van C35 wielen die al best wel aero zijn zal een hypersnelle wielset a la 808 Firecrest vooral voordeel geven bij grotere 'yaw angles'

http://www.aeroweenie.com/assets/img/da ... wheels.png
Ik ben wel van plan om behoorlijk wat tijdritten te gaan rijden. Sowieso een stuk of 10 à 15. Ik wil me er qua training ook meer op gaan toeleggen dan afgelopen seizoen dus vandaar word het materiaal (voor mij) ook meer van belang.

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 04 okt 2018 17:06

Ten opzichte van C35 wielen die al best wel aero zijn zal een hypersnelle wielset a la 808 Firecrest vooral voordeel geven bij grotere 'yaw angles'

http://www.aeroweenie.com/assets/img/da ... wheels.png
[/quote]

Tja.. beetje sceptische onderzoek (ha grappig) Nee maar als je gewoon een goede set wielen hebt is het al goed. Het belangrijkste is of je er mee kan fietsen met wind. Bijv dichtwiel/spoke of 80mm of 50mm... wij weten ook niet wat deze man aankan.

Ik ben wel van plan om behoorlijk wat tijdritten te gaan rijden. Sowieso een stuk of 10 à 15. Ik wil me er qua training ook meer op gaan toeleggen dan afgelopen seizoen dus vandaar word het materiaal (voor mij) ook meer van belang.
[/quote]

Dan zou ik toch echt voor een tijdritfiets gaan. Je moet hem zo makkelijk mogelijk hebben staan. Je moet er zo op weg kunnen en dus echt aan die fiets binden (duurt langer dan op een normale racert). Maar dan is de vraag, aan wel budget moeten we ons houden. eerste of tweede hands. Schijfremmen?

Edit:

Opzich is die stealth een goed instapmodel. Maar ik zou dan toch eerder kijken naar een tweedehands/overjarig model.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 06 okt 2018 19:23

De winst die je door je postie op een tijdritfiets behaald is groter dan de winst die je door tijdritwielen kunt krijgen.

Bovendien kun je op termijn je fiets natuurlijk nog oppimpen. Trouwens, die Dura-ace wielset is ook al behoorlijk aero.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 okt 2018 19:55

De vraag is eigenlijk of je op je gewone fiets je een goede tijdrijpositie kan innemen.
Als dat niet kan, heb je maar 1 optie - voor de tijdrijfiets gaan.
In hoeverre denk je dat je dat kan?

En je kan op dag van de wedstrijd hopen op veel wind zodat je beter niet met volle wielen rijden;-).

Wel een mooi aanbod van Px om voor 1300euro een tt fiets te verkopen.

Zelf zou ik 2de hands zoeken als je budget beperkt is. Je moet niet bang zijn een oudere tt te kopen; zoveel worden die fietsen niet gereden.

Walter

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 06 okt 2018 22:18

Haha, ligt eraan bij wie je hem koopt ;)

cimecaron
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:00

cimecaron 06 okt 2018 23:28

Zou voor de tijdritfiets gaan. Zeker als je 10-15 tijdritten per jaar gaat rijden. Houding is het allerbelangrijkste. Niet de wielen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 okt 2018 10:03

Ik zou ook voor de fiets gaan. En dan inderdaad 2e hands als het even kan.
Vermoedelijk zijn de meeste tijdritrijders gemiddeld zuiniger op hun materiaal en beter in onderhoud dan de gemiddelde toerfietser. Misschien wat rondstruinen op triathlon fora? (dan wel opletten dat je een model neemt die UCI goedgekeurd is, voor officiele tijdritten).

Op een gewone fiets kan je best wat doen met je positie. een zadelpen met een "offset" naar voren, tijdritzadel erop, stuur zo laag mogelijk en ligstuurtje erop. Dat is de budgetoptie als je geen 2e fiets wilt/kunt veroorloven. Maar als je 10 a 15keer per jaar een tijdrit wilt rijden, ook af en toe erop traint. Dan ben je wel vaak aan het sleutelen (zo gebeurd, als je zadelpen/zadel als combi wisselt), maar toch niet relaxed.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 07 okt 2018 11:35

robbebopper schreef: 06 okt 2018 19:23 De winst die je door je postie op een tijdritfiets behaald is groter dan de winst die je door tijdritwielen kunt krijgen.

Bovendien kun je op termijn je fiets natuurlijk nog oppimpen. Trouwens, die Dura-ace wielset is ook al behoorlijk aero.
Dit dus. Een tijdrit fiets is met hetzelfde vermogen altijd sneller dan een koersfiets of aerofiets

Plaats reactie