Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets voor Paris-Brest-Paris

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 sep 2018 15:20

veloheld.iconX (die moet je alleen in Duitse euro's afrekenen)

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 18 sep 2018 16:33

Nee_Nee schreef: 18 sep 2018 15:20 veloheld.iconX (die moet je alleen in Duitse euro's afrekenen)
Heb je ervaring met dit model?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 sep 2018 18:29

Only in my dreams

(maar hij wel: http://www.stephanvanraay.nl/veloheld-iconx)

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 18 sep 2018 18:57

aloisvonesterhazy schreef: 18 sep 2018 14:54 Ik durf het bijna niet te zeggen.... maar ik vind zo'n frame met een hoek van 90° tussen bovenbuis en balhoofdbuis helemaal niks. Het moet toch mogelijk zijn om een fiets in die maat mooiere verhoudingen te geven? Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
Blijft mijn oorspronkelijke vraag staan, want dat er leuke framebouwers zijn in Nederland weet ik ook wel :-)
OK, antwoord op de oorspronkelijke vraag. Geen ervaring met de modellen die jij noemt, maar ik wil graag de Bombtrack Audax (het 2017 model in bijzonder) en de Bombtrack Hook toevoegen als off-the-shelf opties. Prachtige fietsen en gemaakt van staal. Ik (1m89) heb de op een na grootste maat van een van hun fietsen en die is een tikkeltje aan de grote kant voor mij, dus jij past perfect op de grootste maat?

Delange63
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 apr 2016 13:32

Delange63 18 sep 2018 20:03

aloisvonesterhazy schreef: 18 sep 2018 14:54 Ik durf het bijna niet te zeggen.... maar ik vind zo'n frame met een hoek van 90° tussen bovenbuis en balhoofdbuis helemaal niks. Het moet toch mogelijk zijn om een fiets in die maat mooiere verhoudingen te geven? Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
Blijft mijn oorspronkelijke vraag staan, want dat er leuke framebouwers zijn in Nederland weet ik ook wel :-)
Mag je zeggen hoor! :D Overigens was het van mij een keuze, wilde met mijn 2.03 meter wel eens een fiets zonder spacertoren. Maar als je het anders zou willen......gewoon even overleggen met Bart.

Op de STI-shifters na heeft de fiets zo'n beetje alles wat Ivo beschrijft als de ideale fiets voor brevetten/PBP. En het belangrijkste hierbij vind ik dat de fiets zowel de 'pasvorm' heeft die ik wil, als de rij-eigenschapppen. Ook dat is uitgebreid besproken met Bart en hij ben zeker niet teleurgesteld.....paar weken geleden nog ermee col de la Bonette op en af geweest......man wat daalt die fiets fijn!

Op advies van Bart heb ik gekozen voor mechanische schijfremmen, onderweg (maar ook thuis :lol: ) prima zelf te repareren. En natuurlijk de mogelijkheid voor 32mm. Heerlijk comfi!!
Verder is het prettig als het frame vol hangt met de nodige nokjes voor dragertjes. Zelf gebruik ik voor brevetten een Carradice-tas, voor 'creditcardreisjes' een dragertje met Ortlieb tasjes. Ook dat is voor mij de meerwaarde van een goed contact met je framebouwer.

Zit een beetje klem qua mantelzorg, maar als het maar even lukt rijd ik er PBP op....

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 sep 2018 20:03

(Als je in Engelse ponden gaat betalen, wacht dan tot na de brexit. Als de Britten voor de vrije val kiezen, dan komt hun valuta ook in vrije val. In 1991 werden ze nog door de andere landen in het toenmalige EMS gered, maar dat gaat nu niet gebeuren)

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 18 sep 2018 20:47

aloisvonesterhazy schreef: 18 sep 2018 09:59 Bedankt voor je reactie, Ivo, je hebt een vrij nauwkeurige beschrijving gegeven van mijn huidige fiets :-). Die heeft inderdaad bar-endshifters, een Son-dynamo, ruimte voor spatborden, rekjes, Probleem is dat hij heerlijk fietst maar dat ik hem niet vertrouw. Het frame is dertig jaar oud en tweedehands, ik weet dus niet wat heeft meegemaakt. Vorig jaar heb ik de voorvork al een keer gebroken. Er zit nu een gelijke voorvork op, weer van Marktplaats. Deze zomer heb ik het brevet Rondom de Ardennen af moeten breken vanwege materiaalpech.
Een fiets als deze met vergelijkbare uitrusting is tegenwoordig alleen te krijgen als maatwerk of als vakantiefiets. Een vakantiefiets valt meteen een stuk zwaarder en lomper uit, dat wil ik ook niet.
De fietsen die ik als voorbeeld noemde zijn trouwens ook als frameset verkrijgbaar, waarmee al jouw nadelen wegvallen.
Vraagje: hoe zwaar is jouw nieuwe M-gineering? En komt dat nog een beetje in de buurt van het door mij genoemde budget?
De leeftijd van m'n 2e hands Koga Miyata Grantourer was ook mijn reden om een nieuwe te bestellen. Mijn Grantourer is uit '87 en ongeveer 10 jaar geleden 2e hands van een weduwe gekocht.
Gewicht van de m-gineering weet ik nog niet, het prijskaartje ligt in de buurt van de € 3,5k.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 18 sep 2018 20:53

aloisvonesterhazy schreef: 18 sep 2018 12:21 Ik ken de verhalen van Peter inderdaad. Ik heb zelf ooit een stel wielen bij M-gineering besteld, dat was ook niet iets voor iemand die haast heeft. Wel goede wielen trouwens. De website van Blacksmith heb ik met hangende pootjes moeten verlaten toen ik de prijzen zag, maar je hebt absoluut gelijk dat het een van de mooiste fietsen is die ik heb gezien.
Alleen frame vervangen is een optie, maar als ik alle onderdelen wil overzetten loop ik tegen een remprobleem aan. Ik heb cantilevers, die vind je niet meer op een standaard frame, dus moet ik kiezen voor ofwel zijoptrekremmen of schijfremmen. Ik neig dan gezien bandbreedtemogelijkheden tot het laatste, maar dan moet je weer meer onderdelen nieuw erbij nemen, en dan wordt zo langzamerhand een complete fiets weer goedkoper. Bovendien wil ik misschien ook wel iets anders dan de bar-end-shifters waar ultra_ivo zo van opgeeft. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel mensen PBP hebben moeten opgeven vanwege disfunctionerende shifters. De kinderziektes zijn daar toch zo langzamerhand wel uit?
Het probleem zijn niet de disfunctionerende shifters maar de disfuncionerende lichamen door het veelvuldige schakelen. Of dit een risico voor jou is hangt van de slijtage van je lichaam af. Dat kan ik niet beoordelen, jij wel. Ik heb de slijtage van iemand die 20 jaar postbode is geweest.
Cantileverremmen zijn in principe nog altijd goed mogelijk. Ik rij ze graag op m'n Bob Jackson (die af en toe ook een brevetje mag rijden). Bij een aantal Belgische klassiekerbeurzen was de laatste tijd ook een vlaamse framebouwer die allesinds redelijke prijzen en levertijden heeft. Als je met je huidige fiets bij zo'n framebouwer langskomt dan kan die heel makkelijk het frame overtekenen en een nieuw voor je maken, zonder slijtagesporen.
Of je gaat richting Surly of een aantal Britse frames, die hebben wel nog cantilevernokken. Met Fahradmanufaktur heb ik slechte ervaringen, het frame dat ik van hun gebruikte was ongeschikt voor cantilevers, de nokken stonden verkeerd en er ontbrak de stuitnok. Adapters slokten teveel remkracht op.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 18 sep 2018 20:55

Nee_Nee schreef: 18 sep 2018 20:03 (Als je in Engelse ponden gaat betalen, wacht dan tot na de brexit. Als de Britten voor de vrije val kiezen, dan komt hun valuta ook in vrije val. In 1991 werden ze nog door de andere landen in het toenmalige EMS gered, maar dat gaat nu niet gebeuren)
Alleen komt er dan een bult invoerrechten overheen waar je niet goed van wordt.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 20 sep 2018 10:28

De M-Gineering is opgehaald. Marten heeft hem aan de unster gehangen, hij komt op 15 kilo.

Afbeelding
De eerste foto die ik van Marten kreeg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een rondje van 20kilometer over het Groningse platteland kan ik zeggen dat de fiets lekker loopt. Alleen het Velo Orange zadel moet ik eens goed inrijden op mijn stadsfiets. Nu de M-Gineering vertrouwd maken met hellingen en hem eens een keer boven de 70km/u jagen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 sep 2018 10:36

Is Marten G nu ook al een fietsmerk?

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 20 sep 2018 11:55

Nee_Nee schreef: 20 sep 2018 10:36 Is Marten G nu ook al een fietsmerk?
Ja, al heel wat jaren.

Plaats reactie