Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets voor Paris-Brest-Paris

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 18 sep 2018 09:19

De titel zegt het al. Ik wil komend jaar Paris-Brest-Paris gaan fietsen en mij al van tevoren trakteren op een nieuwe fiets. Mijn keuze is beperkt door de volgende factoren:
-Ik wil een stalen frame
-Hij moet mooi zijn
-Ik ben twee meter lang (een meter binnenbeenlengte) en 0,1 ton zwaar.
-Budget: rond de tweeduizend pond.

Ik overweeg de volgende modellen:
-Fairlight Strael 2.0
-Condor Fratello
-Shand Stoater

Is er iemand die ervaring heeft met een van deze fietsen, of een betere suggestie heeft?

Ik weet dat er ook de mogelijkheid bestaat om een fiets op maat te laten maken, maar ik wil eerst de opties van een prêt-à-porter-model nagaan.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2062
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 18 sep 2018 09:46

van de 3 modellen zou ik het eerst voor de Shand gaan maar geen van de 3 overtuigt me.
Dit zijn in feite redelijk standaard opgebouwde fietsen. En de redelijk standaard opbouw is niet de meest geschikte voor PBP. Een aantal elementen ontbreken in de gedachtengang bij de beslissingen:

-Verlichting. Bij PBP rij je 1-3 nachten door. En dat zijn donkere nachten, Bretagne heeft geen last van luchtvervuiling. Je moet dus verlichting hebben die het lang volhoudt en sterk is. Denk bij sterk aan boven de 60 lux. Een Nederlands brevet rij je nog met een Ixon batterijlamp, voor PBP is dit een hoop gedoe, je blijft batterijen wisselen. Oplaadbaar kun je helemaal schudden, bij 6000 deelnemers is een stopcontact vinden niet te doen. Je moet dus een naafdynamo hebben. Daarbij is SON nog altijd de beste keuze.
-Slijtage. Bij PBP rij je 1200km. Tijdens die 1200km zou je normaal je fiets toch wel een paar keer hebben gepoetst/nagekeken. Daarvoor heb je de tijd niet tijdens PBP. De onderdelen moeten dit dus uithouden.
-Noodreparaties. Alles kan kapot en gaat kapot. Je moet het dus makkelijk langs de weg kunnen herstellen, vaak met geleend materiaal. Derailleurs/Shifters zijn iets wat makkelijk kapot gaat. Ik heb dan ook vaak een paar downtube shifters bij me en zorg dat mijn PBP fiets altijd daarvoor de aansoldeerpunten heeft. Mijn ervaring is dat ik bij de helft van mijn ritten van 1200km of meer iets heb aan de fiets dat ongeveer 20 minuten kost, vaak is dat de schakeling.
-Lichamelijke slijtage. Je lichaam moet het ook volhouden. Je zit op de fiets moet dus perfect zijn. Dat is het kernpunt van de keuze van je frame en het belangrijkste argument voor een maatfiets. Maar nog meer voor de keuze van je materiaal. Tegenwoordig is STI/Ergopower de norm voor gewone racefietsen, terecht. Maar voor de randonneur komt er dan een nadeel om de hoek kijken. STI/Ergopower verleidt je ertoe om continu op de remhandles te blijven zitten, een erg eenzijdige positie. Dit zorgt bij meerdere deelnemers voor problemen, niet alleen met nek/schouders maar ook met pols en vingers. Een goede remedie hiervoor zijn bar end shifters. Voordeel van deze shifters is dat je lomp kunt schakelen op veel verschillende manieren. Ze zijn ook makkelijker te repareren. En zoveel langzamer schakelen ze niet. Electrisch schakelen is voor de toekomst een optie maar nu nog net niet gewoon genoeg om te kunnen laten repareren.
-Versnellingen. Bij PBP en bij de brevetten krijg je alle mogelijke terreinen voor je wielen. Je ziet dan ook bij veel ervaren rijders een versnellingsvariant die alle terreinen aankan, een triple. Vooral voor Nederlandse randonneurs een voordeel. Rij je de vlakke brevetten in Nederland dan is een 40 of 42 voor heel handig voor de gewone randonneurssnelheden. Je hebt dan nog je 50 of 52 voor als het echt hard gaat. Daarnaast hoef je niet continu voor te schakelen als het van normaal naar even iets harder gaat. Plus je hebt de kleine versnellingen voor de Ardennen of Bretagne. Bij de tegenwoordig populaire compact zit je m.n. op het vlakke vaak net tussen de 34 en de 50 in. Daarnaast kan voor de Ardennen de 34 wat aan de krappe kant zijn. Net als voor Bretagne. Tegen het eind van PBP zijn je benen niet meer zo fris.
-Comfort. Staal is dan een goed begin. Maar kijk ook naar je vork. Een voorvork voor schijfremmen moet extra stijf zijn. Dat is niet comfortabel. Je levert dus iets in. Extra stijf hoeft je frame niet te zijn, er zijn toch geen premiesprints te winnen. Iets langer is geen probleem, sterker nog dat voorkomt slingeren als je moe bent of wil eten. Maar je fiets moet nog wel goed een bocht om kunnen, PBP is geen Flevopolder.
Een onderdeel van het comfort zijn de spatborden. OK, dit jaar hebben we amper regen gehad. Maar Bretagne is berucht om z'n slecht weer. Slecht weer met regen. De routiniers herinneren zich nog PBP 2007. Spatborden houden je droger, met name je zeem, en zorgen er voor dat er minder troep op je bidons komt. Troep vooral in de vorm van mest die van het land is gespoeld, mest met lekker veel bacteriën. Statistieken uit 2007 gaven aan dat er minder deelnemers maagproblemen hadden die spatborden gebruikten.
-Bagage. Populair zijn tegenwoordig de backpackingtassen. Klassiek is een rackpack of Carradice achtertas, vaak gecombineerd met een stuurtas. Een rackpack heeft mijn voorkeur omdat deze echt stabiel zit en je makkelijk toegang hebt. Dat scheelt weer tijd als je iets zoekt. Een stuurtas gebruik ik vooral voor m'n camera en de dingen die ik tijdens het rijden bij de hand wil hebben (inclusief routeinformatie).

Ik reed mijn 6 PBP's met in totaal 3 verschillende fietsen:

1995: Koga Miyata alloy randonneur. Nadeel: stijf, lang en toen nog onvoldoende verlichting (bracketdynamo met halogeenpitje). Voordeel: Suntour Command shifters. Zouden die bestaan voor 10 speed zou ik ze direct kopen.
1999-2011: Bioracer Stage randonneuse. Voordeel: loopt licht, op maat gebouwd en in de loop der jaren helemaal meegegroeid. Nadeel: maximaal 25mm banden, derailleurkabels lopen direct over het staal/poedercoating, daardoor veel weerstand bij het schakelen
2015: Koga Miyata Grantourer. voordeel: stabiel lopen, bar end shifters, voordragertje voor alle extra lampen.
Morgen ga ik mijn nieuwe PBP fiets afhalen bij M-Gineering die de ervaring van de afgelopen 6 edities meeneemt.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1658
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 18 sep 2018 09:48

Ponden, Britse merken..... Ik zou zeggen: Field, Hartley of Saffron. :like: Al zijn dat natuurlijk custom stalen frames. Maar dan heb je wel wat.

Gezien je lengte én een beste randonneur-rit, zou ik het overwegen. Is natuurlijk geen concreet antwoord op je vraag, maar toch.
Verder geen ervaringen met bovenstaande modellen helaas.

Edit: @Ivo Dikke chapeau voor je uitleg! :idea:
WiND 56 - 2020

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 18 sep 2018 09:59

Bedankt voor je reactie, Ivo, je hebt een vrij nauwkeurige beschrijving gegeven van mijn huidige fiets :-). Die heeft inderdaad bar-endshifters, een Son-dynamo, ruimte voor spatborden, rekjes, Probleem is dat hij heerlijk fietst maar dat ik hem niet vertrouw. Het frame is dertig jaar oud en tweedehands, ik weet dus niet wat heeft meegemaakt. Vorig jaar heb ik de voorvork al een keer gebroken. Er zit nu een gelijke voorvork op, weer van Marktplaats. Deze zomer heb ik het brevet Rondom de Ardennen af moeten breken vanwege materiaalpech.
Een fiets als deze met vergelijkbare uitrusting is tegenwoordig alleen te krijgen als maatwerk of als vakantiefiets. Een vakantiefiets valt meteen een stuk zwaarder en lomper uit, dat wil ik ook niet.
De fietsen die ik als voorbeeld noemde zijn trouwens ook als frameset verkrijgbaar, waarmee al jouw nadelen wegvallen.
Vraagje: hoe zwaar is jouw nieuwe M-gineering? En komt dat nog een beetje in de buurt van het door mij genoemde budget?

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 18 sep 2018 10:11

aloisvonesterhazy schreef: 18 sep 2018 09:59 Bedankt voor je reactie, Ivo, je hebt een vrij nauwkeurige beschrijving gegeven van mijn huidige fiets :-). Die heeft inderdaad bar-endshifters, een Son-dynamo, ruimte voor spatborden, rekjes, Probleem is dat hij heerlijk fietst maar dat ik hem niet vertrouw. Het frame is dertig jaar oud en tweedehands, ik weet dus niet wat heeft meegemaakt. Vorig jaar heb ik de voorvork al een keer gebroken. Er zit nu een gelijke voorvork op, weer van Marktplaats. Deze zomer heb ik het brevet Rondom de Ardennen af moeten breken vanwege materiaalpech.
Een fiets als deze met vergelijkbare uitrusting is tegenwoordig alleen te krijgen als maatwerk of als vakantiefiets. Een vakantiefiets valt meteen een stuk zwaarder en lomper uit, dat wil ik ook niet.
De fietsen die ik als voorbeeld noemde zijn trouwens ook als frameset verkrijgbaar, waarmee al jouw nadelen wegvallen.
Vraagje: hoe zwaar is jouw nieuwe M-gineering? En komt dat nog een beetje in de buurt van het door mij genoemde budget?
Als het frame het probleem is, dan zou ik alleen het frame vervangen. Voor 2000 euro zijn er hele sjieke frames te vinden.

Bij M-gineering zou ik er weinig hoop in hebben dat het frame voor de kwalificatiecyclus geleverd kan worden (afgaande op de verhalen van Peter/FryskBloed). Misschien dat Wind of Blacksmith nog een optie is? Dit (https://www.wereldfietser.nl/www/phpbb/ ... p?t=21081m, tweede plaatje) blijft een van de mooiste randonneursfietsen die er in Nederland te zien valt bij brevetten.

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 18 sep 2018 12:21

Ik ken de verhalen van Peter inderdaad. Ik heb zelf ooit een stel wielen bij M-gineering besteld, dat was ook niet iets voor iemand die haast heeft. Wel goede wielen trouwens. De website van Blacksmith heb ik met hangende pootjes moeten verlaten toen ik de prijzen zag, maar je hebt absoluut gelijk dat het een van de mooiste fietsen is die ik heb gezien.
Alleen frame vervangen is een optie, maar als ik alle onderdelen wil overzetten loop ik tegen een remprobleem aan. Ik heb cantilevers, die vind je niet meer op een standaard frame, dus moet ik kiezen voor ofwel zijoptrekremmen of schijfremmen. Ik neig dan gezien bandbreedtemogelijkheden tot het laatste, maar dan moet je weer meer onderdelen nieuw erbij nemen, en dan wordt zo langzamerhand een complete fiets weer goedkoper. Bovendien wil ik misschien ook wel iets anders dan de bar-end-shifters waar ultra_ivo zo van opgeeft. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel mensen PBP hebben moeten opgeven vanwege disfunctionerende shifters. De kinderziektes zijn daar toch zo langzamerhand wel uit?

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 18 sep 2018 13:50

Er zijn nog frames waar je cantilevers op kwijt kunt, bv. Surly Cross Check.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1658
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 18 sep 2018 13:55

Voor alleen een frame zou ik toch even contact opnemen met Bart van Wind Cycleworks :winkthumb:
Staal, op maat, alles afgestemd op al jouw wensen, absoluut niet de hoofdprijs, mooie fillet brazed verbonden buizen en Zeeuws vakmanschap. Al zijn de laatste 2 punten natuurlijk subjectief.

Remmen is geen probleem, er zijn ook mechanische remschijven. Die kan je onderweg zelf makkelijk onderhouden. En zijn niet zo heel duur.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 sep 2018 14:21

Sowieso +1 voor Wind omdat Bart "wat ervaring" heeft met frames voor lange mensen.

STI's en (hydraulische) schijfremmen zullen bij de meesten echt wel heel blijven. Het is alleen zo lullig als je ergens 4 jaar mee bezig bent en dan halverwege moet stoppen omdat je materiaal het begeeft. Vandaar de keuze voor eenvoudige techniek bij velen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1658
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 18 sep 2018 14:31

Bart is zelf ook aardig lang. ;)
Hier een schappelijke randonneur: http://windcycleworks.nl/post/153638429 ... randonneur
Afbeelding
WiND 56 - 2020

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 18 sep 2018 14:54

Ik durf het bijna niet te zeggen.... maar ik vind zo'n frame met een hoek van 90° tussen bovenbuis en balhoofdbuis helemaal niks. Het moet toch mogelijk zijn om een fiets in die maat mooiere verhoudingen te geven? Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
Blijft mijn oorspronkelijke vraag staan, want dat er leuke framebouwers zijn in Nederland weet ik ook wel :-)

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 18 sep 2018 14:57


Plaats reactie