Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Tweedehands racefiets

Bussssie
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2018 10:26

Bussssie 12 sep 2018 17:05

Walter je geeft aan met cassettes te wisselen he. Is dit sowieso beter in nederland anderen te gebruiken als in de bergen? Of een kant en klare voor alles?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 sep 2018 17:06

Idd fietsen is het hoofddoel. Maar 2 keer per jaar moet je toch eens goed naar die fiets -laten- kijken (of grofweg om de 5000km - ik zeg maar iets, er zijn redenen om het meer of minder te doen). En die nieuwe fiets moet na een paar weken opnieuw bekeken worden op zeker te zijn dat hij idd nog in orde is.

Bussssie
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2018 10:26

Bussssie 12 sep 2018 17:09

walter- schreef: 12 sep 2018 17:06 Idd fietsen is het hoofddoel. Maar 2 keer per jaar moet je toch eens goed naar die fiets -laten- kijken (of grofweg om de 5000km - ik zeg maar iets, er zijn redenen om het meer of minder te doen). En die nieuwe fiets moet na een paar weken opnieuw bekeken worden op zeker te zijn dat hij idd nog in orde is.

Oh ok ik schrok al! Haha de apk van de fiets had ik idd gelezen dat dit wel handig is te doen zo twee keer per jaar. Maar met een nieuwe fiets zul je door de regel heen met regelmatig de ketting controleren fiets schoon houden niet veel meer onderhoud aan zitten toch?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 sep 2018 17:12

Bussssie schreef: 12 sep 2018 17:05 Walter je geeft aan met cassettes te wisselen he. Is dit sowieso beter in nederland anderen te gebruiken als in de bergen? Of een kant en klare voor alles?
In principe is de triple de klant en klare voor alles. Maar een beginnende renner heeft in de bergen naar mijn ervaring toch een bijna 1-1 verhouding nodig. En de btwin triple komt nog met relatief zware cassette (weinig tandjes).
Maar zolang je niet gereden hebt kan je daar geen serieus antwoord op geven. Ik rij graag op met een hoge cadans van tegen de 100 aan, anderen zijn met 60 tevreden en kunnen daarom met heel andere verzetten dan ik.
Dus eerst gaan fietsen en zelf ondervinden. Alle fietsen die hier de revue passeren zullen in ieder geval je in Nederland perfect verder helpen. Bergop rijden is echter een ander paar mouwen....En dan zeker de klim die jij wil proberen ;-).

Walter

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 sep 2018 17:13

Word vrienden met de lokale fm en met de lokale fietsvereniging. Daar ga je van leren.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 sep 2018 17:15

Bussssie schreef: 12 sep 2018 17:09 ...Maar met een nieuwe fiets zul je door de regel heen met regelmatig de ketting controleren fiets schoon houden niet veel meer onderhoud aan zitten toch?
Het is idd in de eerste plaats vooral controleren of alles nog in orde is. Maar een goed onderhouden oudere fiets heeft maar evenveel controleren nodig als een nieuwe fiets. Normaal zal je de eerste 10k km niets moeten vervangen (eventueel preventief de ketting).

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 12 sep 2018 17:18

Pielen aan je fiets hoort erbij. Of het nou afstellen, onderhoud of reparatie is.
De Scapin heeft als eventueel nadeel dat de vorkpen helemaal is ingekort. Je hebt dan geen afstelmogelijkheid in de hoogte meer.
Een triple geeft je meer vrijheid maar een compact werkt ook prima.
Kwaliteit van de afmontage: bla, bla bla het zal allemaal wel. Het schakelt allemaal prima en hoe meer geld je uitgeeft hoe fijner het schakelt. Remmen is wel een dingetje. De onderkant van de markt levert wel eens angstaanjagend slechte dingen op maar ik heb alleen maar ervaring met goedkope Miche en tektro in deze: blijf er vandaan.

Jooster
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 jan 2017 16:13

Jooster 12 sep 2018 17:53

walter- schreef: 12 sep 2018 17:12
Bussssie schreef: 12 sep 2018 17:05 Walter je geeft aan met cassettes te wisselen he. Is dit sowieso beter in nederland anderen te gebruiken als in de bergen? Of een kant en klare voor alles?
In principe is de triple de klant en klare voor alles. Maar een beginnende renner heeft in de bergen naar mijn ervaring toch een bijna 1-1 verhouding nodig. En de btwin triple komt nog met relatief zware cassette (weinig tandjes).
Maar zolang je niet gereden hebt kan je daar geen serieus antwoord op geven. Ik rij graag op met een hoge cadans van tegen de 100 aan, anderen zijn met 60 tevreden en kunnen daarom met heel andere verzetten dan ik.
Dus eerst gaan fietsen en zelf ondervinden. Alle fietsen die hier de revue passeren zullen in ieder geval je in Nederland perfect verder helpen. Bergop rijden is echter een ander paar mouwen....En dan zeker de klim die jij wil proberen ;-).

Walter
Als je net begint met fietsen en tegen 100 kilo weegt, dan is een "bergcassette" denk ik wel aan te raden als je al snel de bergen in wil. Is geen gigantische investering, maar kan groot verschil maken.

Bussssie
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2018 10:26

Bussssie 12 sep 2018 20:07

Dank allen voor de vele info. Bergcassettebestaat ook voor alles wel wat he haha... Ik heb t opgezocht en ja mocht ik dan gaan twijfelen heb ik dat iig in het achterhoofd. De komende tijd zal het vooral vlak zijn en proberen een goede conditie op te bouwen.

De remmen zal ik ook meenemen in t verhaal maarja zijn zoveel verschillende merken.. Deze moet ik gewoon opzoeken als ik een fiets vindt of dit goed is of niet.

Ik denk dat ik wel voor een nieuwe fiets ga. De basis is dan iig goed en staat.

Het kiezen tussen de compact of triple merk dat ik dat toch wel lastig vindt je koopt natuurlijk ook niet zomaar even een fiets met als gevolg dat je de verkeerde keus maakt

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 12 sep 2018 20:08

Als het precieze gewicht je -terecht- niet zo veel uitmaakt, zou ik ook eens naar een stalen fiets kijken. Dat rijdt comfortabeler (zeker in vergelijking met aluminium) en ik vind (bijvoorbeeld) een Koga FullPro-C (staat ook wel op MP) aanzienlijk mooier dan die Scapin. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Met een triple zou die Panarotta volgens mij goed te doen moeten zijn. Sterker nog, daarmee zou je vrijwel overal boven moeten komen, als je de echt absurde hellingen als de Mortirolo en meer nog de Zoncolan even buiten beschouwing laat. Het is niet zo hip als een compact, maar ja, hipheid is overrated. Zeker in de fietswereld.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 sep 2018 20:25

Een Shimano 10 speed bergcassette kost geen drol. Ik heb er laatst nog 2 gekocht voor minder dan twee tientjes per stuk. Tel er vier tientjes gereedschap bij en je doet voortaan 90% van het onderhoud zelf. Als je klein beetje handig bent moet je zelf gaan sleutelen want bij de fietsenmaker zijn de onderdelen twee keer zo duur als op internet en dan krijg je nog het uurloon.

Aan zo'n Scapin van 435 euro kun je nog heel wat versleutelen wil je op de prijs van een leuke instap racefiets komen. Als je nu de winter door gaat fietsen dan is bij een nieuwe fiets waarschijnlijk ook je ketting op en misschien wel meer. Serieus km's maken kost gewoon een beetje geld.
Campagnolo Ultra Dork

Bussssie
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2018 10:26

Bussssie 12 sep 2018 21:16

Tijanus: Ik las ergens dat je dan op zo compact met 30 tandjes op t achterblad net zo makkelijk rijd als een tripple. Klopt dit dan of is een tripple echt nog wel lichter? Want anders zou ik denk ik dan eerder voor d compact gaan met een cassette zoals ernie dan beschrijft en een wat mindere tanden voor nederland.? Ik zag de koga maar die is welke jij bedoelt dnk ik die van noord holland ik woon in twente... Ik zag deze dan van koga in delden bij mij op de hoek. Is dit een dubbel of een compact ? Dat staat er dan weer niet bij en kan ik dan hiermee bijvoorbeeld met de cassettes gaan wisselen?

Koga Full pro -M Carbon 62 cm Frame 18V Ultegra groep!!
€ 650,00
http://link.marktplaats.nl/m1314114989? ... ialbuttons

Plaats reactie