Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Tweedehands racefiets

Bussssie
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2018 10:26

Bussssie 13 sep 2018 15:27

Swedish Chef schreef: 12 sep 2018 21:58 Je plaatst hier af en toe een fiets van MP in met de vraag of die wat is. Ik snap dat het bij het zoeken naar een fiets vaak zo begint, maar het is naar mijn mening niet noodzakelijk een goede start. Heb je de FAQ nieuwe racefiets kopen al doorgelezen? Veel waardevolle tips.

Met een budget van 900 euro is een nieuwe aluminium fiets mogelijk aantrekkelijk. Geen enkel onderdeel is versleten, je kan de eerste tijd onderhoudskostenvrij fietsen. Bij een MP- fiets kan dat anders zijn.
Merken waar je op kan letten zijn bv Sensa, Ghost, Bulls ,Btwin, Cube, Scott, mss Giant of Trek maar er zijn er nog veel meer. Groepen 105 of Tiagra. Online kan een aanbieding van Canyon binnen je budget vallen, Rose is denk ik net boven budget.

Heb je alle andere spullen al? Kleding, schoenen, helm, gereedschap, reserveonderdelen. Heb je daar aanvullend geld voor over of moet het van die 900 af?
Om je te oriënteren zou je de wielerzaken in de (wijde) regio eens kunnen bezoeken. Er zijn op dit moment volop acties/sales. Gewoon maar eens kijken, geld nog in de zak houden en lijstjes voor jezelf maken.
Fietsen van Decathlon zijn prima, maar als je in 4-5 andere zaken gaat kijken kan je wat beter vergelijken wat de verschillen tussen fietsen zijn qua uitrusting, prijs en looks. Bij de specialist mag je ook advies verwachten, bij Decathlon moet je het even treffen of je geholpen wordt door iemand die zelf fietst of er veel van weet.

Het onderhoud aan de fiets kan je door een fietsenmaker laten doen, je kan ook makkelijk leren veel zelf te doen. Het is echt simpeler dan gedacht. 95% van de mensen kan leren om een cassette en ketting te vervangen, nieuwe remblokjes te monteren en ook het afstellen van een derrailleur aan de hand van een joetjoeb filmpje is wellicht makkelijker dan je nu zou denken. Als je hierover nadenkt kan een fiets die je via internet of bv uit Sittard haalt in eens toch aantrekkelijker wezen. Wel moet je de maat weten natuurlijk. Twee keer per jaar je fiets laten checken bij de fietsenmaker is dan echt niet nodig.
Ik zou dit verhaal nog veel langer kunnen maken, maar het helpt als je richting geeft met verdere vragen.
Dankje voor de tips! Ik ga inderdaad is rond kijken bij de winkels bij ons in de buurt om ook de verschillen goed te onder vinden. Het zal ook met smaak te maken hebben wat het fijnste zal zijn. De. Tips in het forum nieiwe race fiets zijn idd waardevol en staat erg veel bruikbare informatie in!

Bussssie
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2018 10:26

Bussssie 13 sep 2018 15:29

Tijanus schreef: 12 sep 2018 23:03
Bussssie schreef: 12 sep 2018 21:48
walter- schreef: 12 sep 2018 21:34 hangt maar van de verhoudingen af: je kan ook op de triple een 30t monteren.
En ik beweer dat je die gaat nodig hebben ;-). Ga je voor dubbel, ga zeker voor de 32T cassette.
Haha ik geloof je meteen en als ze met nog meer tanden zijn dan zal ik die ook nodig hebben wss.
Wat Walter zegt is uiteraard correct: het gaat om de verhoudingen. Als het kleinste tandwiel op de triple kleiner is dan het kleinste tandwiel van een compact, rijdt hij met met dezelfde casette achter naar rato lichter.

Of je die extreem lichte verzetten nodig hebt moet nog blijken. Jaren geleden reed ik een cyclo waarin ene Jochem Uytdehaage (de schaatser inderdaad) 'iets' voor mij eindigde, en hij bleek daarbij de Mortirolo te hebben bedwongen met 39x25 als kleinste verzet. De man is natuurlijk nogal wat lichter en beter getrained dan jij en ik, maar kennelijk vond hij het acceptabel om op de steilere stukken (18% op de Mortirolo) een cadans van rond de 60 rpm te trappen.

Dat is niet iets wat ik iemand zal aanraden, maar misschien bevalt een cadans van 75 a 80 bij het klimmen jou prima, en kun je met iets als 36x27 toe op de Panarotto. Misschien draai je -zoals Walter- liever tegen de 100 rpm, en dan zul je (bij gelijk vermogen) navenant kleiner moeten kunnen schakelen - dus rond 32x32. (Technisch: 36x27 bij 75 rpm levert precies dezelfde snelheid op als 32x32 bij 100 rpm).

Dat gezegd hebbende, het is altijd fijn/veilig nog wat tandjes 'op reserve' te hebben. Zeker als je nog niet weet hoe jouw 'klimstijl' is.
dus dit wordt ervaren en gokken dat t het goede heb genomen en anders veranderen dan maar... Ik denk dat ik voor sage moet gaan en iig zoals je beschrijft dus voor de zekerheid wat meer tanden moet overhouden

Bussssie
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2018 10:26

Bussssie 13 sep 2018 15:32

Tijanus schreef: 12 sep 2018 23:14
Lcsmet schreef: 12 sep 2018 21:49 Waarom zou je een tweedehands fiets kopen als je voor 900 Euro een splinternieuwe alu fiets model 2019 met Shimano Tiagra kan kopen.
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 4/p/23656/
Bijvoorbeeld omdat je geen alu frame wilt rijden (echt een heel mooi materiaal voor MTBs en ligfietsen, maar m.i. veel minder voor racefietsen), of omdat je verwacht dat een tweedehands Record groep na je eerste 5.000 km beter schakelt dan die nieuwe Tiagra.
(wat best eens zou kunnen kloppen...)

De genoemde 900 euro is wat krap voor een tweedehands Colnago CT1 met record. Maar voor een oude CT1 zou ik die nieuwe Trek echt schaterlachend laten staan... ;)
(Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat die Trek een slechte fiets is voor dat geld).
dat zal in het begin lastig worden wat precies bij mij past ik denk dat t ddoor de ervaring op verschillende fietsen uiteindelijk de beste keuze kan maken?

Bussssie
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2018 10:26

Bussssie 13 sep 2018 15:33

Tijanus schreef: 12 sep 2018 23:28
Bussssie schreef: 12 sep 2018 21:16 Ik zag de koga maar die is welke jij bedoelt dnk ik die van noord holland ik woon in twente...
Die in Breezand inderdaad, en ach, dat is een reis die je maar één keer hoeft te maken, zelf zou ik die afstand voor een hele fiets niet zo zwaar laten wegen.
Bussssie schreef: 12 sep 2018 21:16 Ik zag deze dan van koga in delden bij mij op de hoek. Is dit een dubbel of een compact ? Dat staat er dan weer niet bij en kan ik dan hiermee bijvoorbeeld met de cassettes gaan wisselen?

Koga Full pro -M Carbon 62 cm Frame 18V Ultegra groep!!
€ 650,00
http://link.marktplaats.nl/m1314114989? ... ialbuttons
Zo op het oog lijkt dat een buitenblad 52 en dus hoogstwaarschijnlijk een dubbel, geen compact. En gevoelsmatig ben ik wat huiverig voor carbon bij een wat oudere tweedehands fiets (deze Koga oogt duidelijk minder recent dan de Scapin). Helemaal rationeel is dat niet, want er rijden nog steeds van die stokoude Giant Cadex frames uit begin jaren 90 probleemloos door de polder...
Die slaan we dus over om te bekijken haha dankje voor de informatie hierover !

Bussssie
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2018 10:26

Bussssie 13 sep 2018 15:36

sloeren schreef: 13 sep 2018 13:24
MPolleke schreef: 13 sep 2018 12:03 Een stalen Koga Full Pro staat hier:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
De prijs is met 550 Euro wel wat fantastisch
En toch kan ik wel begrip opbrengen voor mensen die geen vijf ( 5 ) uur in de auto willen zitten om een stalen Koga te halen. :ugeek: ;)
ja weetje die vijf uur wil ik echt wel rijden maar ik hoor en merk hier dat er zoveel bij komt kiken of een fiets klopt dan is even kijken of die me past wel een eind.. Als je dan voor het eerst een fiets koopt en je wil vraag fietsen weegt het misschien toch on maar te kiezen hiervoor. Dat zou zonde zijn om vervolgens dan minder plezier te hebben omdat het toch niet helemaal is wat je wilt..

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 sep 2018 18:24

Mijn stelling: als je 5 uur gaat rijden om naar een fiets te kijken, ga je wat er ook gebeurt met een fiets naar huis. Anders moet je aan jezelf uitleggen dat je 5 uur voor janl*l in de auto hebt gezeten.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 13 sep 2018 19:29

Als je als leek voor een 2dehands gaat is de aanwezige slijtage niet gemakkelijk in te schatten. De kost voor herstellingen en/of een upgrade kan flink oplopen.
Vaak zegt men, je koopt andermans miserie. Misschien iets om over na te denken.
Ik ben zelf beginnen fietsen op een 2dehands fiets maar vrij snel overgestapt naar een nieuw exemplaar. Als het fietsen bevalt wil je snel overstappen naar materiaal dat meer aangepast is aan je persoonlijke wensen én vooral aan je fysionomie. Gevolg: op korte tijd 2 maal kosten.

Die Koga is echt wel een oldie. Maar dat is een persoonlijke mening.

Momenteel hebben de fietszaken veel aanbiedingen met grote kortingen want de modellen 2019 komen er aan.
Succes!

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 13 sep 2018 19:44

Bussssie schreef: 13 sep 2018 15:32
Tijanus schreef: 12 sep 2018 23:14
De genoemde 900 euro is wat krap voor een tweedehands Colnago CT1 met record. Maar voor een oude CT1 zou ik die nieuwe Trek echt schaterlachend laten staan... ;)
(Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat die Trek een slechte fiets is voor dat geld).
dat zal in het begin lastig worden wat precies bij mij past ik denk dat t ddoor de ervaring op verschillende fietsen uiteindelijk de beste keuze kan maken?
Of minstens (een seizoen) ervaring op één fiets, waardoor je weet wat voor jou aan die fiets wel fijn werkt, en wat je iets minder vind. Op basis daarvan kun je (bij de FM of hier) wat meer gerichte vragen stellen waarmee je de mindere punten mogelijk zou kunnen verhelpen.

Als je daarbij aanneemt dat je die eerste fiets na één of twee seizoenen inruilt voor een passender exemplaar, zal de afschrijving op een tweedehands fiets al snel minder zijn dan op een nieuwe.

(Als je die Scapin over twee jaar weer op MP zet voor 100 euro minder dan waarvoor je hem nu zou kopen, raak je hem denk ik wel kwijt, een B'twin van 2 jaar oud voor 100 euro onder de nieuwprijs verkopen lijkt me daarentegen onmogelijk).

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 13 sep 2018 20:57

patrickvb schreef: 13 sep 2018 19:29 Als je als leek voor een 2dehands gaat is de aanwezige slijtage niet gemakkelijk in te schatten. De kost voor herstellingen en/of een upgrade kan flink oplopen.
Vaak zegt men, je koopt andermans miserie. Misschien iets om over na te denken.
(...)
YMMV, oftewel, your mileage may vary.

Natuurlijk is de tweedehandsmarkt niet risicoloos, maar met de (even uit het hoofd) negentien fietsen die ik in mijn leven tweedehands gekocht heb, heb ik nooit problemen gehad waarvan ik dacht 'dat had de verkoper wel mogen/moeten zeggen'. Wel heb ik één keer een fiets laten staan waarvan de werking van het schakelsysteem me niet aanstond (versleten Veloce ergopowers). En ergopowers vervangen is (in tegenstelling tot cassettes, kettingen, kabels en banden) inderdaad vrij kostbaar.

De afgelopen winter hem ik me er nog over verbaasd hoe enorm hufterproof de oude 8-speed XT groep op mijn MTB (spelefiets voor in de wintermaanden) is. Niet goed genoeg schoonmaken na een kennelijk toch behoorlijk gepekeld ritje en een klein jaar achter in de schuur laten staan levert wel een compleet vastgeroeste ketting op, maar na het vervangen van alleen die ketting weer een probleemloos schakelende fiets.

En ik denk dat als ik niet meer dan een set nieuwe bandjes (en een drupje olie) op mijn allereerste racefiets gooi (1983 Koga road winner, 2x5 shimano 600) er probleemloos een Elfstedentocht of Amstel Gold Race mee gefietst kan worden. De Panarotta wordt wat pijnlijk met 42x24 als lichtste verzet (en 12(?) kilo fiets), maar uiteindelijk kom ik daar dan ook wel boven... ;)

(Disclaimer: Een recent schakelsysteem schakelt natuurlijk stukken fijner, en buiten nostalgische gevoelens is het niet aan te raden voor een fiets met minder dan 9-speed groep te gaan, wegens gebrekkige compatibiliteit van alle 8-speed-en-ouder groepen. Buiscommandeurs zijn natuurlijk helemaal uit den boze).

Plaats reactie