Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Met lange bbl altijd toegewezen op endurance model?

DonVino84
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 aug 2018 22:08

DonVino84 31 aug 2018 22:29

Hi, ik fiets nu 1,5 jaar op een 2e hands Bulls Desert Falcon die eigenlijk te groot voor me is. Naïef gekocht via Marktplaats voor erbij naast m'n mtb. 60cm frame, ik ben 183cm lang en heb lange benen. Er zit dus ook inmiddels een stuurpen van 7cm op en ik vind dat 't stuur nog steeds te ver staat. Na een bikefitting gedaan te hebben was de tip om een kleinere endurance achtige fiets aan te schaffen, m'n huidige fiets is te groot om op mijn maten af te kunnen stellen.

Nou wil ik natuurlijk een fiets die me wel goed past en de Canyon Endurace vind ik zelf een erg mooi ding, alleen blijft de vraag door me hoofd spoken of ik nu niet ineens veel rechter op kom te zitten. Op m'n huidige te grote fiets zit ik best diep en vind dat wel lekker, maar de reach is te groot. Ik wil dus een nieuwe fiets met kortere reach maar wil wel diep zitten. Mijn verstand zegt namelijk dat de Endurace van Canyon beter past bij mijn lichaam maar m'n gevoel zegt 'doe die Ultimate want je wil knallen'. Of zit je op de Endurace zonder alle spacers alsnog lekker diep?

Anyway, de vraag die dus door m'n hoofd blijft spoken is of fietsers met relatief lange benen altijd op endurance modellen zijn aangewezen en nooit de agressievere racers kunnen fietsen of dat dat wel degelijk kan?

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 01 sep 2018 06:38

60 cm frame bij een lengte van 1.83 m, ben niet verbaasd dat je met een stuurpen van 7 cm heb op dit moment.

Inderdaad een kleiner frame! Ik weet niet hoelang die benen van jou zijn, maar er moet echt wel een frame te vinden zijn wat aan je eisen voldoet, zeker als je diep wil zitten en dat het geen endurance model hoeft te zijn.


Ik ben geneigd te zeggen juist niet, zeker omdat je aangeeft diep te willen zitten.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12626
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 sep 2018 07:43

Wat is je BBL dan?
Ik ben 185 en 91cm dat is ook aan de lange kant.

Wat kunnen je benen aan, ik heb wel een race racert en je zit dan met een 2cm spacing al snel tussen de 11cm en 12cm drop. Wat kunnen je hamstrings, heup en bilspieren aan is de vraag.

Maak niet de fout door steeds korter te gaan zitten. Ik heb zelf een 56cm van een foil (maar die is net zo groot als bv een canyon 58cm slx) en ik zit met een 12cm stuurpen.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 01 sep 2018 08:06

Ik heb een BMC teammachine. Die heeft qua balhoofdbuis lengte ongeveer hetzelfde als die van canyon endurace in dezelfde maat. Ik heb daarmee een drop van 13 cm met 2cm spacers.

Doordat ik lange armen heb is die drop niet heel erg diep dus daar hangt het dan ook wel weer van af.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 01 sep 2018 08:14

Ga eens goed de Ultimate en Endurace vergelijken. In een kleinere maat kan je op een Endurace zonder spacers net zo diep komen als op een Ultimate. Ik weet niet of de grotere maten ook zo dicht bij elkaar liggen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Rmr
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jan 2014 22:18

Rmr 01 sep 2018 08:37

Italiaanse fietsen hebben vaak een korte geometrie.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 sep 2018 09:27

Een Endurace in de maat die past bij jouw lengte is hooguit een cm korter dan die Bulls volgens mij. Zelfs dat gaat dus niet endurance genoeg zijn als je nu met een 7cm stuurpen fietst. De Ultimate mag je dan al helemaal vergeten.
Als je "lekker diep" kunt zitten dan zou je ook wel makkelijk bij het stuur van de Bulls moeten kunnen met zo'n korte stuurpen. Het gaat dan om de afstand stuur-zadel en die wordt met een diepere zit ook weer groter.

Ik denk dan eerder aan een Trek Domane o.i.d. Ik zou in ieder geval niet zomaar een fiets via internet bestellen maar zorgen dat je een echte testrit kunt maken.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 sep 2018 12:24

DonVino84 schreef: 31 aug 2018 22:29 ........, ik ben 183cm lang en heb lange benen. .................;
Ik wil dus een nieuwe fiets met kortere reach maar wil wel diep zitten. .................
Hoe lang zijn je "lange" benen en hoe diep kan/wil je zitten?

Ik ben 187 cm en heb een bbl van 94 cm.
Ik heb een Trek Domane, de fiets met de hoogste stack voor de kortste reach.

Als ik in ons groepje niet kan volgen is het niet door de fiets maar omdat de benen niet goed genoeg zijn,
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 01 sep 2018 12:52

Als eerste probeer ik mee te denken maar zitten hier in je topic mensen die vele malen meer weten van geometrie dan dat ik dat doe. Dus mijn advies is meer voor spek en bonen en misschien wat meer te leren ;)

Zelf ben ik 1.86cm met een bbl van 93cm, nooit geweten dat dit best een beetje vreemde verhouding is, voor mijn huidige fiets reed ik een Cannondale Synapse frame maat 61. Nu ben ik meer een endurance model man omdat ik liever rechter op mijn fiets zit en geen racer ben vandaar was er voor mij het advies een endurance model te nemen ipv een aero model..... Nu dacht ik altijd dat ik door mij lengte een grotere frame maat moest hebben. Ik heb sinds kort een Isaac Boson (endurance) maat 58 en had even het gevoel dat dit niet juist kon zijn, maar met de resultaten van mijn bikefit konden ze alle maten echt prima kwijt op een voor mijn gevoel te klein frame.

Als je al een bikefit hebt gehad dan kun je toch rustig met je resultaten naar een goede FM gaan en daar alles voorleggen waar je nu tegenaan loopt? Hier kan je echt meer dan prima advies krijgen dat staat als een huis!!!
Maar ga even langst een goede zaak, probeer eens wat aero modellen het zal toch best goed komen in goed overleg

Nogmaals, mijn mening is puur gebaseerd op persoonlijke ervaring, de mannen boven mij zijn vele malen beter in het geometrie advies ;)

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 01 sep 2018 13:56

@Martin78, jouw Isaac "endurance" heeft in vergelijking met merken als Colnago en Bianchi zelfs nog een sportievere geometrie dan de sportieve modellen van die merken. Geen idee welke fm jou dan op die fiets heeft gezet, maar de meeste fm doen alles om een fiets te verkopen.
De stack/reach verhouding van de Boson ruim onder de 1,5.
Voor TS is het dus raadzaam om een frame te kiezen met een stack/reach verhouding van boven de 1,5.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 01 sep 2018 19:36

Wat is de stack en reach van je huidige Bulls Desert?

DonVino84
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 aug 2018 22:08

DonVino84 01 sep 2018 21:48

Dank voor alle antwoorden en het meedenken. Als ik het goed begrijp is dus de endurance fiets van het ene merk soms nog sportiever dan de sportieve fietsen van het andere merk en kun je dus best een sportievere fiets vinden met relatief korte reach als je goed zoekt bij het juiste merk.

Beste jungle om je weg in te vinden moet ik zeggen, maar ach dat maakt het ook leuk. Is er nooit een online tooltje gemaakt waarin je niet per merk maar in de totale markt de meest geschikte modellen voor jouw maten kunt vinden? Zoals het PPS van Canyon maar dan voor alle recente modellen van de grote merken. Zou ideaal zijn.

Mijn binnenbeen lengte is trouwens 90cm!

Plaats reactie