Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Winter is coming

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 30 aug 2018 09:43

Beste Forumlezers,

De zomer loopt helaas op z'n einde & stilaan beginnen we onze rollen van onder het stof te halen en onze 'indoor cycling room' te prepareren, alleszins zo zit het bij mij :)

Beginnen doe ik met een nieuwe Wahoo Kickr Core die in september wordt geleverd. Nu heb ik geen zin om mijn nieuwe fiets (BMC Teammachine) op de rollen te zetten maar een aparte rollenfiets aan te schaffen. Ik weet het - hier zijn al genoeg topics over!
Maar hier wil ik het specifiek hebben over de prijs/kwaliteitsverhouding van 2de handsfietsen voor op de rollen.

ONDERZOEKSVRAAG:
Hoe laag kunnen we gaan in prijs & toch genoeg fietscomfort behouden voor een hele winter door te trainen op de rollen? Wat zijn jullie eisen voor een rollenfiets?

Dat is de vraag die ik hier stel & beantwoord wil zien, alleszins jullie visie hierop aangezien dit geen exacte wetenschap is maar voor ieder een persoonlijke kwestie.

Ikzelf ben een 2de hands B'twin triban 520 van het jaar 2016 tegengekomen (sora afgemonteerd - triple). Goed onderhouden en buiten het vervangen van een ketting in perfecte staat. Nooit afgezien en enkel recreatief gebruikt. Deze wordt aangeboden voor €250. Wat is jullie gedacht qua verhouding prijs/rollenkwaliteit/comfort ?

Link: https://www.decathlon.co.uk/triban-520- ... 22663.html
Laatst gewijzigd door Wiedse op 30 aug 2018 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
It's just a hill - Get over it

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 30 aug 2018 09:55

Zolang je er goed op zit zal elke fiets voldoen.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 30 aug 2018 10:06

Je zult even in de specificaties moeten opzoeken hoeveel speed groep je nodig hebt.
Ik heb ooit een 8jr oude Defy gekocht met een vrij verotte noname shimano groep. Die heb ik 1 winter buiten de vernieling in gereden door weer pekel en wind en daarna geupgrade met een oude ultegra 10sp groep en op de dirreto gezet. Door de intensieve verkrachting in de winter, is ook het balhoofdlager gesloopt, gelukkig is Zwift niet heel erg bochtig, dus die heb ik niet meer vervangen.Ik heb uiteindleijk wel het zadel aangepast, omdat ik vrij snel last kreeg van zadelpijn.

Fietstrainer: Elite dirreto

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 aug 2018 10:09

Kun je zelf een cassette op de trainer schroeven? In dat geval is alles vanaf 8 speed prima. Zadel zou ik inderdaad vervangen door je eigen favoriet, verder maakt het allemaal niet zo heel veel uit
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 30 aug 2018 10:20

53x11 schreef: 30 aug 2018 10:09 Kun je zelf een cassette op de trainer schroeven? In dat geval is alles vanaf 8 speed prima. Zadel zou ik inderdaad vervangen door je eigen favoriet, verder maakt het allemaal niet zo heel veel uit
Ja, op de nieuwe Kickr Core van Wahoo dien je zelf een cassette te monteren. Alles wat shimano / Sram is vanaf 8 speed, is compatibel met het toestel.
It's just a hill - Get over it

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 30 aug 2018 11:23

Dan weet je wat je te doen staat. Misschien is het nog handig om zo dicht mogelijk bij de geometrie van je huidige fiets te blijven, dat scheelt afstelproblemen of lichamelijk ongemak.

Edit:
als je veelal in erg modus gaat trainen, waarbij je dus zelf niet hoeft te schakelen en de trainer je weerstand regelt, hoeft je fiets niet eens perfect te schakelen. Aangezien je toch maar 1 versnelling gebruikt.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 30 aug 2018 19:56

Waarom zou je je fiets niet op de rollen willen monteren? Ik heb ook nog maar mijn teammachine en heb hem ook al een paar keer op mijn tacx flux gezet.. Niks mis mee.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 30 aug 2018 20:00

Djemz schreef: 30 aug 2018 19:56 Waarom zou je je fiets niet op de rollen willen monteren?
Mee eens... de zomer fiets op de Tacx en de winterfiets om buiten op te rijden.
Andersom krijgt je zomerfiets veel meer slijtage en je winterfiets blijft goed... lijkt mij de omgekeerde wereld.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 30 aug 2018 21:59

Ik heb een cyclo gekocht met discs voor in winter. (In de zomer gebruik ik hem in het veld). Dus mijn oude winterfiets was over. Start dus permanent op direto. Dat scheelt een hoop ergernis met erop en eraf halen.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 30 aug 2018 22:39

Ik heb nu alleen nog mijn Ghost Nivolet en als het heel slecht weer zou zijn dan zet ik hem ook op de Elite Qubo Power Smart.
Ghost Nivolet 6LC

mrsensei45
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2018 09:07

mrsensei45 20 sep 2018 20:37

Beste mensen ,

Ik ben me aan het oriënteren op een indoor oplossing. Ben sinds 6 maanden enthousiast en steeds fanatieker aan het wielrennen. Vorige week op MTB ongelukkig gevallen en lelijke sleutelbeenbreuk. Ik wil zsm herstellen en daar waar mogelijk thuis indoor weer training oppakken. Uiteraard al naar gelang de pijn en advies arts het toelaat.

1. Ik heb een Canyon Endurace. IS het een ingewikkeld tijdrovend gedoe om de fiets te monteren op een Wahoo Kickr of Core?

2. Waarom zou je niet je "zomerfiets" op de trainer installeren? Omdat het gedoe is of is het ind e winter echt slecht voor de fiets door de pekel etc? Of is het me alge temperaturen überhaupt gewoon stuk gevaarlijker. Ik fiets met 28mm bandjes.

3. Kan ik ergens een topic vinden over of mijn fiets überhaupt wel compatible is met de Wahoo of Tackx? Of moet ik nog dingen bijkopen om alles passend te laten zijn?

mrsensei45
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2018 09:07

mrsensei45 20 sep 2018 20:37

Beste mensen ,

Ik ben me aan het oriënteren op een indoor oplossing. Ben sinds 6 maanden enthousiast en steeds fanatieker aan het wielrennen. Vorige week op MTB ongelukkig gevallen en lelijke sleutelbeenbreuk. Ik wil zsm herstellen en daar waar mogelijk thuis indoor weer training oppakken. Uiteraard al naar gelang de pijn en advies arts het toelaat.

1. Ik heb een Canyon Endurace. IS het een ingewikkeld tijdrovend gedoe om de fiets te monteren op een Wahoo Kickr of Core?

2. Waarom zou je niet je "zomerfiets" op de trainer installeren? Omdat het gedoe is of is het ind e winter echt slecht voor de fiets door de pekel etc? Of is het me alge temperaturen überhaupt gewoon stuk gevaarlijker. Ik fiets met 28mm bandjes.

3. Kan ik ergens een topic vinden over of mijn fiets überhaupt wel compatible is met de Wahoo of Tackx? Of moet ik nog dingen bijkopen om alles passend te laten zijn?

Plaats reactie