Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets: fietsmeting gedaan bij FM en nu?

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 28 aug 2018 21:32

Ik heb bij Tromm wel 's op een pas-fiets gezeten (of hoe noem je dat), die kon 'ie net zo lang instellen en aanpassen tot ik lekker zat. Voor Kees is dat lastiger denk ik, die heeft geen vergelijk met een fiets waar 'ie lang op heeft gereden.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 aug 2018 22:43

Op de XL kom je met een 120mm stuurpen en 5mm spacer bovenop de 16mm conische spacer ongeveer uit op 696 en 513. Dat lijkt mij close enough. Je hebt dan nog ruimte genoeg voor wat meer lengte met een 13cm stuurpen en wat meer hoogte met extra spacers. De stack+ en reach+ is volgens mij met maximale spacers en de standaard stuurpen.

De Trentino redt je met 13cm stuurpen 35mm totaal aan spacers (dus inclusief die van het balhoofdstel) dat is wel te doen. Bij de Romagna heb je 1cm minder spacers nodig. Beide zijn dus zeker wel te doen maar wel met minder marge naar een grotere afstelling dan de Canyon. Aangezien de meting een beetje klein uitkomt voor iemand van jouw lengte en b.v. Canyon al een maat groter adviseert is het misschien niet zo onverstandig om die marge wel te hebben.
Campagnolo Ultra Dork

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 29 aug 2018 19:13

Duidelijk verhaal, ik kom in CAD op ongeveer dezelfde waarden. De Trentino en Romagna kunnen wel, maar ik houd niks aan marge over (130 mm stuurpen) -> geen prettig idee.
Blijft over dat ik dus met de 2XL Canyon het 'risico' loop dat ik niet aan de stack kom zoals in de metingen, hiermee bedoel ik: de stack valt hoger uit. Uit jouw verhaal proef ik dat dit juist een comfortabelere zit oplevert (lees: meer wind vangen :P) zolang de reach maar niet kleiner wordt.

Welke oplossing zie jij voor het pas maken van de Canyon 2XL zodat het stuur op de hoogte van de meting komt? Ik neig nu zelfs naar de Endurace AL 7.0 (zonder disc), die heeft een 3XL maar die scheel qua stack en reach nauwelijk van de Endurace AL Disc 7.0 2XL
( https://www.canyon.com/nl/road/endurac ... -7-0.html ).

Ik kom aan:
- een -17 graden stuurpen (110 mm) en 7,5 mm aan spacers.
- een -6 graden stuurpen (110 mm), 6 mm conische spacer, en 4,5 mm meer stack en 2 mm meer reach
- een -8 graden stuurpen (110 mm), 6 mm conische spacer 3 mm meer reach

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 aug 2018 22:30

In het geval je voor disc gaat zou ik de XL bestellen en binnen 30 dagenomruilen voor de 2XL als je het echt te sportief vindt.

Bij het model zonder schijven wordt het wat lastiger omdat de 2XL maar 399mm reach heeft. Wel zit daar volgens mij een lager balhoofdstel in (5mm?) waardoor je automatisch op optie 2 uitkomt bij de 3XL.
Campagnolo Ultra Dork

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 30 aug 2018 19:19

Heb het nagevraagd, beide zitten een balhoofdscover van 16 [mm] op, de foto vertekent. Ik begrijp van jou dat in mijn geval hoger zitten niet zo erg is, korter zitten wel?

Wat ik nu pas zie is dat op het 2e plaatje in mijn eerste post niet te zien was welke maat welk letter was... :oops: Bij deze alsnog.
1.jpg
Wat me nog opvalt is dat de lengte van de bovenbuis, en de hoek van de zitbuis per frame kan verschillen. Daarnaast kan het zadel ook nog schuiven. Welke invloed kan dit nog hebben?
Want uit de CF metingen staat gewoon een horizontale maat aangegeven van bottom bracket naar punt van zadel. Is het gebruikelijk om nog met het zadel te schuiven om de afstand zadel-stuur te vergroten/verkleinen (en daarmee het gebrek aan reach te verkleinen)? Of is er in lengterichting slechts 1 maat geschikt? En zoek je de reach in het frame en in de stuurpen?
Ik kan me voorstellen dat als je met je zadel schuift, je ook de verhouding van je benen t.o.v. de trapas veranderd en dit dus invloed kan hebben op hoe je kracht zet..

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 aug 2018 19:35

In principe is je zadelstand tov je bottom bracket, een gegeven. Als de zitbuishoek anders is, zul je het zadel tov de zadelpen wat meer of minder gaan schuiven om deze afstand weer te pakken.
Als je daar vanuit gaat, is de reach van een frame dé waarde om naar te kijken.

Gelukkig is het ook weer geen exacte wetenschap, een fietsmeting geeft een erg mooi uitgangspunt daarvanuit kan je altijd nog finetunen. Een halve cm, of een cm verschil zit binnen de meetmarges van zo'n fietsmeting (doe 2 andere fietsmeting en je hebt 3 verschillende resultaten bij elkaar).

in de lengterichting kan je spelen met lengte stuurpen en evt. type stuur.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 30 aug 2018 19:49

Christine schreef: 28 aug 2018 21:32 Ik heb bij Tromm wel 's op een pas-fiets gezeten (of hoe noem je dat), die kon 'ie net zo lang instellen en aanpassen tot ik lekker zat. Voor Kees is dat lastiger denk ik, die heeft geen vergelijk met een fiets waar 'ie lang op heeft gereden.
Ja rij nu op een 26" MTB maar ik heb eigenlijk geen idee hoe de geometrie daarvan is. Daarnaast fiets ik daar meestal maar een uurtje op, dus als er dan klachten beginnen ben ik vaak alweer thuis.

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 31 aug 2018 10:59

Nog een leuke gevonden: Stevens Aspin! https://www.stevensbikes.de/2018/index ... ang=nl_NL

Stack en reach is identiek aan de metingen! :), en ik vind 'm ook nog mooi. 'Helaas' wel press-fit, maar goed, kan niet alles hebben.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 02 sep 2018 14:05

Heb je niet hetzelfde maar voor een pak minder geld bij canyon?

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 02 sep 2018 16:01

Wel als je adviesprijzen met elkaar vergelijkt. De Aspin wordt bovendien volgend jaar 100 euro goedkoper, naar 1629,-. Een vergelijkbare Canyon Endurace AL 8.0 zit op 1450 incl. verzenden. Een Rose Pro-SL met Ultegra zit ook op €1450,-.

Ik weet dat Canyon ook wel eens acties heeft (zoals TDF), maar ik weet niet of ik hierop wil wachten :S. Misschien hebben ze ook nog wel eens acties in het voorjaar?

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 02 sep 2018 19:48

De canyon is eigenlijk al in korting. De prijs van deze dat jij noemt was in April ( toen ik een fiets ging kopen) rond de 1800 euro. Voor 1400 had je dan de shimano 105 groep. Deze kost nu 1000 euro.

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 02 sep 2018 20:45

Bedoel je de Endurace AL Disc of de Endurace AL? Die van 1000 euro, de Endurace AL 7.0 is niet meer in mijn maat :S,

Plaats reactie