Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

langere voorvorkbuis in cannondale caad12

Roy82
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2018 21:15

Roy82 16 aug 2018 21:26

Hallo,

Ik wil graag een cannondale caad12 kopen, maar ik wil graag met mijn stuur een stuk hoger zitten dan standaard.
Ik vind het niet mooi om met een stuurpen te fietsen die heel schuin omhoog loopt dus wil ik graag een langere voorvorkbuis hebben.

Mijn frame maat is 58cm. Kan ik dan bijvoorbeeld een voorvork van maat 63 in het frame van 58cm zetten? Die voorvorkbuis zal zo'n 4,5 cm langer zijn dan de standaard voor 58cm. Past dit of kom ik dan in de problemen met de geometrie?

Met andere woorden: is het verschil tussen een voorvork voor een 58cm frame met die van een 63cm frame alleen de lengte van de vorkbuis of zijn er andere verschillen en zijn ze dus niet onderling uitwisselbaar?

alvast bedankt voor jullie reactie.

PS. ik weet dat de synapse een geometrie heeft die automatisch al wat hoger zit met het stuur, maar ik wil echt graag een caad12.

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 16 aug 2018 21:59

Zijn uitwisselbaar maar wordt afgeraden zoals je al verwacht. Je hebt dan meer spacers dan door de fabrikant toegestaan wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 aug 2018 22:01

Een spacertoren staat ook niet mooi ;)
Niet het antwoord dat je wilt horen, maar als je allerlei kunstgrepen uit moet halen om het stuur op de gewenste hoogte te krijgen zou ik uitkijken naar een andere fiets.

Synapse, Trek Domane, Canyon Endurace etc etc etc...
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 16 aug 2018 22:22

Als je een CAAD koopt en je zet het stuur zo hoog is het geen mooie fiets meer ;-).
Niet doen dus.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 16 aug 2018 23:49

Ben wel benieuwd waarom je dit wilt. Is het omdat je last hebt van je rug of een andere lichamelijke beperking hebt? In dat geval moet je je echt afvragen of je er goed aan doet om dit te overwegen zo te gaan doen. Je kan dan misschien beter op een andere manier een fiets kiezen die beter bij je past.

Als er geen bijzondere reden is om je stuur zo hoog te zetten dan zou ik dat niet doen. Het ziet er niet uit en zal er ook niet beter van gaan sturen.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 17 aug 2018 08:01

Roy82 schreef: 16 aug 2018 21:26 Ik wil graag een cannondale caad12 kopen, maar ik wil graag met mijn stuur een stuk hoger zitten dan standaard.
Ik vind het niet mooi om met een stuurpen te fietsen die heel schuin omhoog loopt dus wil ik graag een langere voorvorkbuis hebben.
Wat is “standaard”?
Er is geen standaard volgens mij… de maten in de geometrietabel geven alleen de balhoofdhoogte. Daarboven komt nog de voorvork uit welke op maat moet worden afgezaagd. Hoe hoog zou je maximaal kunnen gaan in maat 58? Dus hoeveel spacers kunnen er nog tussen het balhoofd en de stuurpen? Heb je dat al uitgezocht?
Ik vind overigens persoonlijk dat dat zelfs al geen gezicht is (nog los van of het theoretisch al dan niet gevaarlijk is) en sluit me aan bij bovenstaande reacties dat een model met een hoger balhoofd dan een betere optie is. En persoonlijk vind ik een omgekeerde stuurpen een stuk minder lelijk dan een toren aan spacers…

Roy82
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2018 21:15

Roy82 17 aug 2018 09:25

Zoveel mensen zoveel meningen :).

Ik heb last van mijn nek en daardoor wil ik hoger zitten.
Op mijn mtb heb ik nu 7,5cm aan spacers en dat gaat prima. Ik zou toch verwachten dat kwaliteitscarbon wel een paar cm extra kan hebben. Natuurlijk zal ik de stuurpen iets schuin omhoog laten lopen om de lengte van de voorvorkbuis zo kort mogelijk te houden, maar dat is niet genoeg.

Ik wil graag caad12 omdat ik nu een caad5 heb die me qua geometrie en rijgedrag prima bevalt, Hij is alleen oud en ik wil van mijn ''knutselconstructie'' bij het stuur af (zie fotos).
Een synapse heeft naast een langere balhoofdbuis verder ook een totaal andere geometrie. Met een synpse win je ook maar 2 cm in balhoofdbuis hoogte. Dat gaat het verschil niet maken op het totaal lijkt me.

Zie foto's van hoe ik nu rijd. Ik moet echt wel een paar cm extra omhoog qua vorkbuis. Het huidige verschil dek je niet af met alleen een schuine stuurpen. Ik wil nog 1cm hoger zitten dan nu het geval is.
Met een langere vorkbuis zal het altijd mooier zijn dan het nu is.
Dat zijn jullie toch wel met me eens?
Bijlagen
fiets 2.JPG
fiets 1.jpg

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 17 aug 2018 10:08

Hey ziet er gevaarlkjk uit.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 17 aug 2018 11:44

Waarom koop je dan geen maat 63 ipv een 58?
reach 58: 39,9 en 63: 41,1
Een verschil van 1,2cm los je makkelijk op met je stuurpen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 aug 2018 12:28

De stuurpen heeft nu al praktisch geen reach meer, nog korter kan bijna niet, dan kom je bijna op een gravity pen uit. De lijkt mij een typisch gevalletje om eens een bikefit te doen en vervolgens proberen een passend frame te vinden. Een toren van 7-10 cm aan spacers, want dat is waar we het hier over hebben om die stuurpen weg te werken is zonder twijfel onveilig. Alle fabrikanten geven 3-5 cm als veilige marge.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 aug 2018 12:56

Als je nou het idee van bikerke toepast op een synapse, dan ben je er wellicht. Het enige dat je merkt aan geometrie van een frame zijn wielbasis en balhoofdhoek. Die zullen vast niet veel afwijken. Van alle moderne frames is de CAAD zo ongeveer de minst geschikte.

Met jouw vrij extreme zit zul je op zoek moeten naar een sloping frame (ivm zadelpen die ver genoeg uit moet kunnen steken), in een groot matje met relatief een hele korte reach.

Of gewoon een fitnessbike/hybride.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Roy82
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2018 21:15

Roy82 17 aug 2018 13:41

amclassic-fan schreef: 17 aug 2018 12:28 De stuurpen heeft nu al praktisch geen reach meer, nog korter kan bijna niet, dan kom je bijna op een gravity pen uit. De lijkt mij een typisch gevalletje om eens een bikefit te doen en vervolgens proberen een passend frame te vinden. Een toren van 7-10 cm aan spacers, want dat is waar we het hier over hebben om die stuurpen weg te werken is zonder twijfel onveilig. Alle fabrikanten geven 3-5 cm als veilige marge.
Waar kan ik die veilige marge van alle fabrikanten terugvinden dan?

Plaats reactie