Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hulp bij eerste racefiets kopen

Jheuvel
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2018 12:35

Jheuvel 09 aug 2018 12:54

Hoi allen,

Ik wil gaan starten met wielrennen en zoek daarom wat hulp bij het kopen van een eerste racefiets. Op dit moment loop ik vooral hard, maar zie wielrennen als een leuke afwisseling. Ook kan ik dan af en toe de auto laten staan, en per fiets naar het werk gaan +/- 25km enkele reis. Ik kan gebruik maken van een fietsplan van mijn werk, waardoor ik wat korting krijg en nieuw interessant is t.o.v. 2e hands.

Ik heb me de afgelopen weken een beetje ingelezen op het forum maar merk dat ik het lastig vind om zelf tot een goede keuze voor een fiets te kopen. Ben ook bij twee lokale FM geweest (o.a. het 2Wielerhuis) en wil vanmiddag nog bij Mantel in Arnhem langs gaan.

Ik ben vrij sportief, 1.90m lang, en zoek binnen het budget waar ik nu kijk (+/- 1000-1500 euro voor enkel de fiets) een goede kwaliteit fiets. Betaal liever wat meer voor kwaliteit dan dat ik later spijt krijg. Op dit moment denk ik voor de groep dan ook aan in ieder geval een 105.

Naar mijn eerste FM bezoek werd ik erg enthousiast van de Bianchi Via Nirone 7 105 en dat ben ik nog steeds, maar begreep later dat je in verhouding veel voor merk betaald en daarom beter naar alternatieven kan kijken, die goedkoper of kwalitatief beter zijn? Klopt dit?

Op dit moment heb ik de volgende 4 fietsen gezien.
- Bianchi Via Nirone 7 105 > €1300
https://www.salden.nl/bianchi-via-niron ... 95470.html

- BMC Teammachine ALR01 105 > € 1500
https://www.meulenreek.nl/nl/race/3649- ... 09316.html

- Cube Attain SL 105 > €1100
https://www.mantel.com/cube-attain-sl

- Trek Emondaa ALR4 (Tiagra groep) > €1200
https://www.mantel.com/trek-emonda-alr-4

Ik vind het lastig een keuze te maken tussen beste frame / wielen (Trek?), groepen (105 op de anderen), voordeel budget/kwaliteit (Cube?), looks (Bianchi). Ik vind een vooral kwalitatieve fiets belangrijk, die ik mogelijk nog kan upgraden. Het is niet de verwachting om binnen paar jaar bijv . een €3k+ fiets te kopen.

Vragen die ik dan ook nog heb zijn:
- Hoe kom ik tot een keuze uit bovenstaande vier fietsen?
- Kan ik beter nu een fiets kopen of wachten op nieuwe collectie (wanneer komt die?) en dan pas in voorjaar rijden.
- Wie heeft er een beter alternatief wat aan mijn eisenplaatje kan voldoen?

Alvast dank voor het meedenken.

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 09 aug 2018 16:34

Zolang er Shimano 105 op zit en alu frame, is het allemaal een beetje hetzelfde, Allemaal goede kwaliteit, up te graden etc.
Ervan utgaande dat je voor elke fiets een passende maat kunt vinden, kun je dan kijken naar prijs, of naar wat je mooier vindt. Als je dan iets meer betaalt voor een mooiere fiets, soit!
Die Bianchi zit nog binnen je budget, toch? Zelfs met nog wat speling om er eventueel wat sterkere wielen in te zetten. Een setje Campa Scirocco ofzo.

En of je moet wachten op nieuwe collectie? Niet als je nu al wilt gaan fietsen!
Bovendien zal die nieuwe collectie vooral grafisch anders zijn, mits je nu een fiets koopt met de meest recente 105 groep.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 09 aug 2018 16:41

Zelf zou ik voor de Cube of Bianchi gaan. Je moet ook kijken naar wat je wilt doen met je fiets en je eventueel laten opmeten bij je lokale fietsenmaker. Met de gegevens van de fietsenmaker kan je dan eventueel de beste fiets kopen.

Zoals je eerder zei wil je de fiets vooral gebruiken voor woon/werk en als alternatieve training op het hardlopen.

Kwa groep zou ik minimaal 105 aanraden om dat dit na mijn mening de beste prijs/kwaliteit is. uitgaande dat je rond de 1500 euro wilt uitgeven zou ik dit model ook nog aanraden:

https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-advanced-2-disc 1.579 bij giant zelf. Normaal 1879. Top fiets, carbon frame en schijfremmen (minste onderhoud beste allround brake performance). Zou ook een perfecte koersfiets zijn.

Kleine tip: we gaan richting het einde van het seizoen en je zal dus zien dat er veel nieuwe modellen of 2019 modellen komen. Je kan even wachten tot van de winter en een 2018 model voor nog iets goedkoper mee nemen bij je lokale fietsenmaker.

Wees dus niet bang om bij je lokale fietsenmaker naar overjarige modellen te vragen en eventueel over de prijs te onderhandelen.

En vergeet niet, koop wat je mooi vind!

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 09 aug 2018 20:07

Jheuvel schreef: 09 aug 2018 12:54 Naar mijn eerste FM bezoek werd ik erg enthousiast van de Bianchi Via Nirone 7 105 en dat ben ik nog steeds, maar begreep later dat je in verhouding veel voor merk betaald en daarom beter naar alternatieven kan kijken, die goedkoper of kwalitatief beter zijn?
Een merk / model / kleur heeft ook een stukje persoonlijke beleving... het is dus niet "beter" om naar alternatieven te kijken, hooguit een stukje voorkeur. Uiteindelijk moet je met plezier op de fiets stappen.
flowik schreef: 09 aug 2018 16:41 Kleine tip: Je kan even wachten tot van de winter en een 2018 model voor nog iets goedkoper mee nemen bij je lokale fietsenmaker.
Dat zal ongetwijfeld kloppen... maar dan fiets je de komende weken/maanden nog niet. Nu iets meer uitgeven en binnenkort je eerste rondjes kunnen rijden is ook wat waard...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 aug 2018 20:38

Als je je wil verplaatsen kan ik je enkel aanraden om zeker eens bij Wim De Vos fietsen in Oosterhout (bij Breda) te gaan kijken.
"Tot zaterdag gehele voorraad 750 stuks fietsen nu tot 60% korting"

Trek - Sensa - BMC - Kuota - Zannata - ......

De website dekt totaal de lading niet, je moet echt langsgaan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Jheuvel
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2018 12:35

Jheuvel 10 aug 2018 13:04

Dank voor jullie reacties. Ondertussen ook bij Mantel geweest en twijfel nu heel erg tussen de volgende twee types Trek Emonda ALR 5 of Giant TCR Advanced 2.

Neigde in eerste instantie naar de Giant vanwege het carbon, maar de kleuren begint me wel wat tegen te staan tov de klassiekere Emonda, die mogelijk ook comfortabler en goedkoper is.

Graag jullie advies voor deze twee modellen?


Trek Emonda ALR 5
https://www.mantel.com/trek-emonda-alr- ... NzdGFydDE=

Giant TCR Advanced 2
https://www.mantel.com/giant-tcr-advanc ... NzdGFydDM=

bike27
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 dec 2007 12:32

bike27 10 aug 2018 13:09

Allerbelangrijkst (eerder ook al vermeld): ga er vooral op zitten en fietsen om vast te stellen of de maat goed is.
Dat is het allerbelangrijkste. Verder koop je aan deze fietsen beide goede fietsen en is persoonlijke voorkeur doorslaggevend.

Jheuvel
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2018 12:35

Jheuvel 10 aug 2018 13:14

Heb op beide gezeten, maar vind lastig om dan een keuze te maken.
Doordat je weet dat Giant lichter is en van carbon lijk je daar lekkerder op te fietsen, maar is puur op emotie en niet rationeel aan te voelen als ik ook op de Trek rijdt.

Maar hoe zwaar moet ik dat carbon frame laten tellen - prijsverschil is 170 euro (1279 (trek) om 1449 (giant))

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 10 aug 2018 13:20

Jheuvel schreef: 10 aug 2018 13:14 Maar hoe zwaar moet ik dat carbon frame laten tellen
Niet:
Jheuvel schreef: 09 aug 2018 12:54,
Ik wil gaan starten met wielrennen
Het is heel simpel:
1 past het in je budget
2 pas je goed op de fiets (het heeft geen zin fietsen te passen die je niet kan/wil betalen)
3 vind je de fiets leuk om te zien (een fiets die je er leuk uit vindt zien zal voor meer motivatie zorgen om hem ook te gebruiken)

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 10 aug 2018 16:12

Carbon is geen must hoor. En is die Giant echt zoveel lichter? Ik zie beiden (afhankelijjk van de maat wellicht) rond of net boven de 8 kilo opgegeven worden. Die paar ons hoef je niet wakker van te liggen.
Kies voor degene die je het mooist vindt, anders krijg je spijt! Als de kleur je nu al tegenstaat....
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 aug 2018 17:59

Of een Carbon Zannata z81 met Ultegra R8000 voor 1499 euro
https://www.facebook.com/groups/1382071 ... 1541394224
I know myself like no one else
Nothing to defend

seelsk
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 mei 2018 16:00

seelsk 10 aug 2018 20:03

moest ik nu een alu fiets kopen zou IK gaan voor een "specialized allez sprint". helaas ben ik een Specialized liefhebber maar vind het bangelijke fietsjes!

Plaats reactie