Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets met schijfremmen en Sram rond € 1500 mogelijk?

Joslyn
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 aug 2018 23:29

Joslyn 06 aug 2018 23:59

Hoi Kenners en Renners,

3 weken terug heb ik mijn eerste GrandFondo om een 2dehand Cube gereden. De rit was een prachtige helletocht die ik graag vaker wil doen maar dat kan echt niet meer met mijn huidige fiets.
Ik heb nu een Cube Aureol, volledige Tiagra groep en velgremmen. Ik heb ook een MTB met Deore XT en schijfremmen. In de Alpen merkte ik dat ik de afdalingen met velgremmen veel minder vertrouwen heb dan ik om de MTB met schijfremmen heb.
Ook heb ik vaak dat ik de voor derailleur extra moet doortikken om de ketting niet le laten ratelen (ja, voor derailleur is goed afgesteld) Sram Yaw zou dat moeten verhelpen.

Dus een voorkeur voor hydraulische schijfremmen en Sram Rival (eerste groep met YAW). Alu frame vind ik prima, als het kan onder de 9kg. Mijn budget is rond de € 1500,-. Helaas kan ik zulke fietsen niet vinden.
Is mijn voorkeur onderdelen niet haalbaar in die prijsklasse? Of worden er gewoon weinig fietsen met Sram in die prijsklasse gemaakt?
Kennen jullie fietsen die aan mijn wensenpakket kunnen voldoen?
Alvast bedankt voor de tips

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 07 aug 2018 06:55

Op engelse sites zie je vaker betaalbare fietsen met Sram. Ter illustratie
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBVINMITD ... ed-edition
o'7o

nismit
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 apr 2016 17:45

nismit 08 aug 2018 01:04

Al naar cyclocross fietsen gekeken, die hebben vaak sram ipv shimano? Ik denk dat je beter eerst kan zoeken (of vertellen) wat voor soort fiets je wilt kwa rijgedrag.

https://www.rosebikes.nl/rose-pro-sl-di ... now-892127 Deze ben ik tegengekomen toen ik aan het fietsshoppen was met sram. Nadeel is alleen dat je de fiets niet echt kan uitproberen in een winkel zover ik weet.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 08 aug 2018 07:45

De Rose pro-sl disk is er met shimano 105 voor 1422 euro. Met sram force 1829 euro.
Zonder Sram dan wel binnen je budget. De winkel van Rose zit in Bocholt, over de grens bij Arnhem. Daar mag je de fietsen ook even buiten uit proberen.

Joslyn
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 aug 2018 23:29

Joslyn 09 aug 2018 01:20

nismit schreef: 08 aug 2018 01:04 Ik denk dat je beter eerst kan zoeken (of vertellen) wat voor soort fiets je wilt kwa rijgedrag.
Das een goede vraag.

Ik heb een aantal jaren leuk MTB single tracks gereden maar omdat ik niet eerst mijn MTB op de auto wilde zetten om een stukje door de bossen te fietsen heb ik een 2de hands racefiets gekocht om direct de tuin uit kilometers te maken. Ik woon nabij Utrecht dus meestal rijd ik rondjes van 60km tot 80km vlak maar eens in de zoveel weken ga ik met een vriend vanuit Maastricht de Ardennen in voor dezelfde afstand.
Op 15 juli 2018 heb ik mijn eerste Grand Fondo gereden, 145km met Colle de Finestre als zware klim. Hoewel dit voor mij een helletocht was vond ik het leuk genoeg om vaker te doen. Maar niet op mijn huidige fiets dus vandaar op zoek naar een nieuwe. Ik wil er € 1400 tot € 1700 aan uitgeven.
Ik zal dus voornamelijk vlak rijden maar ik moet er ook mee kunnen klimmen. Ik rijd nu een Cube Aureol, volledig Tiagra en velgremmen. Ik heb bij afdalingen, zeker als het nat is, weinig vertrouwen met velgremmen. Op mijn MTB heb ik schijfremmen wat mij veel meer vertrouwen geeft. De fiets vriend heeft Sram op zijn fiets wat vanwege het YAW systeem beter schakelt. Bij Shimano hebben we allebei de ervaring dat soms een extra schakel tikje nodig is om je ketting niet te hebben ratelen.
Verder moet de fiets comfortabel zijn om lange afstanden te kunnen rijden. Ik rijd nu dus rondjes van 80km met af en toe een toertocht van 120km+ maar ik wil graag rondjes van 120km comfortabel kunnen rijden met af en toe een toertocht van 150km of meer. Ik heb niet de behoefte om snelle tijden te rijden maar wil wel lekker doorfietsen.

Dus de wensenlijst is:
Hydraulische schijfremmen
Voorkeur voor Sram Rival 22
Graag onder de 9kg
Aluminium is prima, carbon is een upgrade voor een latere fiets.

(sorry, deze post wordt langer dan verwacht 😁)

Ik had gezien
Canyon Endurace 7.0 disc (mooie fiets, 105 ipv Rival)
Rose Pro SL (met Force 22 maar velgremmen)
De Viner uit de link van Douglas (fiets vind ik niet mooi en geen volledige Sram groep, remmen zijn no name) of de Planet ook niet mooi en zwaar

Ik ben dus nog zoekende naar alternatieven.

Nou ik toch uitgebreid aan het tikken ben. Mijn LBS waarschuwen voor de aanschaf van internet fietsen, dat zij niet altijd de fiets kunnen (lees willen) reparen of afstellen. Maar een merk als Canyon lijkt mij een prima fiets die niet in winkels te koop is? Wat zijn jullie ervaringen met fietsen gekocht op internet?

Alvast bedankt voor jullie reacties 😊

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 aug 2018 07:51

Je wensenlijst is te lang voor je budget, dat gaat gewoon niet lukken. Shimano voor-derailleurs van de laatste generaties schakelen ook gewoon uitstekend, die doen zeker niet onder voor Sram. Dan zou ik me eerder druk maken dat de STI's op 105 niveau voor hydraulische schijfremmen nog altijd erg lompe dingen zijn. Doe van Sram zijn ook groter, maar net een slag minder lomp.

Als je je eisen niet bij wilt stellen dan schat ik in dat je minimaal €2000 kwijt bent, maar realistischer dat het snel richting de €2500 zal gaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 09 aug 2018 09:31

Ik zou nog even afwachten tot september en je wens voor sram laten vallen. Dan worden de modellen voor 2019 gelanceerd. Mijn verwachting is dat er dan veel merken de nieuwe R7020 105 serie zullen monteren (versie met schijfremmen). De shifters zijn er een heel stuk op vooruit gegaan, zie bijvoorbeeld hier voor vergelijk: https://www.bikeradar.com/road/gear/art ... ers-52049/


Een alu frame met 105 en schijven moet je bij je fietsenmaker wel kunnen krijgen voor je budget lijkt me.

Ga eens informeren voor een caad12 disc 105 van cannondale, een cube attain sl disc of vergelijkbaar.

Succes!

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 09 aug 2018 11:17

hoewel de inflite een cross bak is.... zal het op de weg met een 28mm bandje best goed bollen,
de 2017 inflite had dacht ik nog een FD, de nieuwe heeft een 1x apex opstelling, misschien past het je... je kan er iig geen last van hebben zoals je start post.
er past wel een FD op het frame, dus met die 100 euro die je overhebt lukt het misschien net niet om er een FD op te zetten (2 kettingbladen, FD, shifter/ombouwen)

kwa geometie is een cross fiets een beetje anders. de achterbrug is iets langer dan bij een standaard koers fiets. bij mij in de buurt rijden genoeg mensen met een crossfiets op de weg, zelfs met groepjes boven de 40k/h, het zijn de benen die het moeten doen heh.

https://www.canyon.com/nl/road/inflite/ ... -race.html

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 aug 2018 13:22

Een nieuwe linker shifter kost al iets van €170, dan nog een paar tientjes voor de voor-derailleur, nieuwe kettingbladen (€100+), maar net zo'n groot issue is dat de TS niet echt een sleutelaar lijkt te zijn, dus komen er ook nog de nodige arbeidskosten bij. In deze prijsklasse moet je gewoon iets kopen dat direct voldoet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hayes

hayes 09 aug 2018 20:07

Zijn mechanische schijfremmen geen oplossing? Die zitten op m'n Cube Cross Race (Shimano 105, schijfremmen voor 1100 euro) en remmen echt wel goed, toch beter dan velgremmen. Uiteraard niet zo krachtig als hydraulische remmen maar hoeveel keer heb je die nodig op de weg als 'amateur'?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 aug 2018 20:31

hayes schreef: 09 aug 2018 20:07 Zijn mechanische schijfremmen geen oplossing? Die zitten op m'n Cube Cross Race (Shimano 105, schijfremmen voor 1100 euro) en remmen echt wel goed, toch beter dan velgremmen. Uiteraard niet zo krachtig als hydraulische remmen maar hoeveel keer heb je die nodig op de weg als 'amateur'?
Mechanische schijfremmen, remmen vergelijkbaar met velgremmen. In feite is je velg een hele grote schijf. Kracht die je via de kabel uitoefent is ook vergelijkbaar....
Dus als je schijfremmen wilt vanwege remkracht. Zou ik echt hydraulisch doen. Anders kan je omwille van gewicht en prijs net zo goed bij velgremmen blijven.

Daarbij aangetekend dat je de extra remkracht van hydraulische remmen ook niet nodig hebt, de grip met je wegdek beperkt je vertraging, niet de remkracht. Het gevoel met remmen, en opbouw van de remkracht, zijn wel weer valide argumenten om voor hydraulische remmen te gaan (velg danwel schijf).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Joordy
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jun 2017 19:04

Joordy 09 aug 2018 22:14

Om toch bij de beginnende eisen te zijn, voldoet dit in principe aan de eisen, ondanks de merknaam....
https://www.decathlon.nl/p/racefiets-ul ... RIJS_BLAUW

Plaats reactie