Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fiets woon werk verkeer

Stefan_89
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:35

Stefan_89 19 jul 2018 14:56

Goedemiddag,

Ik ben van plan om de auto te verruilen voor de fiets. Maar zie door de bomen het bos niet meer. Ben helemaal nieuw met het fietsen.

Ik wil graag een snelle fiets hebben waar ik het hele jaar mee naar het werk kan gaan. Mijn werk ligt op 15km heen en 15 km terug. Per week zal ik 150km voor me werk afleggen. Op het werk is er douchegelegenheid.

Fiets word het meeste gebruikt voor woon werk verkeer. Daarnaast lijkt het me ook leuk om eens door het bos te gaan.

Wat is een goede optie als fiets voor mij? Budget rond de 750-1000 euro.
Heb verder weinig verstand van fietsen qua onderhoud etc.

Alvast bedankt

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 19 jul 2018 20:23

Als je er door weer en wind mee wilt fietsen heb je spatborden nodig. Verlichting kan gewoon op batterijen/accu dan hoef je dat gewicht in de zomer niet mee te slepen.
In de winter, met slechter weer, is het handig als de banden wat breder zijn. Verder moet je kijken wat je er nog meer wilt aanschroeven in verband met aanwezige bevestigingspunten.
En ik zou voor een fiets met derailleur gaan. Een derailleur heeft een hoog rendement.
Verder moet je bedenken of je een fiets zoekt met een recht stuur of met een krom stuur. Met een recht stuur zou je kunnen denken aan een Trek FX 3 of 4. Maar gravelracers met een krom stuur zijn ook populair.
Oh ja. Als je wat langere afstanden aflegt moet het geen zware stadsfiets zijn maar een lichtere en sportievere fiets.

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 20 jul 2018 09:01

Ik zou toch kijken naar een snelle hybride(Koga F3 bvb). Spatborden, lichten, rek waar zakken op kunnen...en toch nog een lichte fiets. Zoveel boet je niet in qua snelheid (op een vlak parcours). Zeker in tijd verlies je niet veel op 15km tov een koersfiets. Zet er eventueel van die combi SPD pedalen op waar je met en zonder spd schoenen mee kunt fietsen.

Maar ik ben dan ook absoluut geen fan om met een koersfiets+rugzak woon-werk te doen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 jul 2018 10:59

Nog een suggestie: Sensa Superlite 27, hoewel ik die spatborden wel erg smal vind: https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-supe ... 2018-herre

robitero
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 apr 2011 17:33

robitero 20 jul 2018 11:38

Ikzelf gebruik hiervoor een Ridley X-trail. Woon- werkverkeer en af en toe crossen door de bossen. Bevalt mij perfect.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 jul 2018 16:57

Voor dezelfde afstand gebruik ik deze Afbeelding

Het stuur heb ik vervangen door een recht exemplaar en maximaal omlaag gezet. Achterop heb ik een bagagedrager gemonteerd. Kruissnelheid is 2 à 3 km/u lager dan op de racefiets bij gelijke inspanning.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 20 jul 2018 22:18

Maar dit is toch geen fiets van 750-1000 euro :roll:
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Janar
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 mei 2017 10:18

Janar 21 jul 2018 02:05

Cube Hyde of Travel Pro?

Lekker onderhoudsvrij.
Wie de langzame rit niet eert, is de snelle niet weerd.

hayes

hayes 25 jul 2018 15:04

Cube Cros race?
Rijdt heel comfortabel,kunnen spatborden op, en kan perect door het bos.

https://www.mantel.com/be/cube-cross-ra ... WyEALw_wcB

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 25 jul 2018 17:46

Ik denk dat het heel persoonlijk is, wat je pretting vindt voor woon-werk. Ik heb als "stadsfiets" een goedkope koeriersfiets. Niet zwaar, achterspatbordje, batterijlichtjes, vast verzet. Voelt niet te anders dan mijn racefiets. Ben je fietsen niet gewend, dan heb je misschien liever iets meer mountainbike-achtig. Ik zou gewoon de verschillende typen fietsen uitproberen.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 25 jul 2018 18:40

Door weer en wind? Dan de suggestie van 53x11. Zo veel gemak dat vies pekelweer weinig uit maakt. En ook een naafdynamo is een luxe. Geen gezeik met accu's waar je op moet letten. Je kan ook nu laat in de avond lekker fietsen en als het te donker wordt het licht even aan doen.
Met veel km door de stad is iets rechterop en een flatbar fijner. Mocht je op rechte stukken wat dieper willen zitten kan je eventueel grote bar ends met bocht tussen het handvat en de remgreep monteren.

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 26 jul 2018 09:52

Sluit mij bijna volledig aan bij opperhoofd
Een naafdynanom is voor een woon-werkfiets bjina een must.
Flatbar lijkt me ook iets veiliger voor noodsituaties in druk verkeer.: je hebt altjid de handen op de remmen.

Belt drive lijkt me een onnodig dure luxe. Vies weer maakt voor woon-werk fiets niet zo uit.
Mijn fiets krijgt 2 keer per jaar een schoonmaakbeurt. FF achterderailleur alle scharnierpunten een paar drupjes olie en t schakelt weer soepel.
De ketting maak ik zo goed als nooit schoon, af en toe een drupje smering erin en na een jaar een nieuwe. (woon 14 km van werk). Ik rij een 1x10v set up dus geen geklooi met voorderailleur.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Plaats reactie