Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

fiets voor mijn vriendin

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 19 jul 2018 10:32

Hoi allen,

Ik wil graag even van gedachten wisselen over het volgende:
Mijn vriendin wil misschien (je weet hoe het gaat) ook gaan wielrennen. Gezien ik zelf fanatiek bezig ben met fietsen, hoop ik natuurlijk dat ze deze mooie sport oppakt en het leuk gaat vinden.
In het verleden heb ik haar wel eens op één van mijn fietsen laten rijden, met de gedachte dat we ongeveer even lang zijn, en dat ik door het zadel lager te zetten, en de stuurpen om te draaien de fiets wel ongeveer goed kon krijgen voor haar.
Echter blijkt dat niet te werken, want binnen een uur heeft ze last van handen, armen, schouders, nek, rug en kont.

Het liefst zou ik dus naar een goede fietsenmaker gaan, haar op laten meten en een damesfiets op maat kopen, echter geven we dan meteen een hoop geld uit, met het risico dat ze het toch niet leuk vindt, dus dat wil ze zelf liever niet.

Zelf ben ik vooral bang dat als we blijven aanmodderen met slecht passende fietsen, het sowieso niets wordt.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een tweedehands damesracefiets in de goede maat. Als ze eenmaal verslaafd is kopen we wel een nieuwe. Denken jullie dat het via marktplaats kan lukken, op basis van binnenbeenlengte en lichaamslengte? Of moeten we echt naar een fietsenboer?
En hoe verhouden de framematen bij damesfietsen zich tot die bij mannen?
Ik zie online bijvoorbeeld ook het advies om bij twijfel een maatje kleiner te kiezen, is dat een goed idee?

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 19 jul 2018 12:22

Een damesracefiets is pure marketing.
Lees dit stukje maar.

http://www.sintchristophorus.nl/dames-r ... taan-niet/

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 19 jul 2018 13:11

ervaringsdeskundige hier, met mevrouw Berends(zeer fanatiek, maratona, 3 ballons)en dochter Berends( vorige week racer via marktplaats, komt uit roeien maar gaat nu co-schappen lopen en dan is dat lastig op niveau, wilde graag gaan fietsen).
Zorg er voor dat niet jij maar zij de fiets uitzoekt. Het is haar fiets en dat gevoel is ook echt belangrijk! Er is veel te vinden op mp maar zoek niet op vrouwenfiets maar op maat! Veel damesfietsen zijn echt ondermaats afgemonteerd. Dochter heeft samen met mij een bijna niet gebruikte sensa met 105 gekocht voor €500.
Belangrijkste is dat ze goed zit op een wijze die past bij haar manier van fietsen. Slecht zitten vergalt bij iedereen het plezier. Een bikefit kan je doen zonder dat je een fiets koopt. Kost geld maar als je er zelf geen verstand van hebt een goede investering. Dan weet je in ieder geval zaken als stack en reach. (zie http://tri-run.com/?page_id=2393 voor wat uitleg )
Met die gegevens kan ze(jullie) gericht zoeken.
Maar vergeet vooral niet dat het haar fiets is, haar keuze en haar ding. Als ze hulp wil meldt ze zich wel! Met dat uitgangspunt is het echt super leuk om te doen.
Allard

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 19 jul 2018 13:47

Thanks voor de tips, op marktplaats zijn inderdaad veel meer mannen of geslachtloze fietsen te vinden dan vrouwenfietsen.
Kwa stack en reach moet ze denk ik ergens rond de framemaat 54 zitten (hoewel dat dus per fabrikant nog verschillende dingen betekend) en dan krijgen we het met de goede stuurpen wel passend, mits het balhoofd niet te kort is.

Ik kreeg van iemand anders ook de tip om naar cyclocrossers te kijken, gezien die ook een kortere en hogere geometrie hebben, wat ook bij de damesracers het geval is.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 jul 2018 13:55

Maar als op jouw fiets het zadel omlaag moet, heeft ze dan wel in verhouding langere benen?
Campagnolo Ultra Dork

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 19 jul 2018 14:00

Ernie C. schreef: 19 jul 2018 13:55 Maar als op jouw fiets het zadel omlaag moet, heeft ze dan wel in verhouding langere benen?
Dat was vooral omdat ze te ver voorover moest buigen om bij het stuur te kunnen. Als het stuur nog hoger had gekund was het denk ik niet nodig geweest om het zadel lager te zetten.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 jul 2018 11:39

Een te laag zadel vergroot de kans op pijntjes aanzienlijk. Als die fiets van jou die ze geprobeerd heeft niet je enig fiets is zou je nog een 17 graden stuurpen kunnen overwegen. I.c.m. een dameszadel en rustig opbouwen moet het lukken om zonder veel investeringen te kijken of het überhaupt iets gaat worden.
Zeker als ze iets gevoeliger is voor pijntjes kun je ook starten met ritjes van een half uurtje-drie kwartier op rustig tempo. Je moet er niet vanuit gaan dat er voor jou iets van sportieve uitdaging in zit.
Wat voor geometrie je neemt en wat je ook sleutelt, een echt natuurlijk houding wordt het nooit op een racefiets en de één heeft nu eenmaal meer training nodig om zich prettig te voelen in die houding dan de ander en sommigen gaat het nooit lukken.
Als die racefiets niks wordt kun je nog altijd bij een fietsenmaker gaan kijken en dan ook een hybride of mtb meenemen in de overweging.
Campagnolo Ultra Dork

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 27 jul 2018 11:23

Ze heeft een fiets van een vriendin "gepast", dit was een cube peloton 2013, maatje 56.
Deze was voor haar denk ik net een paar cm te lang; ze hield uit zichzelf de shifters te ver naar achteren vast, en haar armen waren helemaal gestrekt.

Ik denk dat we dus een iets kortere fiets moeten nemen.
Wat vindt de jury van dit model?
https://www.12gobiking.nl/trek-domane-al-2-wsd-2018

Op marktplaats kwam ik deze tegen als (m.i.) beste optie:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

met als voordeel de iets betere groep, en als nadeel dat hij 2e hands is en nog een mannenzadel heeft.

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 27 jul 2018 11:58

Wat ik raar vind is de opmerking bij de bulls op marktplaats.
Ik heb een nieuwe gekocht. Maar deze is zo goed als nieuw???
Gr Roos

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 jul 2018 12:08

roos1 schreef: 27 jul 2018 11:58 Wat ik raar vind is de opmerking bij de bulls op marktplaats.
Ik heb een nieuwe gekocht. Maar deze is zo goed als nieuw???
Dat gebeurt toch wel vaker? Misschien een oude sok open gemaakt?

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 27 jul 2018 12:09

de jury is ze toch zelf?
Allard

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 jul 2018 12:11

beren040 schreef: 27 jul 2018 12:09 de jury is ze toch zelf?
Er zijn genoeg vrouwen die dat aan een man over laten :shock:

Plaats reactie