Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Stack, reach, comfortfiets & lichaamsbouw

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 sep 2018 20:30

gregvt schreef: 20 sep 2018 11:53 Dag Walter,
Sorry voor late antwoord. ...
Excuses zijn niet nodig; op welk tempo je geholpen wil worden mag je zelf kiezen. Wel vriendelijk natuurlijk ;-).

Pihc
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 mei 2017 21:58

Pihc 20 sep 2018 20:57

Ik zal kijken of ik de volledige set frame maten op deze site kan vinden:

https://geometrygeeks.bike

De excel tool gebruikt deze maten om het frame te tekenen. Maar er moeten ook nog wat maten handmatig worden ingevoerd om de exacte snijpunten van de buislijnen te bepalen. Zal kijken of ik het zo gebruiksvriendelijk kan maken zodat ook anderen ermee overweg kunnen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 sep 2018 21:14

Ik ben het met een aantal van de opmerkingen niet eens;

Stack de belangrijkste: niet voor mij. Je kan perfect met wat spacers onder je stuur rijden. Geen enkel probleem naar stijfheid (Iemand die dat voelt?). Desnoods met stuurpen naar boven. Enkel je esthetisch gevoel kan een reden zijn.

Hogere stack: comfort. Niet echt mee eens . Hoe hoog je je stuur zet is vooral bepaald door hoe lenig je bent. Zeer lenig en je kan gewoon lager. En uiteindelijk kan je ook best zeer laag als je stuur wat hoger staat. Gewoon wat meer doorbuigen. Comfort is uiteindelijk gewoon wat jij aangenaam vind. Als je op nieuwe fiets een hoger stuur wil, zet het nu al eens hoger en kijk of het iets is...

Walter

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16213
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 sep 2018 21:42

Lenig heeft er ook niet per definitie mee te maken. Sommige mensen krijgen gewrichtsklachten van een kleinere heuphoek, bij anderen komt de zuurstofopname eerder in het gedrang. Ik ben absoluut niet lenig (heb zelfs moeit mijn sokken aan te trekken!) maar kan wel diep zitten zolang mijn pols mij niet in de steek laat.

Heb je snel last van heup, polsen, schouders en nek dan is meer rechtop zitten vaak comfortabeler maar het begint bij voldoende setback van je zadel. Het frame moet dus ook kort genoeg zijn. Heb je eerder last van je zitvlak, dan kun je beter wat dieper zitten. Heb je last van je rug dan wordt het dermate complex dat je het beter met je behandelend arts en fysiotherapeut kunt overleggen dan met iemand uit de fietsindustrie of één of andere wijsneus op een forum. Daarnaast is het vaak een kwestie van trial & error. Één maal een fiets kopen aan de hand van de theorie levert zelden het gewenste resultaat op. Gewoon een ongeveer passende kopen en gaan stoeien met afstelling vaak wel.

Stack en reach moeten uiteindelijk beide binnen de juiste marge vallen je kunt de één niet boven de ander stellen. Dat verschilt per persoon en voorselectie van gewenste fietsen.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 20 sep 2018 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Pihc
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 mei 2017 21:58

Pihc 20 sep 2018 22:20

Uiteraard is reach ook belangrijk en moeten beiden binnen een juiste marge liggen. Maar vooral bij de aankoop van een tweede hands fiets cq frame waarbij de vork al is afgezaagd is stack lastiger aan te passen dan reach.

gregvt
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 aug 2015 10:11

gregvt 23 sep 2018 16:03

Dat is inderdaad wat de bikefitter aangaf. Reach is makkelijker aan te passen (met stuurpen) dan stack..

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16213
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 sep 2018 13:28

Je hebt er alleen niet zo veel aan als iets gemiddeld vaker voorkomt als dat ene frame dat jij koopt toch echt te lang of te kort is om aan te passen met een andere stuurpen...
Campagnolo Ultra Dork

Pihc
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 mei 2017 21:58

Pihc 25 sep 2018 12:41

Voor gregvt:

Onderstaande figuren geven de orde van grootte van de maten aan.

Terugstand zadel tussen punten T en O:
01.JPG

Afstand zadel en stuur tussen punten T en K:
02.JPG

gregvt
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 aug 2015 10:11

gregvt 03 okt 2018 21:19

Beste forumleden,
In mijn verdere zoektocht naar een endurance fiets ben ik ondertussen op de specialized roubaix expert disc uit 2017 gestoten (link: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr)
Op internet lees je zowel heel goede recensies (grinta, bikeradar, cyclingweekly) maar ook wat minder positieve geluiden. Vooral de future shock vering heeft voor -en tegenstanders. De verkoper heeft de vering wel al vervangen door een vast stuk.
Fiets kostte nieuw 4000 euro, Eerste vraagprijs is 2400 euro die ik te hoog vind. Mijn bod van 1800 euro werd niet aanvaard.
Wat zou een correcte prijs zijn ? Iemand ervaring met deze fiets (eventueel zelfs met de future shock vering) ?
Dank bij voorbaat

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 okt 2018 08:00

Prijs is netjes, is redelijk scherp.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16213
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 okt 2018 13:41

Zo netjes is die prijs niet. Als je 2400 euro aan wilt uitgeven kun je beter een nieuwe met 105 halen. Je geeft wel alle garantie op bij een tweedehands. Ik zou er maximaal 2000 euro aan uitgeven.
Campagnolo Ultra Dork

gregvt
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 aug 2015 10:11

gregvt 04 okt 2018 13:43

Was idd de bedoeling en ik denk dat we eruit komen met de verkoper op die prijs,

Plaats reactie