Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Stack, reach, comfortfiets & lichaamsbouw

gregvt
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 aug 2015 10:11

gregvt 19 jul 2018 09:50

Beste forumleden,

Ik zit een beetje in de knoei met de oriëntatie in de zoektocht naar een nieuwe fiets.
Ik rij momenteel sinds 2009 met een Bulls Desert Falcon met een toenmalige Ultegra groep. Ik heb er betere wielen laten opleggen (Fulcrum ) , een beter zadel en heb de groep reeds 1 maal vervangen. De groep is ondertussen weer aan vervanging toe en éen van mijn wielen heeft dit weekend een knak gekregen waardoor ik deze zou moeten vervangen.

Gezien de leeftijd van de fiets, lijkt het moment me echter gekomen om niet meer te vervangen maar uit te kijken naar een andere fiets. Aangezien fietsen niet mijn eerste sport is en ik eigenlijk maar 1 keer per week fiets wil ik niet al te veel uitgeven (max 1300 à 1500 euro) en dacht ik in eerste instantie aan een goede tweedehandsfiets.

Ik had in het begin toen ik fietste nogal wat last van nek en schouders en heb toen een professionele bikefitting laten doen waarbij tot uiting kwam dat ik een relatief lange romp heb in vgl met mijn benen waardoor een langere stuurpen werd gemonteerd. Dit heeft de klachten grotendeels verholpen. Afstand zadel stuur werd hiermee vergroot van 692mm naar 698mm (met als ideale lengte 753mm), De zadelhoogte werd verlaagd van 768mm naar 756mm en de dieptezit van 55 naar 30.

Ik ben niet de meest lenige persoon en weeg ook 100kg voor 1m85 dus een comfortabele zit is voor mij het belangrijkste. In mijn oriëntatie naar een tweedehandsfiets was ik in eerste instantie aan het kijken naar de zogenaamde comfort/endurance fietsen zoals de specialized roubaix of de canyon endurace cf9 omdat die een comfortabeler zit hebben maar nu komt mijn vraag eigenlijk. Deze type fietsen blijken echter een kleinere reach te hebben terwijl ik gezien mijn langere romp eerder een langere reach nodig heb. Is dit opnieuw op te lossen door bv een langere stuurpen en wat andere aanpassingen ? Zo ja gaat dan het voordeel van de comfort fiets niet teniet en kan ik dus evengoed een andere sportievere (aero) fiets kiezen en die comfortabel aanpassen aangezien deze reeds een langere reach hebben ? Of zijn die aanpassingen moeilijker te doen ? Enige suggesties rond merken die sowieso een relatief langere reach hebben (ik heb een maat 56 met mijn huidige fiets).

Ik weet dat bij aankoop van een nieuwe fiets er kan getest worden maar aangezien ik voor een 2de hands fiets kies ligt dat uiteraard moeilijker en wil ik dus graag een beetje richting waarin ik moet zoeken. Uiteraard wil ik de bikefitting nadien dan weer wel laten doen.

Dank voor jullie opmerkingen,

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 jul 2018 10:17

Comfort/Endurance geometrie is voor jou overbodig. Vanwege je korte benen zit je al voldoende rechtop op een neutrale of misschien wel een aero fiets, zeker gezien je nu een fiets hebt die aan de kleine kant is gezien die waarschijnlijk is uitgezocht aan de hand van je binnenbeenlengte.

Hoe krijg je het in hemelsnaam voor elkaar om in 9 jaar tijd twee complete groepsets af te schrijven met 1x in de week fietsen?
Campagnolo Ultra Dork

gregvt
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 aug 2015 10:11

gregvt 19 jul 2018 11:23

Ernie, ik ben niet echt een freak op vlak van onderhoud vrees ik hoewel ik de fiets wel 1x per jaar binnenbreng voor een algemeen onderhoud.
Ik vind de maat 56 inderdaad ook aan de kleine kant als ik zo wat rondneus op internet voor iemand met mijn lengte. Ik kom eerder op een 58 of 59 uit. Over het algemeen lijkt men ook aan te bevelen een maat groter te nemen voor meer comfort lees ik soms. Klopt dat ?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 jul 2018 11:30

Een maat groter is soms wat veel, zeker omdat sommige merken maar weinig maten voeren maar een fiets die net wat groter valt is inderdaad wel aan te raden als je lengte nodig hebt met behoud van comfort. Je moet dan wel opletten op de standover hoogte (afstand zak-bovenbuis moet niet te klein worden). Vooral bij aero fietsen die veelal minder sloping zijn kan dat een probleem worden als je korte benen hebt.
Campagnolo Ultra Dork

gregvt
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 aug 2015 10:11

gregvt 23 jul 2018 21:40

Ik heb telefonisch contact gehad met de persoon die mijn bikefitting heeft gedaan en die vertelde me dat een endurance fiets wel degelijk nog een comfortabeler gevoel kon geven maar dat dit dan weer afhing van de fiets omdat uiteraard per fiets maar zelfs per jaar zelfde framematen kunnen verschillen. Het wordt er allemaal niet eenvoudiger op, zeker niet als je de tweedehands markt op wil...
Ik had nog een andere vraag; Klopt het dat cargon af te raden is als je meer dan 90 kg weegt ?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 jul 2018 21:58

Carbon af te raden bij meer dan 90kg?
Niet teveel fabeltjeskrant kijken, is nl geen probleem, of je moet 150kg wegen!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 jul 2018 00:25

Als je ideale zadel- stuur lengte een 75 cm zou zijn waarom rijdt je met maar een 70cm? Wat houdt je tegen je stuurpen langer te nemen (en een stuur met grotere reach)?

Kan je zeggen hoelang je benen zijn?

gregvt
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 aug 2015 10:11

gregvt 20 sep 2018 11:53

Dag Walter,
Sorry voor late antwoord. Ik heb nu pas een meting teruggevonden van toen ik mijn eerste fiets kocht...
Dit waren toen de opgemeten maten:
beenlengte 88cm, armlengte 69,5, bekkenkamhoogte 110 , schouderhoogte 150, vuisthoogte 80,5 en totale lengte 184,5.
mvg
Gregory

Pihc
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 mei 2017 21:58

Pihc 20 sep 2018 12:56

Bij het kopen van een frame is de stack m.i. belangrijker dan de reach.

Stack bepaald namelijk de hoogte van je stuur. En die is lastiger aan te passen omdat dat alleen met spacers onder de stuurpen kan (of een stuurpen met een andere hoek). En je wilt het aantal spacers beperkt houden vanwege stijfheid en sterkte van de vork/stuurpen verbinding.

Reach is eenvoudiger aan te passen d.m.v. een kortere of langere stuurpen.

Stack & reach zeggen eigenlijk alleen iets over de positie van het stuur t.o.v. het bottom bracket. Zadel positie wordt hier niet door bepaald. Zadelpositie is voor de meeste frames voldoende aanpasbaar d.m.v. het verhogen of verlagen van de zadelpen en het verschuiven van het zadel in voor of achterwaartse richting.

Nadat ik zelf een bikefit heb laten doen ben ik begonnen om een Excel sheet te ontwikkelen waarin verschillende frames met elkaar vergeleken kunnen worden.. Na invoeren van de bikefit data is dan eenvoudig te bepalen of het type frame en de gekozen maat bij je lichaam past en wat b.v. de juiste combinatie van lengte/hoek van de stuurpen moet worden.. Of het aantal spacers onder de stuurpen. Enz....
Bijlagen
Capture.JPG

gregvt
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 aug 2015 10:11

gregvt 20 sep 2018 14:17

Dag Pihc,
Ik kom net van een opvolgingsadvies van de eerdere bikefitting en daar kwam men tot dezelfde conclusie. Ik ben op zoek naar meer comfort dus was ik aan het kijken naar de endurance modellen die een hogere stack en kortere reach hebben.. Ik heb echter een lang bovenlichaam (68,5 cm vs gemiddeld 60,8 voor mijn lengte) waardoor ik dus weer een langere reach nodig heb; De bikefitter bevestigde me echter net dat de stack idd het belangrijkste is voor comfort en dat de reach kan aangepast worden met de stuurpen.

Omdat ik nog niet weet wat kopen had ik eigenlijk graag gehad dat op basis van mijn fietspositie ik een lijst zou kunnen krijgen met fietsen die ideaal bij mij passen maar dat kon het programma niet. Ik heb wel op basis van een lijst van 4 endurance fietsen de resultanten per framemaat gekregen van lengte stuurpen, hoogte spacers en uitsteek zadelpen obv de stack en reach van die fiets.

Ik denk vooral aan een tweedehandsfiets dus de tool in excel die je hebt ontwikkeld lijkt me zeeeer handig. Enige kans dat je die wil delen ?
Mvg
Gregory

Pihc
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 mei 2017 21:58

Pihc 20 sep 2018 14:55

Hoi Gregory,

De tool is nog in ontwikkeling. Maar zou wel de door jou beoogde frames erin kunnen zetten inclusief je bikefit data.

Alwin (aka Pihc)

gregvt
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 aug 2015 10:11

gregvt 20 sep 2018 15:14

Hoi,
Ok. Ik dacht ondermeer aan de ridley fenix SL Ultegra in medium uit 2017 die bij salden in promotie staat voor 1890 euro. die heeft volgende maten: stack 575 - reach 390 - bovenbuislengte 565 - head tube 175, Welke gegevens heb je nog nodig ?
Ofwel Wilier gtr team eveneens bij salden: daar heb ik large of XL nodig stack 566 (L)-583(XL), reach 388 - 394, bovenbuis 557 - 572, head tube 166 - 184,
Mijn gegevens: zadel hoogte 75,6cm , terugstand zadel 21,5cm, afstand zadel stuur 72cm - hoogte verschil zadel stuur : ik zit nu op 3 cm maar om nog iets comfortabel te zitten werden vorige gegevens obv 2 cm gemeten.
Het zou me wel interessen om de tool te kunnen gebruiken eens je die klaar hebt en wil delen uiteraard; Alvast bedankt.
Mvg
Gregory

Plaats reactie