Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe Winterfiets

daan82
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 apr 2017 20:19
Locatie: Oostende

daan82 18 jul 2018 07:54

Hoi

Fiets ook om en bij de 10000 km per jaar. Dit enkel vanaf april tot september.
In de winter op een mooie dag wil ik ook wel fietsen maar bij het slechte weer houd ik de tarmac binnen.

Ik wil deze winter mijn conditie toch iets of wat op peil houden dus zou ik graag een winterfiets kopen. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer.

ik zoek dus een fiets, waarmee ik grotendeels op de weg kan trainen, maar ook eens een MTBtoertochtje in de regio kan doen, of een bospad in duiken.
je zou dus zeggen een gravel, maar ik sta er twijfelachtig tegenover... wegens geen ervaring?

ik twijfel dus tussen;
een racer , wel met schijfremmen en eventueel bredere banden
een gravelbike, weinig ervaring
een crosser, vrees dat deze op de weg "te kort" gaat komen, ook 1x11 vaak tegenwoordig
graag jullie bevindingen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 jul 2018 08:14

Een MTB toertocht rijden op een racefiets met schijfremmen is geen doen, dus die optie valt af. Verschil tussen crosser en gravelbike is met name een stuk marketing, bij veel merken is het verschil minimaal. In theorie verwacht je dat een gravelbike een wat comfortabelere geometrie heeft en ruimte voor bredere banden, maar je kunt zo maar een crosser tegen komen die juist al die eigenschappen van een gravelbike heeft.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 18 jul 2018 08:28

Ik heb afgelopen winter voor een soortgelijke keuze gestaan. Ik had een oude Defy, waar ik op de winter mee door reed. MAAR ik wilde graag iets bredere banden (in mijn geval veel op de weg, dus 4season GP in 32mm). Die pasten met geen mogelijkheid in de defy (max25mm). Daarnaast was ik niet echt meer te spreken over de velgremmen. Ik reed vaak onder vochtge omstandigheden of met lage temperaturen. Na een schuivertje door gladheid de fiets op de direto gezet. Maar, als het dan toch een waterig zonnetje gaf, wilde ik weer naar buiten. Toen besloten om een Cube Cross race SL te kopen met ultegra en schijven. Ik heb daar in de winter vrijwel geen hinder van ondervonden op "club"ritten. We rijden meestal een uurtje of 3 / 4 in een duurtempo. Dus het extra gewicht en de iets hogere rolweerstand is dan helemaal te verwaarlozen. Nu heb ik de 4season bandjes omgeruild voor schwalbe X-ones en duik ik zo af en toe de bospaadjes, gravel weggetjes en niet technische MTB parcoursen in Z-limburg. Paar uurtje sin avond is erg leuk en mooie afwisseling.

Dat allemaal geschreven en gezegd hebbende, ben ik zoals een goed fietser betuigd, uiteraard alweer opzoek naar een opvolgen. Want ik zou ook wel graag DI2 rijden op mijn crosser. Ik zou dan gaan voor een gravelbike ( Canyon Grail in mijn geval), zodat ik net nog meer vrijheid krijg in bandenbreedte. In de winter gaan dan gewoon de winterbandjes erop en in de zomer zou ik dan iets avontuurlijkere wegen kunnen kiezen.

Er zijn hier trouwens aardig wat topics vol geschreven over gravel bikes. Ik heb op mijn zomer racer ook schijfremmen, dus ik ben gelimiteerd aan 12mm steekassen om zo in ieder geval geen 10 setjes velgen te hoeven kopen ;-)

daan82
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 apr 2017 20:19
Locatie: Oostende

daan82 18 jul 2018 13:06

Hoi,

bedankt voor de reacties.
dat de crosser en gravel inderdaad kort bijeen liggen en er een heel marketingverhaal omheenzit, wist ik wel maaar.. dit maakt de keuze niet makkelijker ;)

De canyon grail heb ik ook al overwogen of is eigenlijk nog steeds een optie.
Omdat ik nu op specialized tarmac rij overweeg ik ook de Diverged. Over de tarmac niets dan lof dus deze is momenteel in het voordeel. Twijfel wel of deze het op de technische stukken ook goed doet??
Merida heeft ook mooie fietsen maar weet niet hoe het zit met de prijs/kwaliteit??

MVG

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16213
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 jul 2018 13:22

Merida is voor de helft eigenaar van Specialized en maakt alle frames dus die kwaliteit zal wel goed zijn.

Het nadeel van de Diverge is dat je gebonden bent aan die rare vering onder het stuur. die moet je maar net willen.

Ik denk dat ik bij de mainstream merken de Trek Checkpoint op 1 zou zetten.
Campagnolo Ultra Dork

daan82
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 apr 2017 20:19
Locatie: Oostende

daan82 18 jul 2018 16:53

Ernie C. schreef: 18 jul 2018 13:22 Merida is voor de helft eigenaar van Specialized en maakt alle frames dus die kwaliteit zal wel goed zijn.

Het nadeel van de Diverge is dat je gebonden bent aan die rare vering onder het stuur. die moet je maar net willen.

Ik denk dat ik bij de mainstream merken de Trek Checkpoint op 1 zou zetten.
Dat wist ik niet van merida en specialized :o
en ja dat stukje vering is ook het gene wat me tegenhoud anders had ik de vraag niet moeten stellen. ;)

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 19 jul 2018 09:02

Die rare vering lijkt me ook helemaal niets. Maar goed, er zijn heeeeel veeeeel smaken gravelracers op dit moment. Probeer eens op een rijtje te zetten wat voor jou belangrijk is. Bandenmaat, velgen, assen, materiaal frame, evt extra assecoires als bagagerek, fenders etc. Budget natuurlijk ook belangrijk, 1 of 2 sets wielen.

daan82
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 apr 2017 20:19
Locatie: Oostende

daan82 19 jul 2018 20:53

ik ben niet zo veeleisend,

carbonnen frame, ultegra of gelijkwaardig afgemonteerd
schijfremmen

de rest maakt me weinig uit, als ie maar vooruitgaat :D

de prijs mag tot een 2 a 2500 euro zijn en als echt een liefde op't eerste gezicht is nog iets meer. maar liefst iets minder natuurlijk. al het geen wat ik minder uitgeef aan de fiets kan ik uitgeven aan materiaal he ;) :)

Birota
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 06 jan 2015 19:43

Birota 20 jul 2018 10:37

Voor ongeveer dezelfde doeleinden heb ik een crosser gekocht (Stevens Superprestige met Ultegra). Ik gebruik hem voor ritten op verhard en onverhard en dat bevalt prima. Ritten op de weg tot 200 km zijn prima te doen; lekker comfortabel met 33 mm Challenge Strada Bianca bandjes en snelheidsverschil tov de racer is nauwelijks merkbaar op het vlakke. Voor onverhard heb ik een extra wielset met cross of gravel bandjes.

De fiets bevalt erg goed voor de doeleinden waarvoor ik hem gebruik. Mocht ik opnieuw voor de keuze staan, dan zou ik wel uitkijken naar een frame waarin nog iets bredere banden passen om in diepe modder en sneeuw of op mtb-routes nog iets beter uit de voeten te kunnen.

Plaats reactie