Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets - korte reach

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jul 2018 15:21

stijndevries schreef: 09 jul 2018 15:12....

Wanneer je reach iets groter is dan volgens meting. Ga je dan iets sportiever op de fiets zitten? Wat dieper?
Even diep maar wat langer.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 jul 2018 15:22

Ben erg benieuwd naar je BBL.

Dit is wel een bizarre waarde, eens met wouterf, iemand hier mee naar huis sturen is kansloos.
Iemand naar huis sturen met maten die niet verkrijgbaar zijn gaat nergens over.

stijndevries
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
Locatie: Amsterdam

stijndevries 09 jul 2018 18:24

Volgens mij was m’n binnenbeenlengte 88 cm. Ik heb de maten opgevraagd bij de bikefitter. Daarnaast ook gevraagd of hij een concreet voorbeeld kan geven welke fiets en frame maat voor mij van toepassing zou zijn.

Hopelijk komt hier iets concreets uit.

Zwasja
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 jul 2012 21:06

Zwasja 09 jul 2018 19:48

Heb ook een rapport van futurumshop van een tijd terug:
Stack - 600
Reach - 368

Bij een lengte van 181 en een bbl van 90.
Ook kansloos zeker

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 09 jul 2018 20:06

Niet per definitie. Maar de 'reach' in het voorbeeld van dit topic is dermate kort tov de stack dat je het bijna geen racefiets meer kan noemen en dan kan je je afvragen of dat voldoende aan het licht is gekomen bij zo'n 'bikefit'.

In de basis is het goed dat 'afwijkende waarden' naar voren komen: Dat wekt de indruk dat je niet volgens de mal van een profrenner op de fiets wordt gezet maar dat er gekeken wordt naar jou als individu (met je eigen kenmerken, beperkingen en gebruiksdoelen).

Wat ik mij alleen afvraag, is hoe ver zo'n bikefitter dan gaat: Wat accepteer je als gegeven en wat zie je als dynamisch: Een beginner kan op een eerste fiets best rechtop zitten en moeite hebben met een eerste shift naar een betere houding, maar moet je dat als bikefitter accepteren of moet je dat sturen door te laten zien wat het lichaam met enige gewenning kan?

Daarom kan je je afvragen of 'bikefits' die beperkte input gebruiken (bijvoorbeeld geen inschatting van de core, heuphoeken etc), die beperkt toetsen hoe bepaalde wijzigingen door de gebruiker worden ervaren en in hoeverre iets nog een normale fiets oplevert, wel waardevol zijn.

De klant kan zich vervolgens afvragen: Wat wil ik eigenlijk? Heb ik klachten die ik wil verhelpen? Wil ik beter/dieper/sportiever/comfortabeler op de fiets zitten? Wil ik een nieuwe fiets en weet ik niet wat ik hebben moet?

Bij het de eerste vragen wil je graag aanpassingen zien, bij de laatste vraag wil je concreet advies zien en hoe je al die gekke getalletjes rond zo'n technische tekening van een fiets projecteert op een mogelijke nieuwe.

Maar kansloos? Nee. Je hebt relatief lange benen, daardoor vermoedelijk een kort bovenlijf en je armen staan ws niet in een enorm grote hoek tov je romp. Dan kom je prima op dat soort waarden denk ik.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jul 2018 20:44

Best opvallend dat er twee keer een meting van Futurum op het forum opduikt en beide keren een extreem lange bbl. Opgemeten door dezelfde stagair..? :mrgreen:

Maar als jullie echt deze verhoudingen hebben dan zijn de resultaten niet zo heel vreemd. Zeker niet als je vraagt om een comfortabele afstelling. De Trek Domane is dan de beste keuze. Je kunt dan nog wat spelen met de lengte van de stuurpen en de spacers. Heb je echt een stuurpen van minder dan 10cm nodig dan is dat maar zo. Je kunt niet verlangen dat fabrikanten voor alle extremen een frame maken.
Campagnolo Ultra Dork

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 jul 2018 20:53

Nee, wat meer gestrekt.
Hoeft niet nadelig of problematisch te zijn, maar dat zal dan in de praktijk moeten blijken, is niet te voorspellen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 09 jul 2018 21:20

Ik heb ongeveer dezelde lichaams en bblengte.
Namelijk 180/90.
Ik had een roubaix sl4 in maat 58 en een domane in maat 60.
Momenteel rij ik met een endurace al disc in maat L.
Normaal gezien moeten deze fietsen jullie passen met een stuurpen tussen de 10 en 11cm
En zal je een "drop" hebben van een 6cm (zeer comfortabel) maar zal je makkelijk indien nodig nog kunnen zakken naar een 10cm.
Mocht je nog sportiever willen zitten, dan kan je natuurlijk een maatje kleiner nemen, maar dan zal je onmiddelijk nog een 3 a 4 cm dieper zitten. En dat is dan onmiddelijk veel sportiever natuurlijk.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 jul 2018 00:06

Normaal gezien zijn die fietsen veel te groot voor deze personen.
Campagnolo Ultra Dork

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 10 jul 2018 08:39

Klopt, kan me niet voorstellen dat je met 1m80 lengte goed kan zitten op een maat 58 Roubaix, of een Domane 60. Die Endurace in L zou nog wel kunnen omdat het verschil in reach met een M minder is dan 1 cm.

Maar voor de topic starter, je kan echt niet veel met die bikefit voor mijn gevoel. Het enige dat ik kan bedenken is dat er bij de berekening voor de stack uit wordt gegaan van 0 cm spacers, als je dan 2cm van de stack aftrekt dan kom je bij realistische frames uit.
Nu rijd je een Defy, dat is al een prima fiets qua geometry als je "veel stack' nodig hebt. Ga eerst eens kijken hoe de nieuwe houding je bevalt, eventueel ga je zelf wat proberen met stuurhoogte oid.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 10 jul 2018 10:11

jorisb schreef: 10 jul 2018 08:39 Klopt, kan me niet voorstellen dat je met 1m80 lengte goed kan zitten op een maat 58 Roubaix, of een Domane 60.
Het is niet de 1,80m die het hem doet, het is de 90cm bbl.
Als je dan ook nog eens niet diep wil/kan zitten dan passen deze fietsen wel.
En, een bikefitter die een reach van 35,7 en stack van 57,8 geeft aan een pers van 1,8m en 90cm bbl?
En ik zie op de foto ook nog eens een stuurpen van 7cm, en die dan ook nog eens omhoog staat???
Ik zou dan toch graag eens een foto zien van de gehele fiets.

stijndevries
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
Locatie: Amsterdam

stijndevries 10 jul 2018 10:35

De foto van m’n stuur was nog met de oude stuurpen volgens mij. Na de bikefitting hebben ze die aangepast naar eentje van 7 cm die recht staat. Daardoor ben ik al wat dieper gaan zitten zonder problemen.

Ik krijg net de maten door vanuit de bikefitting van m’n lichaamsbouw. Volgens mij zit hier iets niet goed want ik heb een verschil van 4 cm tussen m’n schouderhoogtes en armhoogte. Zie hieronder:

Maten in mm
Lengte
1786
Lengte linkervoet
252
Lengte rechtervoet
247
Binnenbeenlengte
895
Romphoogte
1473
Schouderhoogte links
1421
Hand hoogte links
798
Schouderhoogte rechts
1388
Hand hoogte rechts
750
Schouderbreedte
420

Plaats reactie