Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets - korte reach

stijndevries
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
Locatie: Amsterdam

stijndevries 09 jul 2018 10:32

Hoi,

Sinds een jaar ben ik aan het fietsen. Gestart met een tweedehands fiets. Nu kan ik via het fietsplan via m’n werk een gedeelte van een nieuwe fiets financieren. Dus daarom dit topic.

Een maand geleden heb ik een bikefitting gedaan en hieruit kwam dat ik een fiets met een korte reach nodig heb. Nu heb ik begrepen dat hiervoor een specialized Roubaix een mooi model is of een Bianchi Intenso / impulso.

Echter als ik de geometri hiervan bekijk kom ik niet uit. De reach is overal veel te lang. Betekend dit dan altijd een kortere stuurpen?

Daarnaast twijfel ik of ik voor een aluminium fiets moet gaan (bianchi Via Nirone of specialized Allez Elite) of gelijk de stap moet nemen naar een iets duurdere.

Daarnaast wil ik wachten, hopelijk niet te lang op de fietsen met de nieuwe 105 groepset.

Budget is 1500-2000 max.

In de bijlage de uitkomst van mijn bikefitting.



Of raden jullie me een andere fiets aan?
Bijlagen
848A3352-08EF-45B8-BB9C-FB37C83336B4.jpeg

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 09 jul 2018 10:59

Even ter validatie van de bikefit: Hoe heb je die laten doen? Heb je uiteindelijk op een soort testfiets gezeten waaruit bleek dat dit voor jou de beste positie is?

Heb je bijzondere lichamelijke kenmerken of mogelijk beperkingen die maken dat je een wat afwijkende verhouding hebt?

Wat zei de Bikefitter van de mogelijkheden?

Ik vind echt dat Bikefitters hun rol verder moeten nemen in aankoopadviezen, mensen met dit soort waarden naar huis sturen zonder verdere begeleiding helpt niets.

stijndevries
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
Locatie: Amsterdam

stijndevries 09 jul 2018 11:05

Bikefitting heb ik bij futurmshop in Amsterdam laten doen. Heb op een testfietsgezeten die ze af hebben gesteld.

Hij gaf aan dat m’n benen langer zijn inverhouding met m’n bovenlichaam. Ben 1,80 cm lang en verder geen rare afwijkingen.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 09 jul 2018 11:09

Wat heb je nu voor fiets eigenlijk? Weet je daar de maat van? En rijd je met nog wat spacers onder je stuurpen?

En: Hoe bevalt die fiets qua houding?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jul 2018 11:23

Reach 357 voor een stack van 578 mm
Ik vrees dat er geen enkele fiets is die aan deze vereiste voldoet.

De fiets met de kortste reach voor de hoogste stack is nog altijd de Trek Domane maar ook deze voldoet niet aan jouw meting.

Een Trek Domane SL5 in maat 54 cm (reach 374 en stack 575) komt met een 9 cm stuurpen heel erg in de buurt.
Met aftrek van 25% korting valt deze ook nog eens perfect binnen jouw budget
I know myself like no one else
Nothing to defend

stijndevries
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
Locatie: Amsterdam

stijndevries 09 jul 2018 11:23

Heb nu een Giant Defy uit 2010 dacht ik. Maat M/L. Na de bikefitting hebben ze hier een stuurpen van 7 cm opgezet i.p.v. 11 die er op zat.

Ja, er zitten nog wel een aantal spaces onder de stuurpen.
9850BBC6-1F3A-4117-AE86-4A6B4CD36AAB.jpeg

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 09 jul 2018 11:34

Hoe bevalt het concept racefiets je? Wat ik nog weet van mijn eerste jaren, is dat de toch wat diepere houding mij dwong om daar stevig aan te wennen. Dat kost even tijd, maar moet niet ten koste van alles natuurlijk. Ik heb even je Strava pagina gecreeped en volgens mij heb je nog wel wat ruimte om wat sportiever op de fiets te gaan zitten zonder dat het te gek wordt. Als jonge vent moet dat prima lukken maar zou ik daar inderdaad wel een endurance achtige fiets bij kopen. De Trek Domane is daar bijvoorbeeld echt top voor en in verschillende prijsklasses te krijgen.

Misschien is één jaar fietsen nog wat te vroeg voor je om te weten wat je lichamelijke mogelijkheden en beperkingen zijn.

Nog altijd benieuwd wat de bikefitter zei over je houding? Heeft de bikefitter geprobeerd je in een andere houding te brengen en lukte dat niet?

stijndevries
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
Locatie: Amsterdam

stijndevries 09 jul 2018 13:18

Bikefitter heeft niks gezegd over het aanpassen van m’n houding en heeft dit ook niet geprobeerd.

Op dit moment zit ik goed op de fiets, dit zou eventueel nog wel iets sportiever mogen.

Ik zal me eens verdiepen in de trek Domane. Heb wel eens gelezen dat je de stuurpen niet te kort moet hebben dat kan weer invloed hebben op het stuurgedrag?

Voor mij komt het er eigenlijk op neer dat ik altijd een aangepaste stuurpen moet hebben?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jul 2018 14:14

Hoe lang zijn je benen, want dat lees ik volgens mij nergens? 2 weken terug is er een vergelijkbaar topic geweest, omdat Bikefitting methode van Shimano bizarre resultaten oplevert (andere geval was nog extremer). Je huidige fiets is een stuk beter uitgangspunt, maar mogelijk dat 't nog wel wat verbetering mogelijk is. Gezien de geadviseerde zadelstand zijn je benen naar verhouding wel lang, maar niet extreem lang. Terwijl de afstelling van je fiets wel extreem is, zeker als je in het achterhoofd houdt dat 't al een Defy is.

Ik zou sowieso 1e de houding optimaal maken op je huidige fiets en dan pas een andere fiets uitzoeken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jul 2018 14:26

stijndevries schreef: 09 jul 2018 13:18............
Voor mij komt het er eigenlijk op neer dat ik altijd een aangepaste stuurpen moet hebben?
Iedereen is gebaat met een "aan zijn/haar maat aangepaste" stuurpen.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 09 jul 2018 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 09 jul 2018 14:28

stijndevries schreef: 09 jul 2018 13:18 Voor mij komt het er eigenlijk op neer dat ik altijd een aangepaste stuurpen moet hebben?
Wat noem jij een "aangepaste stuurpen"?
Een andere stuurpen (lees: andere maat) is in mijn ogen een zeer makkelijke aanpassing en zeker geen aangepaste stuurpen. Sterker nog, ik ken denk ik bijna niemand die met een stuurpen-lengte uit de folder rijdt. Een beetje fietsenwinkel biedt de stuurpen in de juiste maat aan zonder meerprijs.

stijndevries
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
Locatie: Amsterdam

stijndevries 09 jul 2018 15:12

Ja, met aangepaste stuurpen bedoel ik dus eigenlijk dat ik niet de standaard maat neem maar deze laat vervangen.

Wanneer je reach iets groter is dan volgens meting. Ga je dan iets sportiever op de fiets zitten? Wat dieper?

Plaats reactie