Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets - korte reach

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 jan 2019 22:56

stijndevries schreef: 07 jan 2019 20:54 .. ...
Zoals te zien is twijfel ik nog behoorlijk tussen een iets diepere houding of comfort. Waar zouden jullie voor gaan en waarom?
Je kan je huidige fiets aanpassen aan comfort of diepere houding en testen.

Maar volgens mij is dat niet echt een keuze. De enige keuze is comfort. Je moet die houding hebben die je 4 uur aankan op de fiets. Dat is voor sommigen een meer diepe houding, voor sommigen een meer rechte houding.
En als je snel wil fietsen duik je wel met je hoofd naar beneden voor een aero houding. Dat kan met een stuur-zadel hoogteverschil van 3cm, van 12cm, van 15cm... daarvoor moet je dus niet dieper zitten (tenzij je wedstrijden rijdt, maar dan moet je ook je lichaam sterker maken om die houding aan te kunnen...).

Walter

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jan 2019 23:04

Maar er zijn er genoeg die gestrekt zitten comfortabeler vinden en er zijn er ook die geen klachten krijgen van een sportievere houding en kiezen voor de extra aerodynamica van een diepere zit (eerdere thuis op de bank is ook comfort :mrgreen: )

Eerst op de testfiets, daarna de afstelling die je het prettigst hebt ervaren zo goed als mogelijk op je huidige fiets overzetten en een paar flinke ritten maken en dan pas een beslissing maken of dat hem gaat worden. Zo zou ik het doen.

Maar gezien je lichaamsverhoudingen en huidige fiets, ook zonder spacers denk ik dat het toch meer richting Intenso/Defy gaat.
Campagnolo Ultra Dork

stijndevries
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
Locatie: Amsterdam

stijndevries 26 feb 2019 09:04

Nou, het is weer even stil geweest maar in heb jullie advies opgevolgd. Op de testfiets werd veel me duidelijk. Vooral hoe de stack en reach werkt incombinatie met Framematen.

Bij m’n eigen fiets heb ik alle spacers verwijderd en de stuurpen omgedraaid die stond omhoog. Dit ging prima, heb er nu 250 km mee gefietst.

Ik ben er voor mezelf uit dat het toch een Giant TCR gaat worden en dan zet ik er zelf een iets kortere stuurpen op. Nu het volgende dilemma.

Zoals ik eerder aangaf zijn de volgende twee fietsen een optie:

https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-a ... pro-2-2019
Betere wielen maar wel een 105 groep

Of

https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-advanced-1-2019 Ultegra groepset en dan in de toekomst m’n wielen upgraden. Alleen kan ik niet echt vinden waar ik de Giant wielen die hierop zitten mee kan vergelijken.

Welke keuze zouden jullie maken? Prijsverschil via fietsplan is 300 euro.
Laatst gewijzigd door stijndevries op 26 feb 2019 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 26 feb 2019 09:15

Denk je echt dat de wielen beter zijn bij de eerste? Hebben betere look maar zijn wschl van alu en dus zwaarder.

stijndevries
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
Locatie: Amsterdam

stijndevries 26 feb 2019 09:22

gene schreef: 26 feb 2019 09:15 Denk je echt dat de wielen beter zijn bij de eerste? Hebben betere look maar zijn wschl van alu en dus zwaarder.
De pro variant is lichter in totaal gewicht zelfs met de 105 groep, wielen die hierop zitten zijn van Carbon dus daar zal wel wat verschil in zitten.

Deze wielen zitten op de pro variant:
https://www.giant-bicycles.com/nl/news/ ... test/23047

Alleen dan niet de disc versie.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 26 feb 2019 09:30

Dan zou ik voor de Ultegra variant kiezen, die is goedkoper. Met dat geld kan je een leuke wielset erbij kopen (heb je meteen een reserve set; net als met fietsen n+1 :-) )
Volgens de Giant site is de Ultegra fiets 300 gram zwaarder dan de 105 variant; dat zal in de afmontage zitten Connect onderdelen vs Connect SL en de wielen; zaken die allemaal simpel te vervangen zijn. In de basis heb je dan hetzelfde frame en een hele goede groep.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 feb 2019 09:45

De pro heeft volgens mij toch echt een lichter frame. In ieder geval is de vork full carbon. Dan heb je de beste basis en als je over een paar jaar de groep upgrade heb je meteen weer een fiets die helemaal up-to-date is.
Campagnolo Ultra Dork

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 26 feb 2019 11:19

Ik moet mijn mening herzien . De Pro zou mijn voorkeur krijgen met deze carbon wielen, verschil met Ultegra ga je niet voelen, je krijgt een lichtere fiets en frame is zelfs ietsje beter.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 feb 2019 11:37

ik zou voor de pro gaan..,
In mijn ogen ziet dat er beter uit, zowel de wielset als de kleur van de groepset (105 is zwart, ultegra crank is toch een donker grijs, wat niet mooi afsteekt bij het frame in mijn ogen).
Dan is de pro ook nog eens een fractie lichter.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 feb 2019 11:52

De Pro is, op de groep na de (veel) betere keuze.
De nieuwe 105 schakelt beter als de Ultegra van de vorige generatie.
De SLR 01 wielen zijn beter dan de alu wielen uit de Advanced fiets.

Ik zou voor de Pro gaan en binnen enkele jaren, als je dat al mocht willen, de groep upgraden naar Di2/Etap.
I know myself like no one else
Nothing to defend

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 26 feb 2019 14:15

Met deze informatie moet ik mijn mening ook herzien, ik dacht dat de frames identiek waren. Van de wielen had ik ook verwacht dat het alu exemplaren waren met een zwarte coating, maar ze zijn veel beter dan ik had verwacht.
Dus ik zou nu ook voor de Pro kiezen

stijndevries
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
Locatie: Amsterdam

stijndevries 26 feb 2019 21:13

Bedankt allemaal, mijn gevoel neigde ook al naar de pro variant. Morgen ga ik hem bestellen.

Plaats reactie