Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Budget racefiets. Nieuw of 2de hands?

Leszek
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jul 2018 14:14

Leszek 03 jul 2018 16:10

Goedendag fietsers van Fiets.nl,

De afgelopen dagen heb ik het forum doorgespit en ben ik al flink wat wijzer geworden.
Ik ben op zoek naar een beginners racefiets om te kijken of deze sport voor mij is weggelegd.
Op het ogenblik ben ik een fanatieke hardloper, maar ik merk dat als ik te fanatiek word er pijntjes gaan komen. Daarom wil ik het wielrennen er bij gaan doen, ter afwisseling.

Het plan is om 1 en soms 2x per week de fiets te pakken om een route van maximaal 40 km te fietsen op voornamelijk vlakke Zuid-Hollandse en Brabantse wegen. Mocht het allemaal bevallen dan kan het natuurlijk altijd meer worden.

Mijn vriendin lijkt het ook leuk om te beginnen met deze sport en wil tegelijkertijd met mij een fiets kopen. Mijn vriendin is 163 cm lang. Ik ben met een lengte van 193 cm wat groter.

Het budget zal niet bijster hoog zijn. Het is eerder aan de lage kant. De fietsen die we willen kopen zijn echt puur om te kijken of het wielrennen aan ons besteed is. Mocht het allemaal bevallen dan kunnen we volgend jaar deze fietsen verkopen en fietsen uit een beter segment kopen.
Wij hebben bij Decathlon de Triban 100 gezien. Dit is een fiets van 260,- euro. Veel goedkoper als dit zal je het niet krijgen. Een stapje duurder is de Triban 500 voor 449,- euro. Wat wij eigenlijk teveel geld vinden om de hobby uit te proberen.

Een andere optie is een 2de hands fiets. Voordeel hiervan is dat je een goede prijs-kwaliteit verhouding krijgt. Een nadeel is het gebrek aan garantie en misschien zijn er al onderdelen versleten. Hier ben ik eerder een keer de mist mee ingegaan, dus dit heeft geen absolute voorkeur. Maar mocht het veel beter zijn dan kunnen we het overwegen.

Wat raden jullie aan?
Is de Triban 100 goed genoeg om te gebruiken als beginners wielrenfiets?
Kunnen we toch beter gaan voor de Triban 500?
Zijn er nog andere goedkope alternatieven?
Is onze ‘angst’ voor tweedehands fietsen ongegrond?

Alvast bedankt!

Bart_h
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 aug 2017 21:51

Bart_h 03 jul 2018 19:51

Die triban 100 is prijs/kwaliteit niet te kloppen. Ik ben er heel tevreden over, ook als ik vergelijk met m'n andere veel duurdere fietsen. Zou wel aanraden om de banden te vervangen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 jul 2018 21:57

Bart_h schreef: 03 jul 2018 19:51 Die triban 100 is prijs/kwaliteit niet te kloppen. Ik ben er heel tevreden over, ook als ik vergelijk met m'n andere veel duurdere fietsen. Zou wel aanraden om de banden te vervangen.
Aangezien TS geen deskundige is, zou het behulpzaam zijn dan een voorstel te doen van een goedkoop doch beter alternatief. En eventueel ook de reden te vermelden om nieuwe banden in de prullenbak te gooien.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 03 jul 2018 22:25

Het voordeel van een tweedehandse fiets kan zijn dat de waarde minder daalt, en je hem voor vrijwel dezelfde prijs weer kunt doorverkopen.
Ik zou wel iemand zoeken met verstand van fietsen die mee kan gaan als je een fiets wilt bekijken.

Het zou namelijk jammer zijn als jullie een fiets kopen die niet goed bij jullie lichaam past. Dat kan het plezier in de uit te proberen hobby ernstig verstoren.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 jul 2018 22:45

Als je 450 euro veel geld vindt dan is wielrennen niks voor je... :mrgreen:

Het hangt vooral af van de wil om te (leren) sleutelen. Als je beetje handig bent zijn er genoeg leuke tweedehands fietsen tot 300 euro te vinden maar je moet heel veel geluk hebben als ze echt 100% in orde zijn. Moet je voor iedere scheet naar de fietsenmaker dan wordt het misschien alsnog een dure grap.

Die Triban 100 lijkt mij echt een ramp. De groep is prut, de versnellingen liggen te ver uit elkaar om lekker te kunnen fietsen, hij is loodzwaar en de geometrie van de grootste en kleinste maten (jammer voor jullie tweetjes) is een beetje raar.
Campagnolo Ultra Dork

Leszek
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jul 2018 14:14

Leszek 03 jul 2018 22:49

In een ander fora had ik gelezen dat deze banden 800 gram per stuk wegen. Behoorlijke zwaargewichten.
Of is er nog een andere reden om ze te wisselen?

De tip om iemand die verstand heeft van fietsen mee te nemen bij het bekijken van een 2de hands fiets zal ik onthouden.

Volgend weekend gaan we naar Decathlon om beide Tribans te testen.
Mocht de Triban 100 niks zijn gaan we de focus verleggen naar of de 500 of naar de 2de hands fietsen.

Een hobby opstarten kost mooi eenmaal geld. Helaas is er nu niet veel meer ruimte in het budget. Het is inderdaad niet erg veel :cry:

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 04 jul 2018 13:23

Ernie C. schreef: 03 jul 2018 22:45 Als je 450 euro veel geld vindt dan is wielrennen niks voor je... :mrgreen:
Hahaha, +1 :mrgreen:

Volgens mij is dat ook één van de nadelen, de 'hoge instap' voor een beginner die nog niet weet of ie het leuk vindt. Een €800,- tot €1.000,- ben je toch al wel snel kwijt voor een fiets, kleding, helm, schoenen, bril etc.

Ik raad nieuwe renners toch vaak aan voor een nieuwe fiets te kiezen die past. Ten eerste de geometrie en ten tweede de slijtage onderdelen/gereedschap die samen ook wel op kunnen lopen tot €150-200 aan onverwachte te verwachten kosten.

Mocht je eenmaal weten wat je wil en er wat oog voor hebben, dan is het makkelijker om een koopje via Marktplaats te scoren.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jul 2018 13:58

Of starten op een stalen ros met buiscommandeurs met bij voorkeur 7 speed cassette. Dan kost het je 150 euro en zaken als een ketting of cassette zijn tientjeswerk. De afschrijving is nihil.
https://link.marktplaats.nl/m1300925027
https://link.marktplaats.nl/m1298533719
https://link.marktplaats.nl/m1299790900
https://link.marktplaats.nl/m1300214429
Die laatste zelfs met harde banden! Die probeert zelfs ongebakken lucht te verkopen :lol: .
Campagnolo Ultra Dork

Bart_h
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 aug 2017 21:51

Bart_h 04 jul 2018 21:48

Ernie C. schreef: 03 jul 2018 22:45 Die Triban 100 lijkt mij echt een ramp. De groep is prut, de versnellingen liggen te ver uit elkaar om lekker te kunnen fietsen, hij is loodzwaar en de geometrie van de grootste en kleinste maten (jammer voor jullie tweetjes) is een beetje raar.
Heb er wel eens mee gereden? Ik heb dure fietsen van Specialized en Trek, maar deze fiets is toch echt wel fun. Ik rij er wekelijks mee. OK, hij weegt 10kg, en heeft een kleine versnellingsrange, maar hij heel degelijk gebouwd, en ideaal voor korte ritjes in het vlakke Brabant.

Bart_h
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 aug 2017 21:51

Bart_h 04 jul 2018 21:51

Leszek schreef: 03 jul 2018 22:49 In een ander fora had ik gelezen dat deze banden 800 gram per stuk wegen. Behoorlijke zwaargewichten.
Of is er nog een andere reden om ze te wisselen?
Dat bedoelde ik inderdaad. Het zijn ook gravelbanden.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 jul 2018 22:13

Leszek schreef: 03 jul 2018 22:49 In een ander fora had ik gelezen dat deze banden 800 gram per stuk wegen..
Het zal wel wat minder zijn ;-). Misschien 800gram voor een setje...
Een band van 800 gram is wat overdreven...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 jul 2018 22:35

40km fietsen op vlakke wegen vraagt niet veel van de fiets..: je zet je in de snelheid die je comfortabel vindt, zet je in de versnelling die je fijn rond trapt en je fiets 1 tot 2 uur... ; dat kan je evengoed met de triban als met een duurdere fiets. Wie iets anders beweert begrijpt te weinig van de essentie van fietsen (zijnde trappen en kms maken).

Om te begrijpen of trappen en kms maken iets voor jou is, is iedere fiets ok.
Ik trap de meeste kms op een 40 jaar oud stalen frame met buiscommanders en dat gaat perfect. De zoon die als minimum eis aan een fiets stelt dat hij er een borduur mee over kan springen zonder de borduur te raken, wil die fiets niet van ver aanraken (want weegt 15kg en springen kan hij enkel met fietsen tot 10kg). Andere eisen voor hem zijn ook dat dat hij gigantisch snel een bergaf kan, remmen die perfect werken en dat zowel in training als wedstrijd gewicht hem geen enkel nadeel geeft tov
concurrentie (vul verder aan met stoere eisen...)

Enige probleem met de tribans is dat als je ontdekt dat fietsen iets voor jullie is, dat je sneller met het N+1 probleem geconfronteerd wordt.

Bijkomen probleem is veelal dat je iemand moet hebben die iets van fietsen kent die je op weg kan zetten. Ging je duiken, je zou niet onder water gaan zonder begeleiding. De meerwaarde van begeleiding bij fietsen is niet direct dat die persoon je in leven houdt, wel dat die je een pad kan geven naar hoe jij binnen je budget plezier kan hebben aan fietsen. Een forum kan een start zijn. Maar de mensen van een fietsclub bij jou in de buurt hun meerwaarde zal vele malen groter zijn.

Vind je die persoon niet, is starten met een triban geen slecht idee. Je bent dan tenminste gedurende de periode van de garantie van de technische kant van het verhaal verlost. En je kan in die periode iemand zoeken die je wel kan verder helpen...

Succes met je nieuwe hobby.

Walter

Ps: de links van Ernie kunnen een goede start zijn... als je dan nog iemand dicht bij huis vindt die nog een beetje garantie of onderhoud wil bieden op zijn 2dehands fiets ben je ook vertrokken....

Plaats reactie