Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Comfort racefiets - nek / schouderklachten

Svekke84
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jun 2018 15:43

Svekke84 27 jun 2018 16:43

Hallo iedereen

Ik hoop een beetje advies te krijgen vooraleer ik naar de winkels ga om te kijken en dergelijke.

Nu rij ik ongeveer 10 jaar met een Ridley Compact, en ben eens aan het uitkijken naar een andere racefiets.
Vooral omwille van de pijn die ik heb in nek en schouders tijdens het fietsen. Deze pijn heb ik sowieso (door te werken op de computer, last van trapeziumspier).
De maat van mijn huidige fiets is goed, maar toch is het stuur toch nog te laag (ondanks het omkeren van mijn stuurpen).
Ik ben ongeveer 1m74 groot, mijn andere afmetingen van binnenbeenlengte en dergelijke weet ik niet meer.

De grootste vereiste is dus dat de fiets comfortabel is.
- Prijsklasse tussen € 1600 - € 2200.
- Groep: ik denk dat een shimano 105 of het campagnolo of sram alternatief wel goed genoeg.
- Vooral gebruikt om in vrije tijd te fietsen.

Ik heb al enkele modellen op het oog:
- Specialized Roubaix Sport € 2100 (met schijfrem)
- Trek Domane SL 5 € 2199 (gewone remmen / € 2749 (met schijfrem)
- Cannondale Synapse Carbon 105 € 2199 (gewone remmen / € 2399 (met schijfrem)
- Cube Attain GTC Race €1999
Dit zijn de modellen waar ik tussen twijfel. Andere voorstellen zijn natuurlijk welkom.
Natuurlijk wil het oog ook wat, en daarom zou ik opteren voor de Roubaix of Domane, maar nogmaals is comfort het belangrijkste!!
Een algemene afweging prijs / kwaliteit graag.

Nog even om af te ronden: wel of geen schijfremmen?
Bij de Roubaix heb je voor ongeveer dezelfde prijs schijfremmen als de Domane SL5 zonder deze schijfremmen. Bij Cannondale een verschil van € 200. Bij Trek vind ik het verschil wel heel groot tussen wel of geen schijfremmen.

Hoe zit het eigenlijk bij de aankoop van een fiets bij de dealer, krijg je nog een korting van enkele percent?

Alvast bedankt voor de hulp :-)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 jun 2018 18:09

Eigen ervaring en gehoord van anderen: pijn in schouder/nek zone is gevolg van te weinig belasting op handen/armen.
Schijfremmen hebben als groot voordeel dat je geen velgen verslijt. Wanneer je 15000 km per jaar maakt, zou dat inderdaad kunnen gebeuren.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 27 jun 2018 18:37

Of een fiets (voor jou) comfortabel is, ontdek je alleen door veel uit te proberen en lange testritten te rijden. Is er wel eens naar de afstelling van jouw fiets gekeken en naar hoe jij er op zit? Heb je een bikefitting gedaan?

Svekke84
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jun 2018 15:43

Svekke84 27 jun 2018 19:00

Nee_Nee schreef: 27 jun 2018 18:37 Of een fiets (voor jou) comfortabel is, ontdek je alleen door veel uit te proberen en lange testritten te rijden. Is er wel eens naar de afstelling van jouw fiets gekeken en naar hoe jij er op zit? Heb je een bikefitting gedaan?
Ja bikefit is gebeurd, stuur staat gewoon te laag, en het kan niet meer hoger zegt de fietsenmaker :-(
Maar ik ben ook wel toe aan eens een andere fiets na 10 jaar zoiets :-)

Lamwgscott10
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 okt 2013 20:51

Lamwgscott10 27 jun 2018 19:37

Roubaix is erg comfortabel. rij er nu 2 seizoenen op. advies is wel gebruik te maken van de proefmogelijkheid die specialized een aantal keren per jaar organiseert in Nederland. Trek doet geloof ik ook zoiets

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 27 jun 2018 20:34

Als je comfort wil moet je kijken naar de lengte van de balhoofdbuis.

Zoals de canyon endurace modellen, bmc teammachine, de specialized allez is ook een comfort frame maar wel alu L, maar het is maar dat je een idee hebt hoe lang de balhoofdbuis ongeveer moet zijn.

Kijk eens naar de geometrieen van deze fietsen in jou maat en vergelijk ze dan eens met deze die jij wil dan zie je het vlug.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 28 jun 2018 09:09

En kies in dit geval niet in de eerste plaats voor de fiets die je het mooist vind, maar echt voor de fiets waarop je het best past. Criteria als mooi en emotie die bij een bepaald merk horen zijn uiteindelijk ondergeschikt.
Courir c'est mourir un peu

WM1234
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 jan 2020 13:58

WM1234 25 mar 2021 21:25

Eens met bovenstaande reacties, kies de fiets die het lekkerste zit.

Al moet ik wel zeggen, dat het gewicht van alle fietsen mij erg verbaast. Ik heb een Isaac Boson van behoorlijk wat jaren oud maar die is maar 8,2 kg (inclusief alles). Deze fietsen zijn allemaal tussen de 9 en bijna 10 kilo. De Trek is het mooiste naar mijn idee maar wel het zwaarste.

hayes

hayes 26 mar 2021 18:57

Voor een comfort fiets die 95% van de tijd in de vlakke landen gebruikt wordt, is gewicht echt niet dé parameter om op te letten.

Plaats reactie