Hi,
Goede vriendin van mij heeft op dit moment een racefiets die niet echt lekker past, zelfs met zadel op laagste stand. Bovendien voelt de fiets zwaar en lomp aan. Ze heeft laatst even op de Trek gereden en dat was voor haar een wereld van verschil. Je raadt het al, in de markt voor een nieuwe racefiets.
Komt nog bij dat zij afgelopen winter heeft geproefd aan het mountainbiken (huurfiets) op de heide en in de bossen en we hebben een keer een graveltocht gedaan wat ook enorm goed bevallen is.
Om de kosten voor twee fietsen een beetje te drukken was ik aan het denken of het misschien een idee is om een gravelbike te kopen. In de winter zullen het qua MTB geen zware blubber of idiote afdalingen en voor op de weg is het wel fijn als je er ook lekker in de Z-Limburgse heuvels of de Ardennen of misschien een keer een Alp mee kunt beklimmen.
Natuurlijk kan dat met elke fiets in principe, maar gaat een Gravelbike al snel zwaar, te zwaar worden qua gewicht? Ik heb zelf laatst op een Specialized Diverge sport e5 2018 een Graveltocht gereden en was er dik tevreden over. Maar dat was dus met dikke banden.
Dus de grote vragen: Zou je met een goed Gravelbike tot zeg max 1500 -2000 euro, een goede combi hebben voor op de weg en in het bos? Is er dan nog echt een tweede set wielen nodig of alleen ander banden profiel? Tips om rekening mee te houden?
Alvast bedankt
Gravelbike ook als race bike?
Is prima te doen maar natuurlijk wordt het ook geen lichtgewicht fiets met dat budget. Houdt er wel rekening mee dat het met een gravelracer allemaal net wat uitdagender is. Is ze niet zo zeker op de wat meer technische stukken dan is het misschien niet zo'n goed idee (of juist wel want je gaat er wel weer beter van sturen op de weg).
Twee wielsets is niet nodig maar wel heel prettig. Om echt off road te gaan wil zo breed mogelijk met zo groot mogelijke noppen gaan en als je dan in de winter een keer op de weg wilt blijven of in de zomer off road wilt gaan scheelt het een hoop gedoe. Maar je kunt die tweede wielset prima een jaartje uitstellen.
Twee wielsets is niet nodig maar wel heel prettig. Om echt off road te gaan wil zo breed mogelijk met zo groot mogelijke noppen gaan en als je dan in de winter een keer op de weg wilt blijven of in de zomer off road wilt gaan scheelt het een hoop gedoe. Maar je kunt die tweede wielset prima een jaartje uitstellen.
Campagnolo Ultra Dork
Ook dezelfde schijven nemen dan, daar zit soms wat 'offset' op, zelfs op 2 types van hetzelfde merk zit er soms wat verschil. Dus op beide wielsets dezelfde naven en dezelfde schijven (type en merk) en je kan ze gewoon wisselen zonder opnieuw af te stellen.
Een gravelracer voelt wel wat minder levendig dan een echte koersfiets, meer zoals een endurance fiets (wat niet slecht hoeft te zijn) en je zit (meestal) wat hoger en korter.
Ik denk dat ik deze winter ook met de gravelfiets op de weg zal rijden (met wegbanden)
Een gravelracer voelt wel wat minder levendig dan een echte koersfiets, meer zoals een endurance fiets (wat niet slecht hoeft te zijn) en je zit (meestal) wat hoger en korter.
Ik denk dat ik deze winter ook met de gravelfiets op de weg zal rijden (met wegbanden)
Heel veel onverhard kan natuurlijk ook prima met een gewone koersfiets.
Hoewel ik zelf ook naar een gravelracer loop te kijken, kan in dit geval de oplossing zijn om een nieuwe racefiets te kopen en een tweedehands MTB.
Vooral door de opkomst van de 29 inch MTB kan je voor een appel en een ei een mooie 26 inch kopen.
1500 nieuwe racefiets en kan je een prachtige fiets kopen. 500 voor een 2de hands MTB en er staan er 100e te kopen niet nauwelijks of road hebben gezien.
Hoewel ik zelf ook naar een gravelracer loop te kijken, kan in dit geval de oplossing zijn om een nieuwe racefiets te kopen en een tweedehands MTB.
Vooral door de opkomst van de 29 inch MTB kan je voor een appel en een ei een mooie 26 inch kopen.
1500 nieuwe racefiets en kan je een prachtige fiets kopen. 500 voor een 2de hands MTB en er staan er 100e te kopen niet nauwelijks of road hebben gezien.
-
- Forum-lid
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
- Locatie: Midden Nederland
+1 @gastheerg
Allereerst bepalen waar je de fiets voor wilt gebruiken. Wil je MTB trails in het bos gaan rijden dan is een gravel bike niet geschikt. Die is vooral voor rechtuit fietsen op slechtere wegen.
Wil je de slechtere fietspaden in het bos of in de duinen rijden dan doe ik dit ook gewoon op de racefiets met 25 mm banden.
Vele moderne racefietsen kunnen sowieso al 28 mm bandjes aan. Je zou ook nog kunnen denken aan een endurance bike met schijfremmen die kunnen vaak zelfs 32 mm aan. Bijvoorbeeld een Trek Domane ALR Disc. Maar die zijn dan ook weer wat zwaarder.
Allereerst bepalen waar je de fiets voor wilt gebruiken. Wil je MTB trails in het bos gaan rijden dan is een gravel bike niet geschikt. Die is vooral voor rechtuit fietsen op slechtere wegen.
Wil je de slechtere fietspaden in het bos of in de duinen rijden dan doe ik dit ook gewoon op de racefiets met 25 mm banden.
Vele moderne racefietsen kunnen sowieso al 28 mm bandjes aan. Je zou ook nog kunnen denken aan een endurance bike met schijfremmen die kunnen vaak zelfs 32 mm aan. Bijvoorbeeld een Trek Domane ALR Disc. Maar die zijn dan ook weer wat zwaarder.
Ik heb mijn Open UP met 40mm Schwalbe G-One (zo weegt die ongeveer 8.5kg) al regelmatig op de weg ingezet. Dat gaat zeker en vast, hoewel je natuurlijk de rolweerstand en het gewicht wel voelt.
Ik heb het verschil met mijn racefiets zelfs gekwantificeerd op de Thier de Coo (segment https://www.strava.com/segments/4077927), waar ik geprobeerd heb ongeveer dezelfde tijd te rijden met de UP als ik een keer reed met de wegfiets:
- met wegfiets (Parlee Altum 6.8kg, Vredestein Senso Superiore 23mm): 10'15 klimtijd, 288watt gemiddeld vermogen (is niet mijn beste tijd maar om het vergelijkbaar te houden)
- met de Open UP in bovenstaande config: 10'19 klimtijd, 315watt gemiddeld vermogen
Er zit natuurlijk wel wat foutenmarge op (want andere vermogensmeters), maar je ziet (en voelt) wel een relevant verschil. Maar voor mezelf is dit niet onoverkomelijk, ik heb niet het gevoel dat ik naar boven sukkel met de gravelracer tov de koersfiets.
Ik heb het verschil met mijn racefiets zelfs gekwantificeerd op de Thier de Coo (segment https://www.strava.com/segments/4077927), waar ik geprobeerd heb ongeveer dezelfde tijd te rijden met de UP als ik een keer reed met de wegfiets:
- met wegfiets (Parlee Altum 6.8kg, Vredestein Senso Superiore 23mm): 10'15 klimtijd, 288watt gemiddeld vermogen (is niet mijn beste tijd maar om het vergelijkbaar te houden)
- met de Open UP in bovenstaande config: 10'19 klimtijd, 315watt gemiddeld vermogen
Er zit natuurlijk wel wat foutenmarge op (want andere vermogensmeters), maar je ziet (en voelt) wel een relevant verschil. Maar voor mezelf is dit niet onoverkomelijk, ik heb niet het gevoel dat ik naar boven sukkel met de gravelracer tov de koersfiets.
Het is inderdaad niet sukkelen, maar in jouw voorbeeld heb je toch 9,5% meer vermogen geleverd. Om ongeveer op dezelfde tijd uit te komen.
Als ik in de clubrit hier in Z-Limburg met aardig wat klimmetjes over 4-5uur 10% meer vermogen moet leveren, zou dat voor mij betekenen dat ik waarschijnlijk moeite ga krijgen om bij te blijven.
NP (gemeten met 4iiii) ligt op 240 watt over 4-5uur. FTP (in winter gemeten op direto op 290).
Als ik dan 10% extra vermogen moet leveren. 240*1.1=264, dat is toch wel significant denk ik.
Maar het zal zondermeer gaan, zeker als je je bedenkt dat je iets verliest tov een normale racer.
Als ik in de clubrit hier in Z-Limburg met aardig wat klimmetjes over 4-5uur 10% meer vermogen moet leveren, zou dat voor mij betekenen dat ik waarschijnlijk moeite ga krijgen om bij te blijven.
NP (gemeten met 4iiii) ligt op 240 watt over 4-5uur. FTP (in winter gemeten op direto op 290).
Als ik dan 10% extra vermogen moet leveren. 240*1.1=264, dat is toch wel significant denk ik.
Maar het zal zondermeer gaan, zeker als je je bedenkt dat je iets verliest tov een normale racer.
Inderdaad, 2de wielsetje lost veel op.
Ik heb er helaas geen data bij zoals hierboven, maar als ik op de noppenbanden (CX) rij, of met de GP4season, dat scheelt gevoelsmatig toch wel een kmh of 3-4 gemiddeld over 3uurtjes fietsen.
Ik heb er helaas geen data bij zoals hierboven, maar als ik op de noppenbanden (CX) rij, of met de GP4season, dat scheelt gevoelsmatig toch wel een kmh of 3-4 gemiddeld over 3uurtjes fietsen.
Die vergelijking zou alleen opgaan als je daadwerkelijk 4 a 5 uur zou klimmen? De weerstand zal toch ook gedeeltelijk door het gewicht komen, waar je op vlakke of dalende stroken geen last van zal hebben. De impact op NP zal dan ook wel een stuk kleiner zijn lijkt me?Bospaadje schreef: ↑26 jun 2018 10:30 Het is inderdaad niet sukkelen, maar in jouw voorbeeld heb je toch 9,5% meer vermogen geleverd. Om ongeveer op dezelfde tijd uit te komen.
Als ik in de clubrit hier in Z-Limburg met aardig wat klimmetjes over 4-5uur 10% meer vermogen moet leveren, zou dat voor mij betekenen dat ik waarschijnlijk moeite ga krijgen om bij te blijven.
NP (gemeten met 4iiii) ligt op 240 watt over 4-5uur. FTP (in winter gemeten op direto op 290).
Als ik dan 10% extra vermogen moet leveren. 240*1.1=264, dat is toch wel significant denk ik.
Maar het zal zondermeer gaan, zeker als je je bedenkt dat je iets verliest tov een normale racer.
@Raven14: Wat weeg je? Dan zou je nog onderscheid kunnen maken tussen het gewichtsverschil tussen de fietsen (als die klim met een 6,8kg x vermogen kost, hoeveel vermogen kost het dan bij een fiets van 8,5?) het restant met jouw gemeten vermogen van de UP komt dan voort uit de rolweerstand (toch?).
Nu is die Open UP natuurlijk wel behoorlijk licht voor een gravelbike.