Gravelbike ook als race bike?
Ja, daar heb je natuurlijk ook een punt. En als je inderdaad een 2de setje wielen erbij koopt, zodat je ook op de weg uit de voeten kunt, heb je er natuurlijk al minder last van. Zeker als je niet voor de snelheid bij een groepje aansluit.
Je moet je natuurlijk vooral afvragen, kan je leven met het feit dat je een perfecte bike hebt voor "gravel" ritten. Die je ook kunt inzetten in de weg en op "minder" technische mtb parcoursen.
Fiets je veel op de weg en wil je ernaast het veld induiken, is het wellicht beter om bijvoorbeeld een racefiets te nemen, waar je eventueel nog wegkomt met bredere banden. IMO is alles combineren in 1 fiets altijd water bij de wijn doen, waardoor je nergens "optimaal" voor bent uitegrust.
Ik heb persoonlijk een racefiets voor op de weg, waar ik de meeste km's op maak.
Daarnaast heb ik voor de wintermaanden een CX met GP4season banden, zodat ik in de winter door kan op de weg. Ik heb daar sinds kort een extra setje velgen met CX bandjes bijgekocht en ik moet zeggen dat het leuk is om af en toe ook de lichte MTB/gravel/veldwegen in te duiken. Als de gravelfiets rage eerder was begonnen, had ik nu waarschijnlijk ipv een CX-disc, een gravelbike gehad
Je moet je natuurlijk vooral afvragen, kan je leven met het feit dat je een perfecte bike hebt voor "gravel" ritten. Die je ook kunt inzetten in de weg en op "minder" technische mtb parcoursen.
Fiets je veel op de weg en wil je ernaast het veld induiken, is het wellicht beter om bijvoorbeeld een racefiets te nemen, waar je eventueel nog wegkomt met bredere banden. IMO is alles combineren in 1 fiets altijd water bij de wijn doen, waardoor je nergens "optimaal" voor bent uitegrust.
Ik heb persoonlijk een racefiets voor op de weg, waar ik de meeste km's op maak.
Daarnaast heb ik voor de wintermaanden een CX met GP4season banden, zodat ik in de winter door kan op de weg. Ik heb daar sinds kort een extra setje velgen met CX bandjes bijgekocht en ik moet zeggen dat het leuk is om af en toe ook de lichte MTB/gravel/veldwegen in te duiken. Als de gravelfiets rage eerder was begonnen, had ik nu waarschijnlijk ipv een CX-disc, een gravelbike gehad
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Rij zelf met een stalen cross fiets op de weg en merk weinig verschil tijdens clubritten (gaat soms ook 37+ avg). Uiteindelijk is het toch samen uit samen thuis, dus die ene trap die je meer moet doen op een crossfiets t.o.v. een pure racer gaat het verschil niet maken.
Heb in totaal wel 3 verschillende wielsets voor cross (Schwalbe G-One's), weg (S-Works Turbo) en vakantie (Schwalbe Marathon).
Heb in totaal wel 3 verschillende wielsets voor cross (Schwalbe G-One's), weg (S-Works Turbo) en vakantie (Schwalbe Marathon).
Maar die is dan weer niet geschikt voor MTB parcoursen.
Club/groepsritjes doe ik niet dus ik durf niet te zeggen hoeveel minder je daarin zult zijn maar een kopbeurtje minder zal een hoop oplossen .
bij de gemiddelde wielertoerist zal de beperking niet op de weg liggen maar als het technischer wordt. Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die het verschil tussen een gravelracer met wegbanden en een endurance racefiets met schijfremmen echt voelen. Je hebt het dan over een een paar ons, een paar cm extra wielbasis en soms een iets luier stuurkarakter.
Probeer eens een proefrit op een gravelracer te regelen en duik dan vooral het bos in. Het is natuurlijk ook afhankelijk met wie ze gaat mountainbiken.
Club/groepsritjes doe ik niet dus ik durf niet te zeggen hoeveel minder je daarin zult zijn maar een kopbeurtje minder zal een hoop oplossen .
bij de gemiddelde wielertoerist zal de beperking niet op de weg liggen maar als het technischer wordt. Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die het verschil tussen een gravelracer met wegbanden en een endurance racefiets met schijfremmen echt voelen. Je hebt het dan over een een paar ons, een paar cm extra wielbasis en soms een iets luier stuurkarakter.
Probeer eens een proefrit op een gravelracer te regelen en duik dan vooral het bos in. Het is natuurlijk ook afhankelijk met wie ze gaat mountainbiken.
Campagnolo Ultra Dork
hmm heb hier nen specialized diverge, nog met de trigger pro banden (38mm)
al een keer of meegereden met het groepje waar ik af en toe mee meega
en moet zeggen je voelt het op termijn natuurlijk wel
extra gewicht, rolweerstand, ...
vermoed met 32mm wegbanden dat dit al een groot deel gaat weggewerkt worden.
al een keer of meegereden met het groepje waar ik af en toe mee meega
en moet zeggen je voelt het op termijn natuurlijk wel
extra gewicht, rolweerstand, ...
vermoed met 32mm wegbanden dat dit al een groot deel gaat weggewerkt worden.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
Ik kwam via Google bij dit onderwerp terecht. Ik loop er over te denken om een extra setje wielen te kopen bij mijn Grail SL 7.0 maar ik heb dus geen idee hoe ik bij geschikte wielen uit komen. Nu zitten er de standaard meegeleverd wielen op (DT Swiss C 1850 Spline db) met DT Swiss naaf. Houdt dat in dat alle DT Swiss wielen geschikt zijn? Als ik ze voorzie van dezelfde remschijven (nu zit er Shimano RT70 Montage Disc: Centerlock) op.
En is dat altijd competibal?
Kortom, hoe kan ik het best zoeken in de bestaande webwinkels om een idee te krijgen wat er verkrijgbaar is en wat de kosten zijn?
En is dat altijd competibal?
Kortom, hoe kan ik het best zoeken in de bestaande webwinkels om een idee te krijgen wat er verkrijgbaar is en wat de kosten zijn?
It is not a lie if you believe it...
Je naven hebben steekassen, dus je zult naar de maat vd naven moeten kijken.
In jou geval voor 12x100 en achter 12x142. Merk van de naven doet niet ter zake.
Evenals de schijven, maat is belangrijk, de diameter.
merk en type in principe niet van belang.
In jou geval voor 12x100 en achter 12x142. Merk van de naven doet niet ter zake.
Evenals de schijven, maat is belangrijk, de diameter.
merk en type in principe niet van belang.
Ik merk dat ik (zeker nu in de winter) het heerlijk vind om op de gravelbike te fietsen zonder offroad te gaan. Voorlopig nog op gravelbanden (WTB Riddler 37) maar heb tweede setje wielen op de kop getikt om Conti 4 Seasons 32mm op te leggen.
Als je zoals hier in de Westhoek veel op biljartglad asfalt rijdt, is een beetje comfort wel meegenomen.
Als je zoals hier in de Westhoek veel op biljartglad asfalt rijdt, is een beetje comfort wel meegenomen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Je kunt prima 1 fiets gebruiken voor gravel, cross en weg. Een maat van me doet dat (de one bike rule) en rijdt er lange bikepacking tochten, gravelwedstrijden en cyclo’s op de weg mee. Zijn fiets is vrij licht (Carbon) en is in feite gewoon een racer waar ook dikke noppenbanden op kunnen.
Op mijn vorige fiets had ik twee verschillende wielsets. Dat leidde ertoe dat ik bij een wielwissel steeds de schijfremmen opnieuw moest uitlijnen. De ruimte tussen remschijf en remblok is niet veel meer dan een velletje papier, dus dat komt nogal nauw.gandalf schreef: ↑14 jan 2020 16:44 Ik kwam via Google bij dit onderwerp terecht. Ik loop er over te denken om een extra setje wielen te kopen bij mijn Grail SL 7.0 maar ik heb dus geen idee hoe ik bij geschikte wielen uit komen. Nu zitten er de standaard meegeleverd wielen op (DT Swiss C 1850 Spline db) met DT Swiss naaf. Houdt dat in dat alle DT Swiss wielen geschikt zijn? Als ik ze voorzie van dezelfde remschijven (nu zit er Shimano RT70 Montage Disc: Centerlock) op.
En is dat altijd competibal?
Kortom, hoe kan ik het best zoeken in de bestaande webwinkels om een idee te krijgen wat er verkrijgbaar is en wat de kosten zijn?
Bij de nieuwe fiets heb ik twee identieke wielsets en nu is wielen wisselen een kwestie van wiel er uit en ander wiel er in. Staat áltijd goed en is meteen rijklaar.
Dat kan je ook met shims oplossen... https://www.bike24.de/p126069.html?q=shimsNee_Nee schreef: ↑14 jan 2020 21:03 Op mijn vorige fiets had ik twee verschillende wielsets. Dat leidde ertoe dat ik bij een wielwissel steeds de schijfremmen opnieuw moest uitlijnen. De ruimte tussen remschijf en remblok is niet veel meer dan een velletje papier, dus dat komt nogal nauw.
Bij de nieuwe fiets heb ik twee identieke wielsets en nu is wielen wisselen een kwestie van wiel er uit en ander wiel er in. Staat áltijd goed en is meteen rijklaar.