Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets: investeren in schijfremmen of carbon?

Hagen
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2018 10:22

Hagen 13 jun 2018 10:54

Ik sta op het punt mijn eerste racefiets te kopen. Ik ben van plan er 1x per week mee naar werk te fietsen (30km) en in het weekend toertochten te maken. Ik vind het leuk om hier en daar ook een bospad of schelpenpad mee te kunnen pakken (woon vlakbij bos), maar zal geen uitgebreide mountainbike-routes doen. Ik ga er geen bergen mee beklimmen en ik ga geen wedstrijden rijden, comfort is voor mij belangrijker dan pure racesnelheid. Mijn budget is 1.500 euro.

Ik heb me de afgelopen weken door een aantal fietsenmakers laten voorlichten, en heb mezelf ook ingelezen, oa op dit mooie forum. Ik neig nu sterk naar een Canyon Endurace. De comfort geometrie spreekt me aan, en de fiets is binnen mijn budget met Shimano 105 groep te koop.

Nu twijfel ik alleen tussen twee opties. Voor 1.399 kan ik de fiets in een Carbon frame kopen. Voor 1.499 heb je een aluminium frame maar mét hydraulische schijfremmen. Wat ik heb begrepen remt dit erg goed, en biedt dit ook meer mogelijkheden voor bredere banden. De aluminium-versie is wel 0,9 kg zwaarder dan de carbon (8,6kg tegenover 7,7kg).

Mijn vraag is nu: waar kan ik beter in investeren, in een carbon frame of in schijfremmen? Ga ik dat gewichtsverschil van 0,9 kg echt merken als beginnend fietser? Of biedt het carbon ook nog andere (merkbare) voordelen? En zou ik met velgremmen ook geschikte banden kunnen fitten om over (vlakke) bospaden te rijden of kan ik dan toch beter voor de schijfremmen gaan? Graag jullie advies!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 jun 2018 11:39

Investeren? Wat is het verdienmodel? ;)

Beide fietsen kan je lekker mee fietsen, ze hebben net iets andere mogelijkheden. Aan beide doe je geen miskoop. Wil je in weer en wind ook naar je werk gaan fietsen? Moet er bagage mee?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Hagen
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2018 10:22

Hagen 13 jun 2018 11:54

amclassic-fan schreef: 13 jun 2018 11:39 Investeren? Wat is het verdienmodel? ;)

Beide fietsen kan je lekker mee fietsen, ze hebben net iets andere mogelijkheden. Aan beide doe je geen miskoop. Wil je in weer en wind ook naar je werk gaan fietsen? Moet er bagage mee?
Investeren in fietsplezier ;)

Ik zal vooral met mooi weer fietsen, maar wil me niet tegen laten houden door een paar druppels of een vochtig wegdek. Ik zal zonder bagage fietsen, hooguit bij uitzondering een rugzakje.

De veelzijdigheid van de schijfremfiets spreekt me wel aan. Maar misschien overschat ik het belang daarvan wel. Of onderschat ik het belang van carbon... :roll:

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 13 jun 2018 12:01

Die 0,9kg ga je volgens mij niet merken. Dat is zo ongeveer het verschil tussen een volle en een lege bidon.

Ik weet niet precies, het bij de Endurace zit, maar ik schat zo in, dat de versie met velgremmen ruimte biedt voor bandjes van maximaal 28mm en de versie met schijfremmen toch zeker wel 32mm. Dus als je iets bredere banden wil steken om zo nu en dan off road te gaan, dan is die schijfremversie wellicht beter.

Wat je wellicht nog moet overwegen: voor de Shimano 105 groep serie 5800 is recent een opvolger geïntroduceerd die weer net wat verfijnder is. Voor het modeljaar 2019 dat naar verwachting per oktober aangeboden wordt, zullen deze fietsen wel met de nieuwe groep uitgerust worden. Ik denk dat de huidige modellen daarom binnenkort nog wel in de aanbieding gaan, wegens de oude 105 groep.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 jun 2018 12:05

Waarom geen gravelracer of cyclocrosser? Dat lijkt mij veel veel beter aansluiten bij de wens om ook in het bos te fietsen. Bijna alle gravelracers hebben een comfort geometrie en met racebandjes ben je niet langzamer dan een racefiets.

Blijf je toch op de weg of makkelijke schelpenpaadjes en je weet zeker dat je de bergen niet ingaat dan kun je net zo goed voor alu met velgremmen gaan. Gewicht en remvermogen zijn dan nauwelijks een issue. Carbon of schijven is dan meer investeren in uiterlijk vertoon dan fietsplezier.
Campagnolo Ultra Dork

Hagen
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2018 10:22

Hagen 13 jun 2018 12:25

Ernie C. schreef: 13 jun 2018 12:05 Waarom geen gravelracer of cyclocrosser? Dat lijkt mij veel veel beter aansluiten bij de wens om ook in het bos te fietsen. Bijna alle gravelracers hebben een comfort geometrie en met racebandjes ben je niet langzamer dan een racefiets.
Ik heb ook nagedacht over de Vitus Substance v2 gravelracer (ook Shimano 105). Stiekem een beetje verliefd op dat prachtige stalen frame (lekker oldskool), maar met 11,7 kg leek me dat wel nogal zwaar voor een racefiets. Ook heb ik het gevoel dat de Canyon fiets meer 'engineered' is (moderner, slimmer), of is dat onzin?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 jun 2018 12:30

De uitdaging zit hem toch in dat bospaadje denk ik. Met de standaard racefiets met dunne bandjes is er geen plezier te vinden op een bospad.
Dan heb je minimaal 28mm banden nodig, misschien zelfs 32mm.

1kg verschil voel je als je de fiets aan de muur hangt: als je rijdt zal je het niet merken.

Walter

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 13 jun 2018 13:36

Cannondale Synapse disc aluminium is ook een relaxte fiets kan je op bospaden fietsen en snel op de weg.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 13 jun 2018 13:47

Carbonfiets. Wanneer heb je nou lol aan geweldige remmen? Velgremmen remmen prima. Lichte fiets lijkt me veel mooier.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 jun 2018 13:47

Fietsen op een fiets waar je verliefd op bent is altijd leuker dan op de verstandige keuze.

Als je er een setje 700c wielen bijkoopt met racebandjes en een 12-25 cassette heb je ook een prima racer voor het vlakke en je bespaart al een groot gedeelte van het extra gewicht. De kosten voor cassette, banden en schijven tel je niet op bij je budget want dat zijn slijtagedelen en als je met twee wielsets rijdt gaat de slijtage dus ook langzamer.
Campagnolo Ultra Dork

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 13 jun 2018 15:11

Zou lekker voor carbon gaan. Comfortabeler, lichter en vaak mooiere vormen. Remkracht is zwaar overschat in mijn ogen. Afgelopen weekeinde de Ventoux afgedaald met cantilevers (waarvan sommigen beweren dat je hiermee de dood in de ogen kijkt) en ben nauwelijks in de buurt gekomen van de limieten, net als dat mijn mede-fietsers aangaven geen verschil te voelen nu ze wel schijfremmen hebben. Schijfremmen hebben wel een paar praktische voordelen (in de regen, je velgen slijten minder hard etc.) maar die zijn miniem.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 jun 2018 15:40

ypuh schreef: 13 jun 2018 15:11 Zou lekker voor carbon gaan. Comfortabeler, lichter en vaak mooiere vormen. Remkracht is zwaar overschat in mijn ogen. Afgelopen weekeinde de Ventoux afgedaald met cantilevers ...
Hoe doet jouw fiets het in het bos?

Walter

Plaats reactie