Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Tijdritfiets kopen?

Wielrenee83
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2018 09:49

Wielrenee83 13 jun 2018 10:02

Ik wil graag een tijdritfiets kopen. Ik rijd momenteel op een bulls desert falcon (fiets van 1000 euro) met een opzet stuurtje. Daarmee rijd ik c.a. 38,5 gem in een uur. Wil de magische grens van 40 doorbreken. Budget is c.a. 2.000-3.000 euro. Hoe groot is het snelheidsverschil tussen een tijdritfiets en een gewone fiets en wat is volgens jullie de beste keus?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4356
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 13 jun 2018 10:16

Wil je tijdrijden of wil je hem voor een triathlon gebruiken? Hoe lenig ben je? Reden genoeg om eens een goed adres te zoeken voor een fietsmeting. Zonder reclame te willen maken durf ik wel te zeggen dat Tripro in Hilversum op dat vlak de meeste ervaring heeft.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 13 jun 2018 10:22

2 km/h verschil in kruissnelheid heb je wel bij 38.5 km/h tussen een wegfiets en ttfiets. Je rijdt al met een opzet stuurtje dus het verschil kan minder zijn afhankelijk van je huidige positie en de positie op de ttfiets.
Rij eens een tijdrit! Dat motiveert en het verkeersvrije/luwe parcours zal al het verschil zijn tussen 38.5 en 40km/h.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 jun 2018 11:03

In welke omstandigheden haal je die snelheid? Gewoon je gemiddelde 'op de weg' of op een afgesloten parcours/wedstrijd ?

De vraag omdat op een echte tijdrijfiets de weg op gaan niet evident is. Sommige tt fabrikanten zeggen expliciet niet de op de weg te rijden in tt houding ( ik kan me daar wel iets bij voorstellen: in tt houding is je reactievermogen op de weg toch laag).

En ipv kopen is huren ook een optie. Al heb je wel wat uren nodig om aan het ding te wennen...

De coureur in huis gaat op tijdrijfiets idd 2 km uur sneller en over dubbele afstand (al zit er 8 maanden tussen de 2 tijdritten en ook opkomend testosteron...).
Maar als je tijdrijfiets zegt, zeg je ook betere wielen...

Walter

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 13 jun 2018 11:50

Op een tijdritfiets kan je prima op de gewone weg trainen met simpele wielen. In tijdrithouding is een goed wegdek wel een vereiste net zoals een goed overzicht. Je handen zitten namelijk niet bij je remmen dus in de bebouwde kom fiets je met de handen op de remmen.
Die 2 km/h is een indicatie van de kruissnelheid puur op het vlakke, bij bochten en/of hoogtemeters wordt het minder.

Wielrenee83
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2018 09:49

Wielrenee83 13 jun 2018 14:35

walter- schreef: 13 jun 2018 11:03 In welke omstandigheden haal je die snelheid? Gewoon je gemiddelde 'op de weg' of op een afgesloten parcours/wedstrijd ?

De vraag omdat op een echte tijdrijfiets de weg op gaan niet evident is. Sommige tt fabrikanten zeggen expliciet niet de op de weg te rijden in tt houding ( ik kan me daar wel iets bij voorstellen: in tt houding is je reactievermogen op de weg toch laag).

En ipv kopen is huren ook een optie. Al heb je wel wat uren nodig om aan het ding te wennen...

De coureur in huis gaat op tijdrijfiets idd 2 km uur sneller en over dubbele afstand (al zit er 8 maanden tussen de 2 tijdritten en ook opkomend testosteron...).
Maar als je tijdrijfiets zegt, zeg je ook betere wielen...

Walter
In de buurt zijn er 2 tijdritrondjes (openbare weg). Daar zit ook een aantal oversteken bij. Echt voluit kan ik dan niet gaan. Ik zit nu te twijfelen over een Wilier Lavaredo Chrono. http://www.slingerland-fietsen.nl/wilie ... t-wit-rood
Ik wil daar dan van die Carbon wielen onderzetten. Is dat wat?

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 13 jun 2018 15:22

er zitten nog al wat geometrie verschillen bij TT fietsen.
de een is diep-lang de ander niet, zelfs binnen het merk, P2en P3 kunnen anders zijn dan een P5
jij past misschien op de ene, niet op de andere.
ik begrijp dat je al een bikefit heb gedaan?

voor dit bedrag zou ik eerder ff doorsparen,
dat merk met een C hebben geen winkel wel een servicepunt. en hebben heea in jou budget.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4356
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 13 jun 2018 15:40

Nog even voor een losse bikefit: Op marktplaats komen regelmatig TT fietsen voorbij. Indien je jou maten weet, kan je daar zeker tussen slagen. Tijdrit fietsen worden over het algemeen niet heel veel bereden, maar wel goed onderhouden. 2e hands fietsen kunnen dan ook zo goed als nieuw zijn tegen een zeer gunstig budget.

Plaats reactie