Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Stack / reach

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jun 2018 09:59

Maar de laatste maten die je noemt zijn bij racefietsen quasi gelijk. Bij een gravel of MTB frame is het een stuk meer opletten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 jun 2018 10:12

Dus bij die gemeten stack en reach heb je wel degelijk de beoogde stuurpen (en zadelstand?), nodig. Dan ga ik er nog even vanuit dat er een soort van standaard stuurtje gebruikt is. Sommige fietsen komen natuurlijk met een heel mooi compact stuurtje, maar dat is meer uitzondering dan regel.

Dan kan je prima stack en reach bekijken van verschillende frames. Opletten hoe een fabrikant de stack bepaald (met/zonder i-lock systeem bij Canyon bijv., maar dat kan net zo goed bij andere merken ook even opletten zijn). Op een te lage stack kan je natuurlijk prima 1cm spacer toevoegen. en 1,5 of 2cm kan ook - naar eigen smaak. Andere hoek van stuurpen kan ook, maar ziet er in mijn ogen vaak minder uit - is toch uiteindelijk smaak.
In de reach heb je in mijn ogen iets meer speling. Stand van je zadel - al moet deze niet op de limieten van de zadelrails komen. En ja, idealiter heeft je zadel 1 perfecte stand tov je bottombracket... maar dat komt toch ook weer niet op de mm aan (meestal). lengte stuurpen kan je mee spelen, van 9 tot 13 cm oid. als je de meest ruime marges mee wilt pakken. Wil je echt heel graag een bepaald frame en lijkt het net niet lekker passend, kijk dan zoals eerder genoemd naar het type stuur. Dan kan je nog eens met een mooi compact stuur de drop/reach wat beperken. De drop is dan weliswaar de drop naar de beugels toe en heeft geen invloed op de handposities bovenop. (behalve dan weer een stuur zoals specialized? heeft, die iets omhoog komt zetten links en rechts van je stuurpen).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 jun 2018 10:26

@amcf: da's waar, extreme verschillen zijn er bij racefietsen niet meer. Niemand maakt meer extreem nerveuze criteriumracertjes meer bjvoorbeeld.

@Mark: alle maten van alle onderdelen zijn wel te vinden op het net (bv setback zadelpen, reach en drop stuur, etc), die heb je wel nodig natuurlijk, niemand fiets immers met zijn handen bovenop de balhoofdbuis! Daarmee kun je tot op een paar mm nauwkeurig je hele afstelling doorrekenen. Best handig als je je maten weet en een nieuw frame gaat aanschaffen
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 11 jun 2018 10:31

Ja en belangrijker nog; Dat van je nieuwe fiets. Als je 200,- neerlegt voor een bikefit dan wil ik eigenlijk ook wel een volledig passend advies voor een nieuwe fiets inclusief die naberekening.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 jun 2018 10:58

@53x11, klopt dat alles te vinden is. De grote onbekende (voor ons) is wat er gebruikt is bij de bikefit. Want uit de bikefit gegeven (in de startpost) is alleen een stack en reach voor een frame.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 jun 2018 13:14

10 metingen 10 verschillende maten.
Ga van een basis uit en finetunen moet je zelf doen hoe jij het effectiefste je kracht overbrengt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 jun 2018 14:05

53x11 schreef: 11 jun 2018 09:55 Met een klein beetje geometrisch inzicht kun je stack en reach van je frame doorrekenen naar stack en reach tot je stuur (rekening houdend met aantal spacers, stuurpenhoek en -lengte, reach en drop stuur, etc). Ik heb zelf wel eens een excelletje in elkaar geklust hiervoor, maar op het net is ook wel het eea te vinden. Dan heb je in ieder geval de twee maten die je houding bepalen, wat nog mist natuurlijk zijn allerlei zaken die het rijgedrag van je fiets bepalen: naloop, balhoofdhoek, wielbasis, etc.
Maar een bikefitter moet juist die handle bar stack en reach, het aanbevolen merk en type stuur (of tenminste de drop en reach), de zadelhoogte en setback met inachtneming van het juiste merk en type zadel voor je berekenen.
Heb je die gegevens dan heb je een range van stack en reach waarbinnen je kunt zoeken. Hoe groot die range is, is afhankelijk van wat de klant wenselijk vindt als minimum/maximum lengte stuurpen en hoeveelheid spacers.
En als hij dan een beetje service biedt dan kijkt ook nog even samen met jou naar een aantal mogelijke frames waarbij hij dan rekening houdt met de foutmarges in zijn eigen meting zodat je altijd nog een centimetertje hoger, lager, korter of langer kunt gaan zitten.
Campagnolo Ultra Dork

marcelbakero
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2008 18:01

marcelbakero 11 jun 2018 15:00

Dit laatste gebeurt ook wel bij een goede zaak, bedankt voor alle reacties. Ga nog eens rondje langs zaken maken, moeilijkste blijft gewoon keuze van frame, vind teveel mooi:))

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 11 jun 2018 15:58

Je geeft aan niet heel lenig te zijn en ook de aanbevolen stack/reach neigt naar een wat minder gestrekte, meer rechtop zitpositie.
Dan wordt een volbloed aero frame natuurlijk wel wat moeilijk, die zijn namelijk gebouwd om diep en gestrekt op te zitten.
Het is nu ook weer niet zo dat een bikefitting dé exacte en universele maten voor iedereen op de cm na kan bepalen.
Qua stack spreken we in het geval van een scott foil in maat M over een 4 cm verschil tov de aanbevolen stack, de reach komt in deze maat vrij goed overeen.
Als je een centimetertje dieper kan zitten door gewenning of toegenomen lenigheid en dan je shifters wat hoger op het stuur plaatst zou je zomaar een paar cm lager kunnen uitkomen en dan kom je toe met een aanvaardbare spacertoren.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 11 jun 2018 16:07

Dan krijg je dus weer dat iemand - ondanks een bikefit waarbij 'lenigheid' functioneel is getest - toch weer gaat proberen dieper te zitten. Dat kan prima een doel op zich zijn, maar niet om de aankoop van (bv) een Foil goed te praten. Dieper zitten kan je ook prima nastreven op je huidige fiets, een jaartje proberen en dan bepalen welke fiets bij je past.

Ik fiets soms ook wat sportief, kon/kan redelijk diep zitten maar ik wil niet meer zo diep zitten als voorheen. Hoe jammer ook, valt voor mij een Scott Foil bv behoorlijk af. Gelukkig is er een hele rits andere fietsen waar ik volledig gelukkig mee zou worden omdat ik weet dat ze me nagenoeg perfect passen.

Overigens; Het is zo makkelijk niet he: Want met 4cm spacers en een bepaalde balhoofdhoek, neemt ook de reach weer af. Dat vergeten we dan weer gauw.

marcelbakero
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2008 18:01

marcelbakero 11 jun 2018 16:17

Scott Foil is inderdaad niet reëel!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 11 jun 2018 16:28

Een Cervelo S3 heeft een vrij relaxe geo voor een aero bike. Maat 56 zou je kunnen passen...
Afbeelding

Plaats reactie