Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Stack / reach

marcelbakero
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2008 18:01

marcelbakero 10 jun 2018 09:58

Uit een bikefitting blijft dat mijn stack 586 is en de reach 384. Nu ben ik voor een nieuwe fiets aan 't kijken en dan komt mijn smaak vaak bij een aerofiets uit. Gisteren bijvoorbeeld een hele mooie Scott Foil gezien. Mijn stack en reach passen echter eerder bij een endurance. (Basso Astra bijvoorbeeld) Wat te doen?

jaapieaap
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 26 mei 2017 14:18

jaapieaap 10 jun 2018 13:57

Een fiets kopen waar je lekker op zit. Ga je meer plezier van hebben dan naar een aero fiets die mooi is om naar te kijken
Of veel spacers onder je stuur van de Scott? Maar das weer niet mooi :lol:

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 10 jun 2018 14:09

Een fiets moet eerst en vooral passen. Daarna komt mooi. Blijf zoeken tot je iets hebt wat én passend is én naar je smaak

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 jun 2018 14:50

Ik ben een beetje verbaasd dat heel de fitting tot die 2 cijfers terug te brengen is.

Dan wordt de speelruimte met maten wel beperkt. Uiteindelijk moet het doel zijn dat je een zadel en stuur op de juiste afstanden hebt (dat zou het resultaat van de meting moeten zijn: waar moeten zadel en stuur staan).

En als er niet met spacers en lengte van stuurpennen kan/mag/wil gespeeld worden wordt keuze helemaal beperkt.

En de stack: hangt voor mij toch in de eerste plaats af van je lenigheid. Heeft de meting daar rekening mee gehouden?

Walter

marcelbakero
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2008 18:01

marcelbakero 10 jun 2018 15:02

Hoi Walter, daar is naar gekeken ja. Ben niet bepaald lenig, dus zal waarschijnlijk moeten zoeken naar een endurance die ik mooi vind. Gelukkig komen de Basso Astra en de Trek Domane in de buurt.
Laatst gewijzigd door marcelbakero op 10 jun 2018 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

marcelbakero
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2008 18:01

marcelbakero 10 jun 2018 15:03

marcelbakero schreef: 10 jun 2018 15:02 Hoi Walter, daar is naar gekeken ja. Ben niet bepaald lenig, dus zal waarschijnlijk moeten zoeken naar een endurance die ik mooi vind. Gelukkig komen de Basso Astra en de Trek Domane in de buurt.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 jun 2018 15:12

Ik denk dat je perfect op een aero frame kan als je er mee leeft dat je met spacers rijdt (doen zelfs de profs).
Aero is meer dan een geometry (of je er sneller mee rijdt is een andere discussie).

Walter

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 10 jun 2018 17:09

walter- schreef: 10 jun 2018 15:12 Ik denk dat je perfect op een aero frame kan als je er mee leeft dat je met spacers rijdt (doen zelfs de profs).
Aero is meer dan een geometry (of je er sneller mee rijdt is een andere discussie).

Walter
Het moet er wel nog een beetje uitzien. :)

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 10 jun 2018 17:28

Astra is geen schande om op te rijden lijkt mij. Er zijn genoeg endurance fietsen die er ook smakelijk en snel uit zien. Goed dat je die fit hebt gedaan.
Volgens mij waren de merida reacto de aero fietsen met meer stack. (Toch niet) Miss niet ieders smaak.
Succes

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 11 jun 2018 09:02

walter- schreef: 10 jun 2018 14:50 Ik ben een beetje verbaasd dat heel de fitting tot die 2 cijfers terug te brengen is.

Dan wordt de speelruimte met maten wel beperkt. Uiteindelijk moet het doel zijn dat je een zadel en stuur op de juiste afstanden hebt (dat zou het resultaat van de meting moeten zijn: waar moeten zadel en stuur staan).

En als er niet met spacers en lengte van stuurpennen kan/mag/wil gespeeld worden wordt keuze helemaal beperkt.

En de stack: hangt voor mij toch in de eerste plaats af van je lenigheid. Heeft de meting daar rekening mee gehouden?

Walter
En het resultaat van een meting vertaalt zich best in 2 cijfers, namelijk stack en reach... Dit laat toe om de geometrie van een frames met elkaar te vergelijken, en uiteraard met jouw persoonlijke meting.

Op basis daarvan weet je welke stuurpen en hoeveel spacers je nodig hebt en kan je besluiten of het frame wel of niet bij je past. Uiteraard mag er met spacers en stuurpennen gespeeld worden...op basis van die 2 parameters weet je hoeveel je moet spelen. En weet je ook dat een frame met 52cm stack niet past bij een lichaam dat 56cm stack nodig heeft.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 11 jun 2018 09:40

Ja, het kan zo simpel met twee cijfers, maar de kritiek zal gaan op dat je 'fit' niet kan terugbrengen tot alléén die twee cijfers. Het houdt geen rekening met stuurpenlengte en -hoek, handlebar reach en eventuele 'verplichte' spacers oid.

Want op basis van welke gegevens is die stack en reach geadviseerd? 10cm en een kort stuur? 12cm en een diep stuur?

Ik denk echter dat als je een bikefit gedaan hebt, je alleen echt je geld er uit haalt als je vervolgens een zo goed als mogelijk passende fiets koopt. Een paar spacers is prima, maar geen hele torens en geen gekke streken met korte of lange stuurpennen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8941
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 jun 2018 09:55

Met een klein beetje geometrisch inzicht kun je stack en reach van je frame doorrekenen naar stack en reach tot je stuur (rekening houdend met aantal spacers, stuurpenhoek en -lengte, reach en drop stuur, etc). Ik heb zelf wel eens een excelletje in elkaar geklust hiervoor, maar op het net is ook wel het eea te vinden. Dan heb je in ieder geval de twee maten die je houding bepalen, wat nog mist natuurlijk zijn allerlei zaken die het rijgedrag van je fiets bepalen: naloop, balhoofdhoek, wielbasis, etc.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie