Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets

Eversvw
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 aug 2017 17:44

Eversvw 08 jun 2018 22:58

Hoi!

Ik ben rond aan het kijken voor een nieuwe racefiets maar ik vraag me af waar ik op moet letten. Gaat het puur om welk merk/model me aanspreekt en kan ik bij elk merk wel een fiets vinden die goed past of kan ik naar aanleiding van bepaalde afmetingen van mijn lichaam juist het beste naar bepaalde merken kijken? Ik merk namelijk dat er nogal wat aanbod is.

Ik heb kort geleden een fietspositiemeting gedaan waarbij ik ook een verslag heb gekregen. Ik lees vanalles over stack/ reach maar zegt dat wel iets over de ideale (nieuwe) fiets voor mij? O.a. Frame Stack 580 mm en frame reach 397 mm wordt namelijk genoemd in het rapport maar dat zijn toch gewoon de afmetingen van mijn huidige fiets?

Huidige fiets is overigens een bianchi impulso 105 disc maat 57 uit 2016.

Een aero model spreekt me qua looks het meest aan, maar als er redenen zijn waarom jullie hier niet voor zouden kiezen dan hoor ik het graag. Ik fiets 2 tot 3 keer in de week, meestal 2 tot 3 uur per keer en af en toe een langere klimtocht in limburg van 100-150 km. Lengte is 180 en gewicht ca 80 kg.
Zijn er fietsen die jullie me aanbevelen? Budget is circa 3.500.

Alvast dank voor alle tips!

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 10 jun 2018 17:33

Voor € 3.500 kun je een fiets kopen die behalve goed ook mooi is naar jouw smaak.

Ik begrijp, dat bij de meting de stack & reach van je huidige fiets bepaald zijn? Als die fiets je bevalt wat betreft houding, dan zou je die stack & reach als uitgangspunt kunnen gebruiken voor de framemaat van je nieuwe fiets. Normaal gesproken krijg je bij zo'n fietsmeting ook aanwijzingen hoe je de zit op je huidige fiets kunt verbeteren door bijvoorbeeld de zadelhoogte te veranderen of de lengte van de stuurpen, etc.

Er is geen reden om niet voor een aero model te kiezen, als jij dat mooi vindt. Het is wel zo dat een aero model soms zwaarder is dan een vergelijkbaar allround model. Ook is de stijfheid soms minder, doordat framebuizen voor de aerodynamica plat gehouden worden. Maar aan de andere kant zijn er voldoende aero fietsen te vinden die wél stijf en licht zijn (bijvoorbeeld Canyon Aeroad, Giant Propel, Merida Reacto, Scott Foil, Specialized Venge, maar er zijn er nog veel meer).

Het is volgens mij meer "die Qual der Wahl".

Eversvw
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 aug 2017 17:44

Eversvw 10 jun 2018 23:20

Bedankt voor je reactie hotrod.
De meting is inderdaad op basis van mijn huidige fiets en is verricht na een aantal aanpassingen naar aanleiding van de meting die ik heb gehad. De enige opmerkingen vanuit de meting was dat ik wellicht net iets te dicht op mijn stuur zat, dus ik neem aan dat de reach dan wat langer mag zijn, of heb ik dat verkeerd?

Ik merk echter na de aanpassingen (zadel iets naar voor, zadel iets omhoog en schoenplaatjes iets naar voor dat ik wat sneller last krijg van tintelingen in mijn hand, kan dit inderdaad veroorzaakt worden doordat ik nu te dicht op mijn stuur zit?

Maargoed. De nieuwe fiets. Ik heb een aantal opties bekeken, waaronder de volgende modellen:
Bianchi aria
Wilier cento 1 air
Ridley noah
Specialized venge

Ik ben eigenlijk bij elke fiets uitgegaan van ultegra.
Zijn er modellen die jullie vanwege prijs/ kwaliteit bijvoorbeeld af zouden raden ?

Ik heb daarnaast een aanbod gekregen om een 4 maanden oude Ridley noah sl ultegra over te nemen voor 3.000. Zouden jullie dit zelf als serieuze optie overwegen?

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 11 jun 2018 09:28

Eversvw schreef: 10 jun 2018 23:20 Bedankt voor je reactie hotrod.
De enige opmerkingen vanuit de meting was dat ik wellicht net iets te dicht op mijn stuur zat, dus ik neem aan dat de reach dan wat langer mag zijn, of heb ik dat verkeerd?
Ik denk, dat je gelijk hebt, al zou het dan nuttig zijn om te weten, hoeveel meer. Je kunt ook een langere stuurpen monteren, al zitten hier grenzen aan, omdat de lengte uiteindelijk het stuurgedrag van de fiets beïnvloedt. Een stuurpen van 10, 11 of 12 cm is prima naar mijn idee. Ik rijd ook op enkele fietsen naar volle tevredenheid met een 13 cm stuurpen, omdat de betreffende frames iets compacter gebouwd zijn. Je ziet dat profrenners ook vaak met een lange stuurpen fietsen in combinatie met een relatief klein frame.
Eversvw schreef: 10 jun 2018 23:20 Ik merk echter na de aanpassingen (zadel iets naar voor, zadel iets omhoog en schoenplaatjes iets naar voor dat ik wat sneller last krijg van tintelingen in mijn hand, kan dit inderdaad veroorzaakt worden doordat ik nu te dicht op mijn stuur zit?
De verandering die je beschrijft, zorgt er voor, dat je gewicht meer naar voren op de fiets verplaatst wordt. Dit zorgt voor meer druk op je handen en polsen en daardoor de tintelingen, denk ik. Je kunt enige tijd proberen, of je kunet wennen aan de nieuwe positie, maar als de klachten blijven, dan zou ik teruggaan naar je eerdere instellingen.
Eversvw schreef: 10 jun 2018 23:20 Maargoed. De nieuwe fiets. Ik heb een aantal opties bekeken, waaronder de volgende modellen:
Bianchi aria
Wilier cento 1 air
Ridley noah
Specialized venge

Ik ben eigenlijk bij elke fiets uitgegaan van ultegra.
Zijn er modellen die jullie vanwege prijs/ kwaliteit bijvoorbeeld af zouden raden ?

Ik heb daarnaast een aanbod gekregen om een 4 maanden oude Ridley noah sl ultegra over te nemen voor 3.000. Zouden jullie dit zelf als serieuze optie overwegen?
Alle vier de fietsen zijn kwalitatief in orde. Meer dan Ultegra heb je naar mijn idee niet nodig. De frames zijn goed genoeg om later eventueel nog te upgraden met betere wielen of een andere groep. Ik denk, dat je bij de genoemde merken en modellen vooral ook een stukje voor het merk en de uitstraling betaalt (wellicht iets minder bij de Ridley). Er zijn wel fietsen te vinden die beter scoren op prijs-kwaliteit.

Eversvw
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 aug 2017 17:44

Eversvw 11 jun 2018 13:19

Ok, zou ik dan moeten denken aan bijvoorbeeld een canyon/ giant of merida die je eerder noemde welke beter scoren op prijs/kwaliteit verhouding?
De merken die ik noem zijn namelijk toevallig de merken die in de buurt waar ik woon aangeboden worden, ik sta dan ook zeker wel open voor andere interessante opties.

Ik heb zelf het idee dat ik i.i.g. het beste voor een goed frame + groep kan gaan omdat bijv. Betere wielen later altijd nog aan te schaffen zijn. Hoe denken jullie daar over?
(Als ik voor dezelfde prijs meteen een goed frame ,groep en wielen heb dan zou dat uiteraard helemaal mooi zijn)

Voor wat betreft de gebruikte fiets, zou je dit zelf overwegen als de fiets in een goede staat verkeerd? Qua nieuwprijs zit die namelijk wel fors hoger.. Ik heb alleen geen idee hoe snel zo’n fiets in waarde vermindert en of dit dus überhaupt een interessante prijs is voor deze gebruikte fiets..

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 jun 2018 15:25

Wat maakt in jouw ogen een racefiets goed? Ga je voor een fiets die van zoveel mogelijk dure, lichte spullen in elkaar geschroefd is of ga je voor de fiets die jij het allermooiste vindt?

Het is niet zo dat je op die eerste fiets merkbaar harder gaat fietsen in ieder geval...

Maar zorg eerst dat je op deze fiets zo zit dat je geen klachten meer hebt. Die tintelingen kunnen inderdaad weleens komen omdat je meer naar voren bent komen te zitten maar een langere stuurpen of langer frame gaan dat niet oplossen vrees ik. Je zadel moet dan weer een stukje terug.

Hoe lang is de stuurpen nu en hoeveel spacers? Alleen de stack en reach van je huidige frame zeggen weinig over wat mogelijk is.
Campagnolo Ultra Dork

Eversvw
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 aug 2017 17:44

Eversvw 11 jun 2018 22:10

Of een fiets mooi is is natuurlijk iets persoonlijks. Ik vraag me vooral af wat de verschillen zijn tussen bepaalde fietsen in kwaliteit en of die ook echt aan de hand van bepaalde specificaties te meten zijn, voor mij als leek is elke Carbon fiets bijvoorbeeld dezelfde kwaliteit alleen ziet de een er naar mijn mening mooier uit dan de andere, maar ik kan me voorstellen dat daarin per model/ merk toch zeker kwaliteitsverschil zit vanwege de prijsverschillen.

De lengte van mijn stuurpen (gemeten hart naar hart) is 11 cm. Spacers geen idee, Kun je dat afleiden aan onderstaande foto?
9E8E885A-D18C-4F09-ABC8-30AA62D40F13.jpeg

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 jun 2018 23:50

1,5cm spacers en een vrij hoge conische spacer, Dan zou ik niet al te sportief gaan met de geometrie en dan vallen veel aero frames wel af. Een Cervelo S3 56 is in ieder geval bijna gelijk aan de Impulso en een
Noah in maat medium komt ook aardig overeen. Ik zie wel andere stack en reach maten voor de Impulso op internet (576-388). Kijk je bijvoorbeeld naar de Aria dan kom je op een 59 (576-397) dan zou dat volgens die bikefitting moeten passen maar naar mijn idee heb je dan een veel te grote fiets als 1,80m bent. Een beetje een verwarrende bikefitting waar rare maten uitkomen en je krijgt ook nog eens klachten... Eerst maar eens kijken of je zonde klachten op deze fiets kunt zitten dus (12 cm stuurpen monteren en als dat niet werkt het zadel weer terug naar achter).

In de zin van spontaan kapot gaan zijn er bijna geen slechte frames meer als je het en beetje bij de gangbare merken houdt. Wel is het ene frame wat lichter dan het ander en zit er meetbaar verschil in stijfheid maar alles is stijf genoeg voor een amateur. Ook is het niet zo dat iedereen een stijf frame per se het lekkerst vindt rijden.

3000 euro voor die Ridley zou ik niet doen trouwens. De kans is vrij groot dat je hem na de zomervakantie voor dat geld nieuw hebt ergens in de aanbieding.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 12 jun 2018 10:33

Carbon (vezelversterkte kunststof) is een materiaal, waarmee je een frame in principe alle eigenschappen kunt geven, die je maar wil, mits je het goed toepast. Dus bijvoorbeeld heel licht van gewicht, heel stijf in bepaalde richtingen en juist flexibel in andere, etc. Alles hangt af van de manier waarop je de vezels toepast (richting van de vezels) en het soort vezels (sterkte, stijfheid: hoe sterker en stijver des te minder materiaal hoef je toe te passen, waardoor het geheel weer lichter kan zijn).

Naar mijn idee is er nog veel verschil tussen verschillende frame in het uitnutten van de mogelijkheden van carbon. Voor sommige merken lijkt carbon alleen een marketing item en hebben de frames soms minder goede eigenschappen dan een goed geconstrueerd aluminium frame.

Bij de productie van carbon frames komt heel veel handwerk kijken (in bijna alle gevallen). Daarom is een goede controle van de productiekwaliteit van belang. Om die reden zou ik een carbon frame altijd van merken kopen, die een zekere degelijke reputatie hebben (en/of een goede garantieregeling). Bij de merken die je eerder noemde, zit dat wel goed.

Aan de hand van wat je schrijft, Eversvw, zou ik voor je nieuwe fiets in ider geval bij een fysieke zaak gaan, die je goed kan en wil adviseren en waar je ook de gelegenheid hebt om fietsen uit te proberen. Een goede fietsenzaak neemt ruim de tijd voor je om je te adviseren en je te laten proberen. En ook na de aankoop moet je daar terecht kunnen om advies en eventuele kleine aanpassingen.

Gezien jouw budget van €3.500,- zou ik in ieder geval gaan voor een fiets die je écht mooi vindt, waar je warm voor loopt. Naar mijn mening kun je vanaf een €2.500,- een racefiets kopen die gewoon heel erg goed is en alles biedt wat een liefhebber nodig heeft. Als je meer uitgeeft, dan kun je gaan voor goed, mooi en alles meer wat je in een fiets zoekt (tot op zekere hoogte :-) ).

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 12 jun 2018 11:31

Klopt de stack en de reach wel? Stack hoogte kan ik nog wel geloven, maar een reach van 397mm, dan kom je bij bijvoorbeeld een Giant Propel uit op maat L, dat kan toch nooit kloppen voor iemand van 1m80?

Eversvw
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 aug 2017 17:44

Eversvw 12 jun 2018 23:05

@ernie c, waarom zou ik dan niet al te sportief moeten gaan qua geometrie. Is dat omdat ik nu al last van tintelende handen heb of zou je t afraden om een andere reden.

@hotrod, dank voor je uitleg. Het is natuurlijk toch aardig wat geld en ik koop niet ieder jaar een nieuwe fiets, dus vandaar dat ik een beetje een gevoel probeer te krijgen waar de prijsverschillen in zitten

@jorisb, zoals ik al schreef komen ze uit een fietsmeting, ik heb er zelf geen verstand van dus ik heb de maten gewoon overgenomen, zie hieronder de overige maten. Misschien dat ik het verkeerd lees?
9A7F1114-3611-45E1-AE70-8833E5CE0407.png

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 jun 2018 00:19

Eerst antwoord op de vraag: Omdat je nu redelijk comfortabel op je fiets zit. Veel aero fietsen zijn gebouwd om diep (aerodynamischer) op je fiets te zitten.

Dit is al wel wat duidelijker maar ik zou wel even vragen of die stack en reach nu zijn overgenomen van jouw fiets of de gewenste maten zijn want volgens mij komen ze niet overeen met die Impulso.

Verder valt mij op dat er zeer weinig terugstand van het zadel geadviseerd wordt waardoor je ook zo'n enorm lang frame nodig hebt. Een wedstrijd mag je niet eens officieel rijden met zo weinig setback volgens mij. Ik zou graag willen weten waarom hiervoor gekozen is. Is het uit het oogpunt van trapeffieciëntie of is het vanwege de heuphoek? in dat laatste geval lijkt het mij eerder logisch om naar een nog iets hoger frame te kijken waardoor het zadel weer verder naar achter kan en je handen minder belast worden.
Maar het blijft wel een racefiets dus als je met wat core stability en gewenning aan deze zit kunt wennen is het wel weer aerodynamischer om zo op je fiets komt te zitten. Nadeel is wel dat je dan naar frames gaat kijken die eigenlijk een maatje te groot zijn waardoor het nogal lomp gaat aanvoelen.

Ook zie ik een reach van het stuur van 51mm, dat is wel heel kort, of meten ze vanaf het rubber van de remgreep? Ieamand ervaring met Retül?

Met een 120mm stuurpen en misschien één van de de 5mm spacers die nu boven je stuurpen zitten eronder plaatsen (afhankelijk van de hoogte van de conische spacer) kom je in ieder geval uit op wat de bikefitting aangeeft. Dan kun je in ieder geval voor een paar euro ervaren of dit gaat werken voordat je 3500 euro op tafel gooit.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie