Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Meedenken met aanschaf nieuwe racefiets tot EUR 1.500

Gebruikersavatar
Soepkop
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 okt 2016 21:33

Gebruikersavatar Soepkop 16 apr 2018 15:26

Hoi,

Ben sinds 2012 in het bezit van een Bulls Harier 1 met Shimano 105 triple (model 2011). De eerste jaren niet veel op gereden, maar vorig jaar meegedaan aan de Giro di Kika, dus veel getraind en dientengevolge ook wat meer kilometers gemaakt (circa 6.000 km). Sindsdien heb ik fietsen helemaal (her)ontdekt. Door nieuwe baan fiets ik wat minder frequent dan ik zou willen, maar ik hoop straks weer drie keer per week te kunnen fietsen. Doordeweeks twee ritjes van 40 tot 60 km en in het weekend een rit van circa 100 km, afgewisseld met een enkele tourtocht (bijv. Limburgs Mooiste) en begin september een lang weekend fietsen in de Dolomieten. Met andere woorden: ik fiets vooral op het vlakke, afgewisseld met een heuveltje of bergje hier en daar. Daarbij aangetekend dat ik fietsen in de bergen het allermooiste vind dat er is.
Mijn Bulls is langzamerhand aan het eind van zijn latijn. Ik orienteer mij al langere tijd op het internet voor een nieuwe fiets. Binnenkort ben ik jarig en krijg ik een nieuwe fiets kado :like: Budget is max EUR 1.500. Het lijkt me leuk om met jullie wat te filosoferen over een geschikte fiets. Ik weet het, een en ander is afhankelijk van mijn lichaamsmaten (fietsmeting) en mijn persoonlijke smaak, maar toch. Wellicht komen jullie met opties die ikzelf nog niet zie.

Ik ben een man van 47 (binnenkort 48), 1.86 lang en ongetraind 86 kilo en in een getrainde periode 80 kilo. Belangrijk in een nieuwe fiets vind ik:
- ik moet er (minimaal gevoelsmatig) op vooruit gaan
- een fiets mag ook gewoon mooi zijn
- fiets hoeft nog niet 'af' te zijn; een goede basis met upgrade mogelijkheden is prima

Ik heb de volgende fietsen op dit moment in zicht (allen velgremmen, op dit moment nog geen specifieke voorkeur voor Aluminium of Carbon):
- Canyon Endurace CF 7.0
- Canyon Endurace AL 8.0 (wel meteen stuurlint vervangen ;-))
- Rose Pro SL Ultegra
- Cube Attain GTC SL
- Focus Izalco Race 105
- Specialized Allez Elite

Over de Focus kan ik heel weinig vinden. Zo weet ik ook niet wat hij weegt. Ik weet wel dat ik het een hele gave fiets vind om te zien 8-)

Ik heb me nog niet verdiept in geometrie en dergelijke. Dit is een eerste longlist die ik terug wil brengen tot een shortlist op basis van deze of wellicht andere fietsen.

Alvast dank voor het meedenken!
Cube Cross Race Pro 2021
Argon18 Krypton 2018

https://www.strava.com/athletes/2602414?hl=nl-NL

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 apr 2018 16:53

Ik denk dat je zelf moet kiezen;-).

Ik geloof dat ze allemaal zullen voldoen.

Misschien wel uitmaken of je onderhoudt door lokale fietswinkel wil of je het zelf wil, danwel iemand kent die onderhoudt doet voor een internet fiets (rose, canyon).

Zelf vind ik dat er wat meer rose fietsen op de weg mogen zijn.

Walter

Dennis0495
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2018 23:06

Dennis0495 16 apr 2018 23:43

Ik heb van het weekend een aangeschaft! Kijk even naar dit topic, een mooie fiets in mijn ogen met nette specificaties.

Bij mantel in de winkel kost hij 1499 maar dan moet je wel naar de winkel!

viewtopic.php?f=9&t=86482

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6085
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 apr 2018 03:48

walter- schreef: 16 apr 2018 16:53
Misschien wel uitmaken of je onderhoudt door lokale fietswinkel wil of je het zelf wil, danwel iemand kent die onderhoudt doet voor een internet fiets (rose, canyon).
Nouja, er zijn genoeg fietsenmakers die deze fietsen best willen onderhouden (werk is werk). De enkeling die 't weigert, verdient het dan ook niet. Garantie als er net na aanschaf wat mis is, dat lijkt wat lastiger bij een internetfiets, maar is vaak weer snelle geregeld dan via een lokale fietsenmaker die via de importeur, moet wachten op de fabrikant etc.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Soepkop
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 okt 2016 21:33

Gebruikersavatar Soepkop 17 apr 2018 08:30

Mooie fiets Dennis! Veel plezier ermee. Ik neem hem mee in de besluitvorming. Eentje die ook niet mag ontbreken: de Cannondale CAAD12 105.

Walter, geloof ik. Toch is het onderhoud aan een 'internetfiets' wel 1 van de redenen dat ik twijfel over een Canyon of Rose. Over de kwaliteit van de fietsen zelf heb ik weinig twijfel en ze zijn gunstig geprijsd. Echter, ook bij de FM kan ik vast nog wel wat korting krijgen op een nieuwe fiets? Of evt. mijn fiets inruilen.
Cube Cross Race Pro 2021
Argon18 Krypton 2018

https://www.strava.com/athletes/2602414?hl=nl-NL

Gebruikersavatar
Soepkop
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 okt 2016 21:33

Gebruikersavatar Soepkop 17 apr 2018 08:44

Ik verbaas mij er over dat er zo weinig (zeg maar geen) reviews en tests van de Focus Izalco Race beschikbaar zijn. Binnenkort maar een keer mijn licht opsteken bij 12Go.
Cube Cross Race Pro 2021
Argon18 Krypton 2018

https://www.strava.com/athletes/2602414?hl=nl-NL

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 18 apr 2018 00:41

In het blad Roadbike van april stond een test van de Izalco Race Ultegra (Gezien jouw budget, zul je voor de versie met 105 gaan, maar dat maakt voor de algemene indruk niet uit). Men geeft aan, dat het een sportieve, wendbare fiets is met een gestrekte zitpositie. Het frame en de voorvork zijn niet de lichtste (resp. ca. 1150 g en 500 g in een maatje M).

Als je wilt, stuur ik je wel een fotootje van de test. Dan moet je maar een berichtje sturen.

windmee
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 apr 2018 14:54

windmee 18 apr 2018 07:39

Ik heb vorig jaar de overstap van de Harrier 1 naar de Caad12 gemaakt. Recent de meegeleverde Aksium wielen vervangen door setje Zonda's. Ik kan niet anders zeggen dan dat de fiets heerlijk rijdt, het verschil is enorm tov de bulls.

Minpunt is dat het een bb30 bracket heeft, wat bekend staat (ook bij mij helaas) om kraakgeluiden. Op zich geen ingewikkelde klus om het zelf te onderhouden, maar als je een zo onderhouds-vrij mogelijke fiets wil hebben dan kun je bb30 beter links laten liggen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 apr 2018 07:53

hotrod schreef: 18 apr 2018 00:41 In het blad Roadbike van april stond een test van de Izalco Race Ultegra (Gezien jouw budget, zul je voor de versie met 105 gaan, maar dat maakt voor de algemene indruk niet uit). Men geeft aan, dat het een sportieve, wendbare fiets is met een gestrekte zitpositie. Het frame en de voorvork zijn niet de lichtste (resp. ca. 1150 g en 500 g in een maatje M).

Als je wilt, stuur ik je wel een fotootje van de test. Dan moet je maar een berichtje sturen.
Klinkt als een aardige downgrade van de Cayo. Dan zou ik eerder kijken of je daar een 2017 modelletje van kunt scoren. Dat scheelt al een halve kilo op frame en vork!

Die Izalco Race heeft geen enkel voordeel t.o.v. de Caad 12. Het zou zo maar eens het volgende racefietsmerk kunnen worden dat door Nederlanders de nek wordt omgedraaid.
Campagnolo Ultra Dork

dolk
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 apr 2006 23:27

dolk 18 apr 2018 08:03

De dolk staat op scherp!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 apr 2018 08:30

En dan ook even naar de alu modellen kijken. Die Ignite met Ultegra is echt goed afgemonteerd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Soepkop
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 okt 2016 21:33

Gebruikersavatar Soepkop 18 apr 2018 23:42

dolk en Ernie: Radon geeft inderdaad veel bang for your bucks. Zeker een overweging waard!

Vandaag de Bulls achtergelaten bij de FM voor vervanging achterremkabel, cassette en ketting + onderhoudsbeurt. Hoewel ik in mijn openingspost nog schreef dat de Bulls aan het eind van zijn Latijn is, gaf de FM juist complimenten voor de staat waarin de fiets verkeert. Eigenlijk een prima fiets om te verkopen.
Ter plekke de Cube Attain GTC SL kunnen bekijken. Mooie fiets! Ook de Argon 18 Krypton bewonderd. Me like! Uiteindelijk met Shimano 105 wel EUR 500 duurder dan de Cube, maar dan wel met aanzienlijk betere wielen (DT Swiss P1800). Vrijdag bikefitting en dan waarschijnlijk def keuze. Argon 18 maakt nog wel kans, met in het achterhoofd dat Bulls nog wat knaken op kan leveren.
Cube Cross Race Pro 2021
Argon18 Krypton 2018

https://www.strava.com/athletes/2602414?hl=nl-NL

Plaats reactie