Hallo forum-leden!
Wie o wie aan geometrie kenners kan mij helpen met het volgende:
Ik heb momenteel een Canyon Endurace CF 8.0, maatje XL uit begin 2017.
Deze fiets rijdt lekker en zit me als gegoten maar ik wil graag een wat geschiktere & lichtere fiets om de bergop kilometers te vergemakkelijken
Ik heb 2 opties op het oog:
1) Stevens Comet (maat 60)
2) Ridley Helium X (maat L)
Ik wil graag het model kiezen dat qua zithouding uiteindelijk het beste in de buurt van het endurance comfort van mijn huidige Canyon.
Ja, ik weet dat er andere Endurance modellen (van andere merken ook) zijn die daar beter geschikt voor zijn, maar die staan dus niet op mijn shortlist..
Als ik naar de geometrie kijk van zowel mijn huidige Canyon als de 2 shortlist modellen dan zijn dit (volgens mij) de belangrijkste geometrie kenmerken:
Canyon Endurace CF 8.0 (maatXL):
reach 39,5
stack 61
zitbuishoek 73,5
bovenbuis lengte 57,6
Stevens Comet (maat 60):
reach 40,4
stack 61
zitbuishoek 73,5
bovenbuis lengte 58,5
Ridley Helium X (maat L):
reach 39,6
stack 59,9
zitbuishoek 72,5
bovenbuis lengte 58,5
De belangrijkste verschillen zijn volgens mij dat:
- de Stevens Comet een relatief hogere rechtop zithouding geeft (want stack 61 vs 59,9 bij Ridley)
- de Ridley een kortere reach (39,6 vs 40,4 bij Stevens) en bovenbuis lengte heeft, hoewel dit deels teniet wordt gedaan door de andere zitbuishoek
- op de website van Stevens staat verder nog vermeld dat de stack/reach 1,51 is bij maat 60. Helaas staat deze verhouding niet op de Ridley website. Bij Canyon ligt deze verhouding sowieso boven de 1,55
Hoe kan ik nou bepalen:
- welk van deze 2 modellen het meest comfortabel gaat rijden en dus het meest geschikt is om mijn huidige endurance Canyon op te volgen?
- of een stack/reach verhouding van 1,51 (Stevens) vs >1,55 (Canyon) veel/weinig merkbaar is?
- in hoeverre zaken nog op te vangen zijn met bijvoorbeeld een kortere/langere stuurpen of andere zaken?
Ik zie jullie slimme tips & adviezen graag tegemoet! Alvast merci!
(Endurance) geometrie kenners gezocht!
-
- Forum-lid
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16
Mag ik zeggen dat ik je vraag niet helemaal snap?
Je hebt een Canyon Endurace CF 8.0 (denk ik dan), in maat 60. De fiets zit je als gegoten, maar je wil een andere fiets die je beter de berg op brengt, met een zelfde geometrie? Wat brengt deze fiets met zich mee dat je niet de berg op komt? 7,2 kg? Lijkt mij een hele nette score...
Voor de Canyon: 61/39,5 = 1,54
Voor de Stevens: 61/40.4 = 1.51
Voor de Ridley: 59.9/39.6 = 1.51
De andere twee fietsen zijn kort door de bocht genomen iets minder 'endurance', maar veel verschilt het niet. De Stevens is wat langer, de Ridley iets lager. Rijd je nu met spacers onder je stuurpen?
My 2 cents: als deze fiets je als gegoten zit, maar je komt er de berg niet mee op: meer/beter trainen, of euro's spenderen aan wat lichte onderdelen. Ik weet niet wat voor wielen er in het modeljaar 2017 onder je Canyon zaten, maar daar is vaak nog wel wat te winnen.
Als je deze fiets verkoopt en een vergelijkbare nieuwe koopt voor 3300 euro (Stevens) of 3000 (Ridley), met beide niet een lager gewicht, en geen andere geometrie, tja... Voor dat geld kun je best wat leuke lichtere spulletjes op je Canyon schroeven.
Je hebt een Canyon Endurace CF 8.0 (denk ik dan), in maat 60. De fiets zit je als gegoten, maar je wil een andere fiets die je beter de berg op brengt, met een zelfde geometrie? Wat brengt deze fiets met zich mee dat je niet de berg op komt? 7,2 kg? Lijkt mij een hele nette score...
Voor de Canyon: 61/39,5 = 1,54
Voor de Stevens: 61/40.4 = 1.51
Voor de Ridley: 59.9/39.6 = 1.51
De andere twee fietsen zijn kort door de bocht genomen iets minder 'endurance', maar veel verschilt het niet. De Stevens is wat langer, de Ridley iets lager. Rijd je nu met spacers onder je stuurpen?
My 2 cents: als deze fiets je als gegoten zit, maar je komt er de berg niet mee op: meer/beter trainen, of euro's spenderen aan wat lichte onderdelen. Ik weet niet wat voor wielen er in het modeljaar 2017 onder je Canyon zaten, maar daar is vaak nog wel wat te winnen.
Als je deze fiets verkoopt en een vergelijkbare nieuwe koopt voor 3300 euro (Stevens) of 3000 (Ridley), met beide niet een lager gewicht, en geen andere geometrie, tja... Voor dat geld kun je best wat leuke lichtere spulletjes op je Canyon schroeven.
Welke het beste is, is afhankelijk van het aantal spacers en de lengte van de stuurpen die je nu hebt. Wel moet ik de mensen hierboven gelijk geven. Je geeft nu een al snel 1500 a 2000 euro uit voor twee ons winst. Dat moet goedkoper kunnen
Campagnolo Ultra Dork
Heren, merci voor de snelle reacties!
@Spykerracing90:
- Ik kom in totaal op ca 7,7 kg uit met mijn huidige fiets (Fulcrum Racing Zero wielset - Shimano Ultegra). De nieuwe fiets wil ik uitrusten met SRAM RED en kom dan een kilo lichter uit verwacht ik
- Op mijn Canyon Endurace heb ik idd all spacers in gebruik die bij levering erop zaten ja. Wel heb ik de stuurpen met 1 cm verlengd omdat ik anders iets te kort op het stuur zat (ben 1.93m lang). Wellicht dat de Stevens daar dan beter bij past?
@Ernie C:
- ik rijd met het 'standaard' (en dus tevens maximum) aantal spacers waarmee de fiets destijds werd geleverd. Al heb ik wel het idee dat er wel eentje tussenuit kan omdat ik vaak met iets meer gebogen armen ga zitten om wat dieper uit te komen.
- De standaard stuurpen (11 cm) heb ik destijds vervangen door een 1 cm langer exemplaar
Los van gewicht spelen looks (voorkeur voor Ridley) en vooral ook de voorkeur voor de lichte SRAM Red groep een belangrijke rol, het is dus een optelsom, wellicht niet duidelijk genoeg benoemd in mijn 1e post
@Spykerracing90:
- Ik kom in totaal op ca 7,7 kg uit met mijn huidige fiets (Fulcrum Racing Zero wielset - Shimano Ultegra). De nieuwe fiets wil ik uitrusten met SRAM RED en kom dan een kilo lichter uit verwacht ik
- Op mijn Canyon Endurace heb ik idd all spacers in gebruik die bij levering erop zaten ja. Wel heb ik de stuurpen met 1 cm verlengd omdat ik anders iets te kort op het stuur zat (ben 1.93m lang). Wellicht dat de Stevens daar dan beter bij past?
@Ernie C:
- ik rijd met het 'standaard' (en dus tevens maximum) aantal spacers waarmee de fiets destijds werd geleverd. Al heb ik wel het idee dat er wel eentje tussenuit kan omdat ik vaak met iets meer gebogen armen ga zitten om wat dieper uit te komen.
- De standaard stuurpen (11 cm) heb ik destijds vervangen door een 1 cm langer exemplaar
Los van gewicht spelen looks (voorkeur voor Ridley) en vooral ook de voorkeur voor de lichte SRAM Red groep een belangrijke rol, het is dus een optelsom, wellicht niet duidelijk genoeg benoemd in mijn 1e post
1cm spacer naar onder plaatsen en een paar ritjes maken. Gaat dit goed zijn er voor beide geen bezwaren. Valt het tegen dan valt de Ridley af.
En verder niet teveel rationaliseren. Je wilt gewoon een gruwelijk dikke fiets gaan kopen en daar is helemaal niks mis mee. Je bedenkt je ook nog eens of het allemaal wel gaat passen en dan is het helemaal top .
En verder niet teveel rationaliseren. Je wilt gewoon een gruwelijk dikke fiets gaan kopen en daar is helemaal niks mis mee. Je bedenkt je ook nog eens of het allemaal wel gaat passen en dan is het helemaal top .
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Say no more, Ridley met SRAM red moet het worden. Dat geleuter over hier en daar een cm meer of minder doet niets ter zake. Dat argument valt volledig in het niets tov je persoonlijke voorkeur.
@Rootland:
Zeker ook nog een optie om te bekijken, maar de genoemde frames zijn ook een stuk lichter tov mijn huidige
@tinoh:
Merci voor de tip, zal 'em eens bekijken. Hoewel mijn hart niet meteen sneller gaat kloppen bij Trek
@Ernie C:
Wat een goeie tip, dank je wel! Ga ik meteen proberen, idd een uitstekende manier om sowieso die Ridley enigszins te simuleren. Merci!! En helemaal waar, mbt die gruwelijk dikke fiets ha ha. Alleen, omdat ik vorig jaar in de proefperiode een Canyon Ultimate heb getest, maar helaas heb moeten terugsturen omdat 'ie té race-ish was voor mij, wil ik dit keer extra goed opletten. Zeker omdat andere merken helaas geen 30 dagen proberen toestaan..
@Dwangarbeider:
Ha ha, briljante reactie )))))
Zeker ook nog een optie om te bekijken, maar de genoemde frames zijn ook een stuk lichter tov mijn huidige
@tinoh:
Merci voor de tip, zal 'em eens bekijken. Hoewel mijn hart niet meteen sneller gaat kloppen bij Trek
@Ernie C:
Wat een goeie tip, dank je wel! Ga ik meteen proberen, idd een uitstekende manier om sowieso die Ridley enigszins te simuleren. Merci!! En helemaal waar, mbt die gruwelijk dikke fiets ha ha. Alleen, omdat ik vorig jaar in de proefperiode een Canyon Ultimate heb getest, maar helaas heb moeten terugsturen omdat 'ie té race-ish was voor mij, wil ik dit keer extra goed opletten. Zeker omdat andere merken helaas geen 30 dagen proberen toestaan..
@Dwangarbeider:
Ha ha, briljante reactie )))))